PlayStation 5 i Xbox Series X dvije godine kasnije: Gdje smo i što nas čeka?

Foto: Shutterstock

PROŠLE su dvije godine otkako smo ušli u novu generaciju konzola koje će "kvalitetu podići na višu razinu" i "uvesti nas u novu eru videoigara". Sony i Microsoft izbacili su četiri moćne konzole koje su oduševile svakoga tko ih se uspio dokopati. 

Vremena nedostupnosti su iza nas i danas nije neobično vidjeti ih na policama domaćih trgovina, ali nažalost, po bezobrazno visokom cijenama koje kao da su krojili najgori preprodavači iz oglasnika. Ipak, moguće ih je nabaviti i to je dobra vijest. 

No gdje se nalazimo dvije godine kasnije? Jesmo li ušli u "novu eru", je li kvaliteta podignuta i ako jest, jesmo li toga uopće svjesni?

Odmah na početku riješit ćemo dva osnovna pitanja kojima se nećemo baviti u tekstu. 

Tko je bolji i je li se isplatilo?

Prvo je: "Koja je od dvije konzole bolja?" 

Odgovor na ovo pitanje prilično jednostavan. Obje konzole su objektivno odlične. I ne radi se o ulizivanju bilo kojoj od kompanija, već jednostavnoj činjenici o kojoj se ne isplati ni raspravljati, osim ako pripadate skupini ratobornih likova koji se vole natezati u komentarima oko potpuno zastarjelih ideja kao što je "rat konzola" u eri "rata sadržaja". 

Bez obzira na to za koju ste se konzolu odlučili, vjerojatno ste imali razloge zbog kojih ste izabrali to što ste izabrali i još bitnije, vrlo ste vjerojatno zadovoljni izborom.   

Drugo pitanje je: "Je li se isplatilo?" Odgovor na ovo pitanje je malo kompleksniji. Onaj jednostavniji dio odgovora je da su obje konzole (pravom, ne hrvatskom) cijenom itekako isplative, jer sklapati PC ekvivalent koji bi vrtio sve ono što ove konzole vrte bilo bi daleko skuplji sport. Naravno, PC nesumnjivo ima svoje prednosti, ali to nije zabava za najveći dio korisnika koji samo žele pritisnuti tipku i igrati. Bez drkanja po opcijama. 

Drugi dio odgovora je to da ako ste se konzola uspjeli dokopati, vjerojatno smatrate i da se isplatilo. Međutim, ako ste još uvijek vlasnici starijih generacija konzola, ne morate se osjećati pretjerano zakinutima ako još uvijek nemate PS5 ili Series X. Da, PS4 će novije naslove vrtjeti uz zvuke ventilatora koji podsjećaju na mlažnjak i naprezati se da sve odradi kako treba, ali budite bez brige - odradit će posao. 

Drugim riječima, nova era je tu, ali neodoljivo podsjeća na staru. Pogotovo zato što je svaka druga igra ili remake ili remaster. 

Još uvijek čekamo "tu" ekskluzivu koja je rađena s ciljem da je igrate isključivo na PS5/Xbox SX i koja izgleda kao da ju je moguće igrati samo na PS5/Xbox SX. I dok je s jedne strane potpuno razumljivo i pohvalno što Sony i Microsoft brinu da se još uvijek daleko brojniji vlasnici starijih konzola ne osjećaju zakinutima, vlasnici novih uređaja voljeli bi da ih netko podsjeti zašto je ovo "neusporedivo bolje". Da napokon vide sve te igre koje nisu samo "malo bolje nego na staroj konzoli" već vizualni spektakli koji će pošteno namučiti novi hardver. 

Hoće li se to dogoditi? Vjerojatno hoće, ali nadu nam baš ne ulijevaju ograničenja na 30 frejmova na nekim novim naslovima. Za sad ćemo to pripisati lošoj optimizaciji i činjenici da smo razmažena derišta koja traže dlaku u jajetu, ali hardverski prohtjevi novih naslova očito rastu, a hardver ostaje isti. 

A sad se bacimo na ono najbitnije. 

PlayStation 5

Pozitivno

PlayStation 5 ima nekoliko stvari koje ga čine odličnim izborom, ne samo za one koji su se odlučili "ponoviti" i prijeći s četvorke na peticu već i one kojima će ovo možda biti i prva konzola. Zanemarimo li na trenutak ono napisano u uvodu, PS5 trebao bi biti "futureproof" za sve ono što nas čeka u narednih pet do osam godina. 

Sony je još uvijek na tronu što se tiče ekskluziva, kojih u ove dvije godine možda nije bilo onoliko koliko su neki željeli, ali bilo ih je i mahom se radi o top franšizama: Ratchet & Clank, Demon's Souls, Returnal, Spider-Man: Miles Morales, Gran Turismo 7, Horizon Forbidden West i God of War: Ragnarok. Tu možemo nadodati čak i remakeove, Director's Cutove i one nedovoljno hvaljene naslove kao što su fenomenalni Astro's Playroom i Sackboy. 

