Debeljak se hvali doprinosom povećanju BDP-a, a Brodosplit poslovao s gubitkom od 138 milijuna kuna

Screenshot: transparentno.hr, foto: FAH

BRODOSPLIT D.D. zaključio je 2014. godinu sa 138 milijuna kuna gubitka, što predstavlja drastičan pad u odnosu na prethodnu godinu u kojoj je škver Tomislava Debeljaka, prvenstveno zahvaljujući obilatoj državnoj pomoći, zabilježio dobit od gotovo 630 milijuna kuna.

> Reakcija Brodosplita: Od privatizacije pa do 31.12.2014. godine ostvarena je dobit u visini od 20 milijuna HRK

Debeljak knjižio cijeli državni poticaj za pet godina u 2013. godini!

Kako doznajemo, dobar poslovni rezultat u 2013. godini ostvaren je knjigovodstvenom akrobacijom jer je za tu godinu knjižen ukupan državni poticaj od milijardu i pol godina, predviđen za isplatu u prvih pet godina privatnog upravljanja Brodosplitom. Konkretno u 2013. godini isplaćeno je oko 400 milijuna kuna, dok je za ovu godinu predviđeno 170 milijuna kuna. Brodosplit d.d. ima tek 37 zaposlenih pa ispada da je na svakog zaposlenika u protekloj godini stvoren gubitak veći od tri milijuna kuna.

Prolongirane isporuke novogradnji

Još je porazniji pogled na knjigu narudžbi hrvatskih škverova koju objavljuje Hrvatska brodogradnja Jadranbrod. Većini novogradnji Brodosplita prolongiran je rok isporuke, a među njima su i brodovi navedeni u kaznenoj prijavi, o kojoj je Index već pisao, i za koje se navodi da su u pitanju brodovi čiju je gradnju Debeljak ugovorio sam sa sobom. 

Novogradnje 476 i 477, ugovorene sa Burin Wind Cruise Shippingom i Garbin Wind Cruise Shippingom sa Djevičanskih Otoka, trebale se po Knjizi narudžbi iz kolovoza 2014. godine biti isporučene u listopadu 2015. godine da bi po Knjizi narudžbi s kraja 2014. godine datum isporuke bio prebačen za 2017. i 2018. godinu! Trojarbolne škune, novogradnje 528 i 529, pogođene sa Garbin Wind Cruise Shippingom i Pulenat Wind Cruise Shippingom sa Maršalskih otoka, trebale su biti isporučene u ožujku i travnju 2015. godine, a prema Knjizi narudžbi s kraja 2014. godine, datum isporuke prebačen je za 2016. godinu.

U Debeljakovom škveru od "ozbiljnijih" brodova nalaze se tek drugi heavy lifter koji se već godinama gradi za nizozemski Jumbo Shipping te riječni kruzer za ruskog naručitelja. Jumbo je probio sve rokove isporuke, a novogradnja za Ruse također je zapala u probleme te je naručitelj navodno spreman raskinuti ugovor, o čemu su mediji već izvijestili. 

Debeljak bez komentara

Pitali smo Brodosplit da nam komentiraju iskazani gubitak za 2014. godinu, ali ništa nisu odgovorili. Slično je bilo kada smo se raspitivali i za kaznenu prijavu koju su prije pola godine DORH-u podnijeli zabrinuti radnici škvera. Debeljak je evidentno naumio ignorirati Index, premda uredno izvještavaju o tome kako DIV grupa bilježi sjajne rezultate i kako pridonosi povećanju hrvatskog BDP-a.

Kad već Debeljak šuti, obratili smo se Ministarstvu gospodarstva Ivana Vrdoljaka koji je predao škver u privatne ruke. Ni tu nismo bili neke veće sreće. Tvrde, naime, da im iz Ministarstva financija još uvijek nije stigao proračunski nadzor naručen nakon što je Državna revizija konstatirala nenamjensko trošenje državnih poticaja. Bilo je to prije više od godinu dana. U Ministarstvu financija Indexu su odgovorili da su nadzor obavili, i to još prije više od mjesec dana, tako da je nejasno gdje su se ti papiri zagubili. Navodno će idućih mjesec dana biti presudno. Navodno su zatražili odgovore od Uprave Brodosplita te će odnosi biti regulirani nekakvim aneksima. Posumnjali smo da će Vrdoljak izaći u susret Debeljaku i prilagoditi ugovor trenutnoj poslovnoj situaciji, no naš izvor iz Ministarstva gospodarstva tvrdi nam da će biti upravo suprotno.

Službeno nam je odgovoreno kako je član Nadzornog odbora Tomislav Pokaz, načelnik sektora u Ministarstvu gospodarstva i predstavnik države u NO Brodosplita, zatražio sjednicu Nadzornog odbora i da se trenutačno dogovara termin održavanja.

Pročitajte više