Test: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDi Exclusive - bestseler u luksuznom izdanju

CITROENOV adut u klasi kompaktnih monovolumena predstavljen je još početkom 2000. godine i od tada bilježi konstantan rast popularnosti. Dizelska izvedba u bogato opremljenoj Exclusive izvedbi, koju smo imali prilike isprobati, čini Picasso ne samo idealnim obiteljskim vozilom, već i poslovnim modelom.

Usprkos činjenici da je tržište u posljednjih nekoliko mjeseci preplavljeno novim modelima, u Citroenu smatraju da Picasso još uvijek ima potencijala da se othrva mladoj konkurenciji. Nekoliko motornih izvedbi, visok stupanj komfora i atraktivan dizajn i dalje su dovoljan magnet. Također, povoljna cijena modelu je na hrvatskom tržištu priskrbila status najprodavanijeg u klasi.

Dizajn

Xsara Picasso će neizmijenjena uskoro napuniti svoj četvrti rođendan i to je najjača činjenica koja govori u prilog njenog dizajna. Malo koji model je uspio toliko izdržati na tržištu i pri tome uvjerljivo držati status jednog od najprodavanijih modela u klasi.

Možda najveći adut Picassa je u tome što su sličnosti s baznom Xsarom doista minimalne. Naime, svi ostali modeli u klasi uvelike podsjećaju na svoje "bazne" karoserijske izvedbe i djeluju pomalo nezgrapno. Čak je i na atraktivnom Scenicu uočljiva sličnost s Meganeom, a da o ostalima i ne govorimo. Citroenova filozofija je bila dijametralno suprotna, razvijen je novi model na Xsarinoj mehanici, dok mu je podaren potpuno novi i originalan dizajn.

Prednjim krajem dominiraju izdužena prednja svjetla s integriranim pokazivačima smjera, koja oblikom potenciraju skladnost linija izvedenih snažno polegnutim vjetrobranskim staklom pozamašnih dimenzija. Naravno, između svjetala dominira veliki logo marke u kromiranom finišu, koji se savršeno uklapa u dizajn maske hladnjaka. Testni primjerak je bio serijski opremljen svjetlima za maglu i lakiranim odbojnicima, što podiže ukupni dojam.

Bočne linije nisu ništa manje skladne, donje metalne površine konveksnim oblikom upotpunjuju skladnost linija, dok je gornji dio vozila zanimljivo oblikovan zahvaljujući podjelom staklene površine na nekoliko prozora.

Na bočne linije nastavlja se polegnuto stražnje staklo i neinventivno dizajnirana zadnjica. Upravo je stražnji kraj najslabija točka, jer sam oblik i suviše "obična" svjetla nimalo ne bude emocije. Predmet kritike je i suviše polegnuto stražnje staklo, pa se nerijetko čuje da je kod Picasse teško razlikovati prednji i stražnji kraj.

I nakon četiri godine staža Xsara Picasso djeluje svježe i s punim pravom nosi ime slavnog slikara.

Unutrašnjost

Kad je u pitanju unutrašnjost, Citroen je još jednom pokazao da i na tom polju zna biti originalan. U oči prvo upadaju centralno smješteni digitalni pokazivači, koji zamjenjuju klasične mjerne instrumente. Sve važne informacije nalaze se na lijevom zaslonu, dakle ukupni i dnevni pokazivač broja prijeđenih kilometara, status servisnog intervala, trenutna brzina vozila, pokazivač količine goriva i temperatura motora. Desni zaslon je rezerviran za putno računalo i audio sustav, dok se u gornjem desnom uglu prikazuje vanjska temperatura. Po želji je moguće oba zaslona ugasiti, a vidljiv ostaje tek pokazivač trenutne brzine.

Smještanje informacijskog pulta na sredinu, oslobodilo je prostor ispred vozača, koji može poslužiti kao polica. Na središnjem grebenu nalaze se otvori ventilacije, audio-sustav, ručica mjenjača i kontrole ventilacije. Tu su još i prekidači el. podizači prednjih stakala, što je ovaj put dobro rješenje. Međutim, odmah možemo pokuditi smještaj podizača stražnjih stakala, jer pozicija "iza" upravljača, uz ručicu za podešavanje vanjskih retrovizora nije prikladna. 

Kao svaki pravi monovolumen, Picasso obiluje pretincima. Uz glavni (hlađeni) pretinac ispred suvozača, na raspolaganju je još pretinac ispod mjenjača, te poveći pretinci u oblozi vrata i naravno u podnici ispred stražnjih sjedala. Na prostranost Picassa ne treba trošiti riječi, dovoljno je reći da su konstruktori modelu podarili najveći prtljažnik u klasi, koji sa instaliranim kolicima ima obujam od čak 550 litara. Ukoliko se pokaže potreba za prijevozom više tereta, sjedala je moguće uzdužno pomicati, mijenjati nagib naslona, a i postupak vađenja sjedala je vrlo jednostavan.

