Paris Motor Show: Spustimo se na Zemlju

SVOJA vrata otvorio je pariški salon automobila, jedan od najvećih i najposjećenijih autosalona u svijetu. I ove godine se očekuju nebrojene premijere, mnoštvo posjetitelja i obećanja. No ipak, blještavilo Pariza ovaj put će teško sakriti krizu koja kuca na europska vrata.

>> Središnja tema: 2008. Paris Motor Show

Nema sumnje kako su i ove godine organizatori u Pariz doveli mnoštvo noviteta, njih preko stotinu. A među njima se nalaze i dva tržišno značajna proizvoda. To su Golf i Megane, nove generacije etabliranih kompaktnih modela o čijem plasmanu ovisi predznak poslovnog rezultata u budućem razdoblju.

Odmah uz dvije europske marke stoji Toyota s čak tri nova modela. Europeizirani Avensis vraća Toyotu u prvi plan, dok iQ (konačno) najavljuje neke nove trendove. U društvu mališana opet su stari znanci, Ford Ka i Suzuki Alto, a u nešto većem izdanju po prvi puta nam se predstavlja Citroen C3 Picasso. U Parizu su i novi igrači, Abarth i Infiniti, a vratio se i Lotus.

No ipak, svaki od oko 11.000 akreditiranih novinara izvještavat će o egzotici. Tu je u prvom planu Lamborghinijev coupe s četiri vrata, a odmah uz njega nalaze se rasni bolidi, Aston Martin One-77 i oproštajni Mercedes SLR.

A sve ostalo što se može vidjeti vezano je uz hibridne pogone i samim time nadilazi našu želju da se toga dotaknemo. Kad bi htjeli biti zglobni rekli bi da je dovoljno pogledati što su Japanci prikazivali posljednjih godina na tokijskom salonu.

Cjelokupan pregled salona po starom dobrom običaju možete pratiti putem naše teme koja donosi potpuni pregled najznačajnijih noviteta, kao i galeriju fotografija sa samog događaja. U narednim danima tema će se obogaćivati novim informacijama, kao i sveobuhvatnim prikazom svih izložaka.

12 eura za svijet snova

Prva predviđanja govore kako će i ove godine salon pohoditi oko 1,5 milijuna posjetitelja, koji će u naredna dva tjedna imati priliku vidjeti stotinjak noviteta. Za protuvrijednost od 12 eura organizator nudi ulazak u svijet snova gdje vladaju neka druga pravila, a problema gotovo i nema.

Vodeći svjetski proizvođači okupili su se još jednom kako bi kupcima, dakle svima nama, opet pokazali sve ono što neće proizvoditi, a mogli bi. Nebrojene studije pokazuju potencijale za izlaske iz krize, ali samo djelomične, jer bi moguća proizvodnja naprednog automobila s "eko opremom" drastično podigla cijenu automobila, što bi opet produbilo kreditnu krizu u koju smo na početku i zapali.

Ekologija i niska cijena ne mogu zajedno, pogotovo ako svaki novi proizvod uvjetuje dodatni profit. A njega mora biti sve više po jediničnom primjerku proizvoda jer prodaja već mjesecima stoji na istoj razini, mjestimice i pada.

Prije nekoliko sezona čudili smo se masovnim otpuštanjima i zatvaranjima tvornica vodećih američkih proizvođača, a sada slična sudbina stoji nad glavama europskih giganata. Usprkos inflaciji novih modela tvornice se vraćaju na rad u jednoj smjeni, a svoje probleme ne skrivaju niti najveći talenti. Primjerice, u Jaguarovim pogonima radni tjedan će trajati samo četiri dana.

Tragikomičnoj situaciji doprinijeli su Francuzi koji traže povećanje granice emisije CO2 čime su navukli bijes ekoloških aktivista. Istovremeno, ti isti spadaju u grupu kompanija koje ponosno prikazuju hibride i mažu nam oči obećanjima kako će sve uskoro biti spremno za proizvodnju.

E pa neće, jer nitko nije spreman bez pokrića uložiti silne milijune, ako ne i milijarde, a da za to nema potporu veću od zadovoljnog klimanja "zelenih glava ekologa". Uostalom GlobalInsight je već predvidio kako će inače dobar rujan ove godine rezultirati dvoznamenkastim padom prodaje. A to ujedno znači rast popularnosti jeftinih modela kod kojih je profit manji, a moderna tehnnologija u tragovima.

Čast izuzecima poput Danske, Izraela i Portugala, zemalja u kojima će 2011. godine startati projekt elektrifikacije nastao u suradnji s Renaultom. Više od 50.000 automobila Renault će opremiti električnim pogonom, a potom bi u ponudu trebali biti uvršteni novi modeli, isključivo s električnim pogonom.

Budućnost po Renaultu predstavlja nam Z.E. Concept, električna verzija prinove u obitelji Kangoo. U struji mnogi vide budućnost, jer ovakav pogon na automobilu posredno rezultira emisijom od 60 g CO2/km, što je osjetno manje od današnjeg prosjeka europske flote (158 g CO2/km), kao i granice bonus/malus sustava oporezivanja (120 g CO2 /km) gdje se svaki dodatni gram naplaćuje 95 eura.

Ovdje dolazimo na brojne novitete vrijedne svake pažnje. Hibridni pogoni polako postaju stvarnost, start&stop sustavi također, pa čak i sustavi regenerativnog kočenja.

Tržišni noviteti stoga na prvo mjesto stavljaju niske troškove vlasništva, a potom i ekološki aspekt, dok si vozne osobine priuštiti mogu samo odabrani poput Lamborghinija i ostatka društva. Osim ako ćemo se vratiti u imaginarni svijet gdje najbolju poveznicu nudi Citroen i njegov GT, bolid iz novog nastavka GranTurisma. Uživo ga se može vidjeti samo u Parizu i samo u iduća dva tjedna. Isto vrijedi i za hipnotičnu Citroenovu studiju koja vozačima nudi kromaterapiju.


 
I na kraju možemo samo konstatirati kako se u Parizu ima što za vidjeti, pa čak i pametnih prijedloga rješenja problema u svijetu automobila.

Vjerujte, ako poželite mali iQ (Toyotin model, op. a), to ne znači da imate mali iQ.

Pročitajte više