Ne kupujte skupe kremice protiv bora, samo bacate novac

Ilustracija: Shutterstock

KREME protiv bora, protiv starenja, za pomlađivanje, gledaju nas sa svih strana i pozivaju – kupi me. Prekrasno upakirane, zanosno mirišljave. Reklame su im vrlo zavodljive, puno obećavaju. Kremica, kažu, vidljivo smanjuje bore i sitne linije. Prirodan, zdrav i svjež izgled konačno je dostupan bez bolnih injekcija. Poboljšava teksturu kože. Povećava glatkoću i sjaj. Bori se protiv nastanka novih bora. Gipkost. Vitalnost. Revolucionarno. Intenzivno. Ekskluzivno. Učinkovito.

Ogromne cijene

Te su kreme redovito mnogo skuplje nego njihova obična rodbina, odnosno obične kreme za vlaženje i hidratizaciju kože. Primjerice, pakiranje od 20 mL jedne kremice protiv starenja prodaje se na hrvatskoj online parfumeriji za 1.350,00 eura. Dakle, litra te kreme košta 67.500,00 eura. Zaista impresivno. Ali ima i skupljih kremica za protiv bora na svijetu, bez brige, ako ste baš na to odlučili bacati svoje novce. Jedan pomlađujući serum-losion koštat će vas 1.800,00 eura za pakiranje od 15 mL. To bi bilo 120.000,00 eura za litru. Utješno je znati da vam je, ako to kupite na internetu, poštarina besplatna – barem nećete imati taj ekstra trošak od kojeg eura.

Pseudoznanstvena terminologija

Naravno, kremice se promiču uz pomoć 'znanosti', odnosno kemikalija i mističnih čudesa koji se oglašavaju velikim slovima na minijaturnom pakiranju. Kad čujete pojam tipa "stanični kompleks", "mezo sastojak", "stanični booster", ili "CAP Peptide 5" – ne možete zamisliti da nešto što zvuči tako dobro nije djelotvorno. Štoviše, neke kreme uopće se ne zovu kremama nego serumima ili eliksirima. Za marketing je uvijek dobro ubaciti malo znanstvene ili pseudoznanstvene terminologije kako bi nešto zvučalo mistično i istovremeno uvjerljivo.

Primjerice, za jednu kremu reklamira se da sadrži platinu, metal star četiri milijarde godina, koji navodno potiče procese neophodne za obnovu kože lica. Međutim, kad se pretražuje znanstvena literatura, nije moguće pronaći niti jedan klinički pokus na ljudima u kojem je istražena učinkovitost platine na bore, odnosno na starenje kože.

Prije platine, u kremicama su se reklamirali bijeli i crni dijamanti. U znanstvenoj literaturi nije moguće pronaći ni dokaze o njihovoj učinkovitosti. Neke kremice sadrže bijeli kavijar; a znanstvena literatura s njima ima isti problem – nema dokaza o njihovoj djelotvornosti na ljudima.

Proizvođači krema ne moraju dokazivati da su djelotvorne

Ključni problem s kremama protiv bora je to što one nisu lijekovi pa za dolazak na tržište nitko ne treba provesti klinička istraživanja na ljudima kojima bi dokazao da su uistinu djelotvorne onako kako se reklamiraju.

Sigurno ste vidjeli reklame tipa: "Mlađa koža u 7 dana", "Dvostruko blistavija koža nakon samo jednog nanošenja", "Vidljivost bora smanjena u samo 4 tjedna". To su medicinske tvrdnje. Da bi se propisno dokazale, treba uzeti odgovarajući broj ljudi koji će koristiti kremu, obavezno koristiti i kontrolnu skupinu koja neće koristiti kremu, zatim pratiti te skupine neko vrijeme i usporediti njihov rezultat. Ali zašto bi netko radio takva velika istraživanja ako ne treba?

Da bi se kozmetički proizvodi dočepali tržišta, dovoljno je dokazati da su sigurni. Ne trebaju nikom dokazivati da su uistinu i djelotvorni. Reda radi, kozmetičke kompanije u opisima proizvoda znaju opisivati pokuse napravljene na 8 osoba ili 30 osoba, uz tvrdnje da je pokusima dokazana učinkovitost kreme. Međutim, rezultati istraživanja ne bi se trebali predstavljati samo u reklamama nego u znanstvenim časopisima. To su mjesta gdje znanstvenici trebaju poslati svoje rezultate, i tamo prikladno opisati svoju metodologiju i prepustiti stručnjacima iz područja da to recenziraju.

Jesu li sastojci u kremicama zaista revolucionarni?

Kemijski sastojci koji se danas nalaze u kremicama protiv bora nisu bitno drugačiji od onoga što je bilo dostupno prije 30 godina. Sve što je novo uglavnom su marketinške priče o tehnologijama koje već postoje. Te je kreme uglavnom jeftino proizvesti i kozmetičke kompanije troše mnogo više novca na pakiranje proizvoda nego na sam proizvod. I cijena skupocjenog pakiranja je zanemariva u usporedbi s cijenom brendiranja i reklamiranja. A uz to neki proizvođači namjerno stavljaju veliku cijenu kako bi signalizirali ekskluzivnost i dali proizvodu auru kvalitete. Ono što je skupo valjda mora biti kvalitetno.

Znate li ikoga tko se pomladio od krema protiv bora?

Vjerojatno poznajete mnoge ljude koji koriste kreme protiv bora, a možda ih koristite i sami. Jeste li primijetili da vam s vremenom koža izgleda sve mlađe? Da je koža sve blistavija i zategnutija kako odmiče vrijeme? Ili, jeste li to barem primijetili kod nekog drugog za koga znate da koristi takve kreme? Normalno da niste. Jer te kreme tako ne djeluju. Da djeluju, nitko ne bi išao na invazivne i neinvazivne zahvate protiv starenja. Dakle, ne bi bilo tržišta za plastične operacije, filere i botox. I kad jednog dana ugledate svoje prijatelje ili prijateljice kako izgledaju "jako osvježeno" pa vam kažu da je to zato što su kupili novu kremu ili novi puder ili su se dobro naspavali – sva je prilika da vam ne govore istinu.

Skepsu vam treba izazivati i činjenica da kreme protiv bora reklamiraju prekrasni fotošopirani modeli savršene kože, bez iti jedne bore ili s dvije borice koje se jedva vide mikroskopom. Prosječna žena tako ne bi izgledala ni nakon 15 plastičnih operacija.

Treba li vam uopće ikakva krema za lice?

Bore nastaju zbog neumoljivog hoda vremena i ne možemo ih spriječiti ili izbrisati kremicama. Te će kremice ovlažiti kožu oko vaših očiju, i to je sve. Koža oko očiju je tanka i sadrži malo žlijezda lojnica; svakako je treba njegovati. Ali za to vam je dovoljna i jeftina krema koja odgovara vašoj vrsti kože, nježna je, hidratizirajuća i uključuje zaštitu od sunca. Dakle, uložite svoj novac u pametnije stvari; nemojte ga bacati na skupe kremice.

*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala Index.hr. Navedeni stavovi ne odražavaju ni stav bilo koje ustanove, subjekta ili objekta s kojima je povezana autorica.

Pročitajte više