Ukratko, Sony je u dvije godine potvrdio svoju poziciju savršeno ispeglanim ekskluzivama koje od prvog dana funkcioniraju besprijekorno, a u isto vrijeme redovito završavaju na listama najboljih igara godine. To je, dakako, rezultat činjenice da su oduvijek bili kompanija s fokusom na hardver, što se odražava i na njihovom pristupu gamingu. Osim toga, PS je oduvijek bio maksimalno ušminkani i utegnuti iPhone za Xbox koji je djelovao "nesavršeno androidno". 

Uz sve to, napokon imaju i svoj odgovor na Game Pass, a to je zapravo bilo jedino što su im mnogi zamjerali. 

PS Plus je krenuo moćno i radi se o odličnom servisu koji od prvog dana bez ikakvih problema može parirati Game Passu, a u mnogočemu je i bolji. Uz to što možemo igrati sve za PS4, sad imamo pristup i naslovima za PS, PS2, PS3 i PSP. A to je sve ono što ste trebali iako, da si ne lažemo, većina nas nikada neće proći ni kroz 50 posto postojećeg kataloga. 

DualSense kontroleri su fenomenalni, mogućnost modificiranja konzole osjetno je proširena u dvije godine gomilom različitih faceplateova, a i postojeća periferija nije loša. Punjač ima funkciju i poželjno ga je imati, Pulse 3D su odlične bežične slušalice koje su u svakom pogledu opravdale cijenu, ali još uvijek ne znamo nikoga tko je kupio PS Media Remote da mu postavimo jednostavno pitanje: "Zašto?"

Negativno

Sony u ove dvije godine nije imao previše pogrešnih koraka, ali postoji hrpa sitnica na koje treba ukazati. 

Primjerice, razvikane značajke DualSense kontrolera uglavnom su ostale neiskorištene i većinu ih vremena ni registrirate kao nešto posebno, već više kao nešto što postoji. Astro's Playroom zapravo je jedini naslov koji je maksimalno iskoristio adaptivne trigere i haptički feedback, dok vas kod većine drugih naslova netko treba podsjetiti da je to bolje od obične vibracije. 

Međutim, na takve i slične nedostatke ne treba trošiti riječi. 

Onaj veći nedostatak je cijena PS Plus Premium paketa koja će se morati mijenjati, ili spuštanjem ili dodatnim sadržajem koji bi opravdao cijenu od gotovo 120 eura. 

Da se razumijemo, u svijetu u kojem prosječna igra košta oko 70 eura, godišnji pristup katalogu od gotovo 800 naslova za samo 120 eura i ne čini se kao loša ponuda. Ali postoji ta psihološka granica koju je Sony prekoračio a da pritom nisu uspjeli uvjeriti brojne korisnike u isplativost. Upravo su zato i izgubili preko dva milijuna korisnika otkako je novi PS Plus krenuo s radom, a to je nešto što treba promijeniti jer radi se o odličnom konceptu za koji se vrijedi boriti.

Što nas čeka

Forspoken, Marvel's Wolverine, Spider-Man 2, dva Final Fantasyja, Abandoned, The Last of Us Factions, Silent Hill 2 Remake i Horizon Call of the Mountain samo su neke od ekskluziva u 2023. 

Iz navedenog je više nego očito da će nastaviti privlačiti ljude da kupe upravo njihovu konzolu kako bi u potpunosti (i na vrijeme) uživali u ekskluzivama, a s obzirom na to da su i nakon ogromnih problema izazvanih pandemijom prodali preko 25 milijuna konzola, imaju razloga vjerovati u svoju strategiju.  

Tu je i DualSense Edge (Pro kontroler za PS5), ali ono što svi nestrpljivo iščekuju je PSVR 2, koji dolazi u veljači i trebao bi podići VR iskustvo na novu razinu. Odradi li Sony sve kako treba, a mogao bi, PSVR 2 trebao bi postati još jedan bitan razlog zašto će se mnogi odlučiti za PlayStation i zapravo jedinu bitnu VR platformu za konzolaše i one koji će to tek postati. 

Doduše, cijena od 600 eura (dakle, više nego sam PS5) neke bi mogla obeshrabriti u kupnji, ali sve na kraju dana ovisi o igrama. Nadajmo se da će ovog puta imati daleko bolju ponudu VR naslova jer PSVR 2 djeluje fenomenalno. 

Xbox Series X/S

Pozitivno

Sve ono što smo u tehničkom smislu napisali za PS5, vrijedi i za SX. Ovo je konzola s kojom ste teoretski mirni narednih pet do sedam godina, a sudeći po tome koliko se sporo stvari razvijaju, zaokružimo to da na deset godina jer Xbox One pojavio se 2013. i još uvijek radi sve ono što od konzole i očekujete. 

