HT istraživanje pokazalo kako 10 posto građana Hrvatske nema kontakt osobu za podršku

Foto: PR

HRVATSKI Telekom je u sklopu božićne kampanje "Kako si?" proveo nacionalno istraživanje o komunikacijskim navikama i koliko smo u kontaktu s našim bližnjima. U sklopu predstavljanja rezultata, organizirana je i panel rasprava na temu "KAKO SI? nije samo obično pitanje" u kojoj su sudjelovali renomirani stručnjaci: prof. dr. sc. Nataša Jokić-Begić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Tanja Sever iz Psihološkog centra Sever i prof. dr. sc. Neven Ricijaš s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a koji su sa stručnog stajališta govorili o važnosti iskrene i otvorene komunikacije te pružanja podrške bližnjima kao jednog od ključnih preduvjeta za sreću, o tome kako se nositi s problemima, stresom i usamljenošću, što možemo učiniti za sebe i za druge da se osjećamo bolje te kako jedan mali poziv i razgovor mogu učiniti veliku razliku.

  • 50 posto ispitanika želi da ih se češće pita "Kako si?"
  • 57 posto ispitanika nije zadovoljno svojim društvenim životom, a 45 posto mentalnim zdravljem
  • 40 posto ispitanika želi češće komunicirati s bliskim prijateljima 

Blagdansko ozračje za većinu predstavlja "najljepše doba u godini" te vrijeme obiteljskog okupljanja i druženja s prijateljima i bližnjima pa ne iznenađuje podatak kako trećina ispitanika tijekom božićnih i novogodišnjih blagdana češće komunicira s obitelji i prijateljima. Usprkos tome i dalje postoji veliki broj onih koji se osjećaju usamljeno. To potvrđuje i izrazito visok broj od čak 50 posto ispitanika koji žele da ih se češće i iskreno pita kako su.

Kada se gleda općenito zadovoljstvo životom, polovica ispitanika je zadovoljna istim, a nezadovoljstvo iskazuju životom (57 posto), fizičkim (54 posto) i mentalnim zdravljem (45 posto).

Prema istraživanju, komunikacija i dostupnost bližnjih za razgovor izuzetno je važno za cjelokupno zadovoljstvo životom. Tako je 90 posto ispitanika izjavilo kako ima nekog kome se može obratiti za podršku (najčešće su to supružnici – 62 posto, prijatelji – 52 posto ili roditelji – 32 posto). Međutim, istodobno zabrinjava podatak kako čak 10 posto ispitanika nema podršku bliske osobe kojoj bi se mogli obratiti za podršku u njima bitnim ili teškim životnim situacijama.  

Najčvršće veze i najučestaliju komunikaciju, logično, ostvarujemo s onima s kojima smo svakodnevno fizički okruženi, a to su ukućani i kolege s posla. Mnogo manje komuniciramo s obitelji i prijateljima s kojima se ne vidimo tako često. S članovima obitelji s kojima ne živimo, komuniciramo češće na tjednoj (45 posto) nego dnevnoj osnovi (28 posto), dok s bliskim prijateljima tjedno komunicira 47 posto ispitanika, a jednom mjesečno njih 27 posto. 

"S programom i kampanjom "Kako si?" želja nam je skrenuti pozornost kako jedno jednostavno pitanje i izraz iskrenog interesa može nekome uljepšati dan. Blagdansko vrijeme, koje je tradicionalno rezervirano za obitelj i bliske nam osobe pravi je, ali nikako jedini trenutak za angažirati se po ovom pitanju jer uvijek je pravo vrijeme za pobrinuti se za druge. Ovog Božića, ali i općenito želimo potaknuti sve, počevši od sebe, da se više angažiramo, ne sutra nego sada. Idealno kroz fizički/osobni kontakt, kojeg ništa ne može zamijeniti, ali zahvaljujući tehnologiji i poziv ili video poziv su dobrodošle alternative. Upravo je to bio i pokretač naše kampanje i provedenog istraživanja, a sretni smo što su naš program prepoznali naši današnji panelisti koji na ovu temu imaju puno za reći te podijeliti dobre savjete", izjavio je Igor Vukasović, direktor Korporativnih komunikacija u Hrvatskom Telekomu. 

Pozivi i digitalni kanali komunikacije, prema istraživanju, postaju sve važniji u održavanju veza sa bližnjima. Telefonski poziv za ispitanike predstavlja najvažniji način za održavanje veza s članovima obitelji s kojima ne živimo (38 posto), dok 28 posto ispitanika za to koristi digitalne aplikacije kao što su WhatsApp, Viber i Facebook Messenger. Kod održavanja veza između prijatelja raste upotreba aplikacija pa na taj način primarno s bliskim prijateljima komunicira 47 posto ispitanika, dok telefonske pozive istovremeno prakticira njih samo 18 posto. Čak 52 posto ispitanika izjavilo je da komunicira s poznanicima putem aplikacija.

"Online komunikacija ima niz prednosti, ali i rizika. Za mentalno zdravlje, i ono što danas zovemo "digitalna dobrobit", nužno je razumijevanje tih prednosti i nedostataka, ali ponašati se u skladu s njima i onda imati ispravna očekivanja. Online komunikacija je izvrsna za dijeljenje informacija i utjecanja na neko trenutno, kratkoročno raspoloženje. I tu u pravilu treba zadržati njezin domet", izjavio je prof.dr.sc. Neven Ricijaš, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu. 

"Tehnologija može biti most među generacijama, ali pri tome treba biti što više komunikacije u živo. Djeci treba omogućiti trajanje u odnosima, makar ti odnosi donosili i negativne emocije", poruka je prof. Tanje Sever iz Psihološkog centra Sever.

"Ovih blagdana nemojte težiti savršenosti već osjećaju bliskosti. Pitajte svoje bližnje "Kako su?" i saslušajte njihov odgovor te iskoristite priliku i da vi nekome iskreno kažete "Kako ste". To ne znači samo ugodne interakcije, u redu je i posvađati se, ali ako iza toga slijedi mirenje, oboje će pomoći u razvoju bliskosti", izjavila je prof.dr.sc. Nataša Jokić-Begić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Zajedno s Udrugom kako si?, neprofitnom organizacijom čiji je cilj osnažiti javnost za suočavanje s različitim svakodnevnim teškoćama, Hrvatski Telekom je napravio serijal od 15 videa koji će pokrivati teme kao što su burnout, usamljenost i sl., kako bi skrenuo pozornost na ove važne, a često zapostavljene teme. Videi su dostupni na YouTube kanalu Hrvatskog Telekoma. 

Istraživanje je provedeno na razini cijele Hrvatske, na reprezentativnom uzorku za online populaciju, a sudjelovali su ispitanicima između 16 i 65 godina.

Pročitajte više