FORMULA 1

Ferrari pokazuje nešto što se ne viđa često u elitnom sportu - strpljenje

Foto: EPA

STRAST. Osjeća se u hodnicima Maranella, doma najpoznatije svjetske trkačke momčadi – Ferrarija. Ona motivira stotine zaposlenih da ustaju svakoga jutra, usprkos tome što nisu uspjeli pobijediti u prvenstvu konstruktora još od 2008. godine. Međutim, ma koliko padali, oni uvijek iznova ustaju. Zora još jedne nove sezone donosi staro vjerovanje – da će baš ova biti njihova. Prekidanje dominacije Mercedesa neće biti lako, ali u Ferrariju vjeruju da imaju razloga za optimizam, piše formula1.com.

Stabilnost

Ferrari je imao najbolji automobil tijekom većeg dijela 2019. godine, posebno u kvalifikacijama – Charles Leclerc je sedam puta osvojio pole position. Međutim, forma u samim utrkama nije bila dovoljno dobra, uz mnoge greške što u strategiji, što kod mehaničara ili samih vozača, koje su poništavale njihov naporan rad. Također, trebalo im je previše vremena da počnu koristiti veliki potencijal vozila, a kada su počeli – već je bilo kasno, prvenstvo je praktično bilo riješeno.

Ferrari se odlučio za novi, dugotrajniji pristup. To je potvrdio i direktor Ferrarija Louis Camilleri, koji je na ovoj funkciji tek 18 mjeseci.

"Jako smo usredotočeni, i Mattia Binotto i ja, na dugoročnu budućnost. Ne možete izgraditi momčad preko noći. Iako imamo ljude s iskustvom i velikim talentom, momčad kao takva je mlada i u nastajanju. Mnogi od njih su novi u nekim posebnim poslovima i odgovornostima koje su dobili. Potrebno nam je strpljenje, stabilnost i mirnoća jer, ako se osvrnete na povijest Formule 1 i pogledate sve uspješne ekipe od Ferrarija nekada, preko McLarena, ili danas Mercedesa i Red Bulla, postoji jedna zajednička nit koja ih sve povezuje – stabilnost unutar momčadi. Jako smo usredotočeni na stvaranje stabilnosti kako bi članovi momčadi naučili blisko surađivati."

Strpljenje nije osobina koja se često pokazuje u elitnom sportu, pa ni u Formuli 1, te je hrabro i osvježavajuće čuti takve riječi. Imajući u vidu da neće biti otkaza nakon prvih grešaka, zaposleni u momčadi moći će uz manje pritiska pomicati granice i pokazati odlične rezultate. Ferrari je, dakle, spreman učiti iz grešaka.

Financijski utjecaj

Kao i u bilo kojem profesionalnom sportu, što više novca imate, više možete i ulagati u nužne resurse, infrastrukturu i talent. Ferrari je dugo bila momčad s najvećim budžetom u Formuli 1, i izgleda da će biti i dalje, osobito nakon vrlo uspješne financijske godine.

"Uskoro ćemo zatvoriti još jednu rekordnu godinu", rekao je Camilleri krajem prosinca, na božićnom ručku tvrtke. „Spremni smo i ulagati i, srećom, u stanju smo to raditi ne samo po pitanju ljudi, nego i infrastrukture – u izradi je novi simulator koji bi trebalo donijeti puno koristi.

Simulatori u kojima se obavljaju testiranja protoka zraka postali su dio Formule 1, i ovaj novi koji će smanjiti vrijeme potrebno za obavljanje testova bit će veliko dostignuće i značit će ne samo za razvoj vozila za 2020. godinu, već i za 2021. kada će doći do uvođenja novih pravila i propisa.

Brzina

Pobijediti prvi put u sezoni tek nakon ljetne stanke, a ostvariti tri pobjede ukupno, nije forma koju biste očekivali od momčadi koja je tijekom testiranja izgledala odlično. Međutim, mnogi pozitivni koraci su primjetni. Prvo, Ferrari je vodio u utrkama ukupno 406 krugova, što je 32% od ukupnog broja krugova u prvenstvu. To je manje od Mercedesa, ali više od Red Bulla koji je također ostvario tri pobjede kao i Ferrari. Ovo pokazuje da je sirova brzina bila prisutna.