Da previše ne filozofiramo, primarni razlog zbog kojeg Xbox privlači je Game Pass. Pristup katalogu od nekih petstotinjak igara za cijenu od šestotinjak kuna je fenomenalan, tim više jer je većina novih igara za Xbox od prvog dana dostupna. Primjerice, zašto biste davali 600 kuna za nadolazeći Starfield ako za isti iznos dobivate i Starfield i još 500 drugih igara? 

Osim toga, prođe li kupnja Activision Blizzarda, taj će katalog biti dodatno pojačan jakim naslovima i franšizama koje će Game Pass učiniti ponudom koja se ne odbija.   

Ono gdje Microsoft kaska na domaćem tržištu je činjenica da je Xbox jedva prisutan. Da, pronaći ćete ga u trgovinama, ali neki možda još uvijek misle da se radi o mini-frižideru. Hrvati igraju Plejku i potreban je netko tko će na domaćem terenu "igrati" za Microsoft. Istina, priča se polagano mijenja, ali ako nastavi ovim tempom, doći će i nova generacija konzola prije nego što ljudi masovno počnu razmišljati o Xboxu.  

Međutim, ono što Sony nema, a Microsoft ima je Series S. 

Konzola nove generacije koja radi više-manje sve što i Series X, ali za 250 eura. I premda je objektivno riječ o slabijem uređaju (ponekad i od starije generacije), casual igrače za te manjkavosti jednostavno nije briga. Kupujete li je za klince ili kao nešto što ćete uključiti par puta mjesečno jer... FIFA, ne postoji isplativija opcija od Series S. Mala bijela kutija je totalni hit, a iduće godine, kad svi počnemo stezati remenje, jeftinija konzola koja može skoro sve kao i ona skuplja, postat će još zanimljivija.  

Negativno

Manji problem je to da je Game Pass počeo odlično i onda se malo uspavao u drugoj polovici godine s ne pretjerano impresivnim izborom noviteta. Ako ste se već pretplatili za ovu i dio iduće godine, super, pričekat ćete bolje dane, ali ako niste, teško da će vas do kraja godine bilo što navesti da obnovite pretplatu.

Onaj veći problem je to da Xbox u dvije godine ponovno nije imao jednu jedinu ekskluzivu koja tjera ljude da prijeđu u njegov tim. Forza Horizon 5 i Halo Infinite su odlične i solidne igre, ali ništa zbog čega ćete pohitati u trgovinu s namjerom da se zavjetujete na doživotnu vjernost Microsoftu. Grounded je bio neočekivani hit, ali dio vas vjerojatno će morati na Google da provjeri o čemu se uopće radi. 

Sve ostalo što imaju je jedva zanimljivo i/ili dostupno na svim ostalim platformama (i često bolje radi na PlayStationu). Microsoft mora nadoknaditi zaostatke preostale iz faze kad su zaboravili na ekskluzive i to nije jednostavno ni nešto što će se promijeniti preko noći. No kreću se u pravom smjeru i iskreno se nadamo da će to uskoro promijeniti. 

Što nas čeka

Prilično je jasno da Microsoftu nije primarni cilj da kupite Xbox, već da se pretplatite na Game Pass, a to je nešto što će postajati sve očitije u narednim godinama. Ono na čemu Microsoft aktivno radi je stvaranje ekosustava i to bi se u konačnici moglo pokazati kao dobar put. 

Ne morate kupiti jak PC, ne treba vam ni jaka konzola, pa čak ni ona jeftinija, a ako su vam igre preskupe, ne morate kupovati ni njih. Ono što će vam trebati je uređaj s ekranom, kontroleri, pretplata na Game Pass i streamajte što god vam se sviđa. U dogledno vrijeme bit će vam dovoljan samo pametni TV kao, primjerice, Samsung iz 2022. ili noviji jer upravo je to partnerstvo koje je Microsoft najavio još u lipnju.

Govorimo, dakako, o budućnosti u kojoj streamanje igara nije nesavršeni gnjavež kao što trenutno jest. Međutim, jednom kada teren bude spreman, Microsoft će biti u drugom krugu utrke dok će se ostali još uvijek zagrijavati. 

Uz sve to, pripremaju i nove kontrolere koji će posuditi ono najbolje od DualSensea, a u 2023. trebali bismo dobiti i ekskluzive koje nas stvarno zanimaju: Starfield, Redfall, Warhammer 40,000: Darktide, Perfect Dark, The Outer Worlds 2, State Of Decay 3, Stalker 2: Heart Of Chornobyl, Ark 2, Senua's Saga: Hellblade 2, Forza Motorsport, Avowed i Fable (ako ste nadobudni). 

Pročitajte više