Kad smo kod sjedala recimo da su tipičan proizvod francuske škole, dakle mekana, udobna i bez pretjeranog bočnog oslonca, dakle idealna za vozilo obiteljske namjene. Vozačku poziciju moguće je podesiti zahvaljujući mogućnosti podešavanja kako sjedala, tako i upravljača i to po visini. Sjedi se povišeno, a vozaču su sve kontrole nadohvat ruke.

Najluksuznija izvedba Picassa nudi nešto kvalitetnije materijale od bazne izvedbe, prednja armatura je izvedena u nijansama djeluje elegantno, središnji greben u imitaciji aluminija razbija monotoniju, a veći dio kabine je presvučen na dodir kvalitetnom tkaninom. Nažalost, u vožnji neravnim terenom je moguće registrirati neugodan "zvuk" plastike, što je rezultat ne baš uzorne finalne izrade.

Opremljenost

Exclusive paket predstavlja top izvedbu u ponudi, pa bogata serijska oprema ne čudi previše. Uz potpuni paket sigurnosne opreme (4 x zračni jastuk, ABS), tu je još kvalitetni CD-audio sustav, izvrstan automatski klima uređaj, te "sitnice" kao što su nasloni za ruke sprijeda, el. podizači stražnjih stakala itd.

Kao pravi putnik na duge pruge, Picasso posjeduje i tempomat, koji dodatno olakšava vožnju autocestom. Testni primjerak je bio dodatno opremljen alu-naplatcima i metalik bojom, što zaokružuje ukupni dojam. 

Motor i vozne osobine

Picasso je dostupan u dvije benzinske i jednoj dizelskoj izvedbi. Snažniji benzinac nije loš izbor (1.8/116 KS), a 2.0 16V nije dostupan u Hrvatskoj, pa se dizelski motor čini nameće kao idealan izbor.

Testni primjerak pokreće 2.0 HDi motor od 90 KS, motor zahvaljujući kojem je Citroen i cijela PSA grupacija ostvarila značajan rast popularnosti. Podsjetimo, ovaj motor se ugrađuje u sve popularne modele iz PSA, od Peugeota 206, pa sve do testnog Picassa. Motor razvija maksimalnu snagu od 66/90 kW/KS pri 4.000 o/min, uz okretni moment od 205 Nm pri 1.900 o/min. Prava je šteta što u ponudi nije snažniji dizelaš (2.0HDi/109 KS), jer je dojam da se motor teško nosi s do 1875 kg (potpuno opterećen) teškim vozilom. Naime, dok vozilo nije potpuno opterećeno, i dok ga se ne "sili", sve je u redu, ali zato u nešto težim uvjetima gubi dah.

Test je potvrdio dizelsku štedljivost. Potrošnja se kretala od 4.6 l/100 km pri brzini od 90 km/h do 7.6 l/100 km u gradskom režimu, dok prosjek testa iznosi prihvatljivih 7 l/100 km. Istina, nešto agresivnija vožnja uzet će pokoju litru, ali potrošnja u pravilu ne prelazi 9.5 l/100 km.

Prema službenim podacima ubrzanje do 100 km/h traje 14.5 sekundi, a maksimalna brzina iznosi 175 km/h. Picasso se u praksi pokazuje agilnim do nekih 80 km/h, pri pretjecanju se osjeća manjak snage, a putne brzine veće od 150 km/h nisu preporučljive. Tada raste buka u kabini, potrošnja se drastično penje, a Picasso teško ubrzava. Inače, zvučna izolacija se u "normalnim" režimima pokazala vrlo dobrom, pa dalja putovanja zaista nisu nikakvo opterećenje.

Ponašanje na cesti je tipično za monovolumen, vozilo brže prolaske zavoja podnosi uz primjetno naginjanje, ali zato uvjerljivo drži pravac. Tek je moguće blago bježanje prednjeg kraja, što je posljedica nešto veće mase motora.

Jedinu pravu kritiku zaslužuje mjenjač, kojeg karakterizira dug i neprecizan hod, a brzu izmjenu naplaćuje neugodnim zvukom. Dobro, Picassova namjena zasigurno nije obaranje brzinskih rekorda, ali malo uglađenosti ne bi škodilo.

Zaključak

Citroen Picasso pokretan kvalitetnim HDI motorom, usprkos godinama, i dalje se nameće kao vrlo primamljiv izbor. Model je to koji će svojem vlasniku učiniti dalja putovanja iznimno ugodnim, a ponudom prostora i funkcionalnosti još neko vrijeme biti nedostižan za konkurenciju.

Kad se k tome još pridoda Exclusive izvedba, Picasso postaje punopravni kandidat pri izboru poslovnog vozila. Malo koji automobil će za protuvrijednost od 20.000 eura ponuditi toliko prostora (i opreme) upakiranih u oku ugodan izgled i još k tome posjedovati dizelski pogonski agregat.

Kad bi još u Citroenu odlučili ponuditi snažniji motor, poraditi na mjenjaču i podići stupanj završne izrade, Picasso bi bio definitivno jedan od najboljih u klasi, ako ne i najbolji.



Pročitajte više