Drugi pozitivan znak je taj što se momčad uspjela u drugom dijelu sezone oporaviti, što nije nikada lako kada je testiranje ograničeno. Ferrari je uspio identificirati probleme i područja u kojima se mora popraviti, a brzina nije jedna od njih. Srećom, mnogo je lakše eliminirati vozačke greške, kao i greške u strategiji i boksu, nego stvoriti brz automobil.

"Bili smo pod velikim pritiskom, ali momčad je ostala ujedinjena", kaže Mattia Binotto, šef momčadi. "Uspjeli smo detektirati greške i raditi na otklanjanju. Razlog zašto nismo češće pobjeđivali je taj što nismo bili dovoljno pouzdani, što zbog grešaka vozača, što zbog grešaka u strategiji. Razumijemo da moramo biti gotovo savršeni na svim područjima."

Vozači

Ferrari je imao mnogo problema s vozačima prošle sezone, u kojoj se četverostrukom prvaku svijeta pridružila zvijezda u usponu i vjerojatno budući prvak Charles Leclerc, koji je od početka pokazao da je dostojan protivnik Nijemcu. Često je izlazio i kao pobjednik. Napetost koja je stvorena tijekom sezone, kulminirala je sudarom u Brazilu koji je natjerao obojicu da se povuku iz utrke. To je bilo bolno gledati, ali Camilleri vidi i pozitivne strane u ovom slučaju.

"Obojica su uvidjeli da je najveći gubitnik zbog takve situacije bio Ferrari. Mislim da je taj događaj donio i pozitivne stvari, Mattii nove načine kako s njima izići na kraj, ali i svjesnost vozača koliko su pogriješili."

U Charlesu Leclercu Ferrari vidi budućnost, i on je prošle sezone pokazao da je spreman krenuti putem prvaka i predvoditi momčad – ako je potrebno. Zbog toga su s njim potpisali višegodišnji ugovor kako bi spriječili bilo koga da i pomisli preoteti ga.

"Charles je jako talentiran. Mislim da je iznenadio čak i nas u momčadi. I kako je sezona odmicala, postajao je sve bolji, ne samo kao vozač, već i kao dio momčadi, a za nas je to vrlo važno. Ima savršeni odnos s momčadi i nastavlja ga nadograđivati", rekao je Binotto.

Ako Vettel nastavi s boljom formom koja je krunjena u Singapuru, Ferrari bi mogao dobiti dvojicu podjednako sposobnih vozača da osvoje bodove i vratiti prvenstvo nakon 11 sušnih godina.

"Vettel ima puno iskustva. On je središnja figura našeg projekta. Nije se dobro snalazio u vozilu u prvom dijelu prošle godine, a mislim da je to posljedica velikog broja poboljšanja koje smo uveli odjednom. Dobra konkurencija će i njemu značiti jer konkurentan timski vozač uvijek je motiv da budete još bolji i da se više potrudite", kaže Binotto.

Nepromijenjeni propisi

Ovo je, također, značajan faktor. Nepromijenjena pravila i propisi idu u prilog Ferrariju jer se smanjuje broj nepoznanica. Njihov je automobil prošle godine bio jak, premda možda malo kompliciran za razumijevanje.

"Cilj za sljedeću sezonu nam je vozilo sa znatno boljim prianjanjem, a bolje prianjanje znači i bolju vuču", govori Binotto. "Ne očekujemo da ćemo i dalje biti toliko brži na pravcima kao što smo bili. Shvatili smo da nam je pored toga nužno i bolje prianjanje, a to se posebno vidjelo na kraju sezone."

Ferrari će svoje vozilo predstaviti među prvima - 11. veljače. Ideja je da se osnovni automobil predstavi svijetu prije intenzivnog niza testova.

Pogonska jedinica se u 2019. pokazala kao najbolja, čime je okončana dominacija Mercedesa u hibridno-turbo vremenu. Sve oči sada su uprte prema testiranju, a vrijeme će pokazati je li Ferrari spreman vratiti pehar u Maranello.

Pročitajte više