Pilot palog aviona u istom danu dvaput "nosio glavu u torbi": Do kvara je došlo i na drugom MIG-u!

Foto: Hina

STANJE u hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i više je nego alarmantno. MIG-ove koji su na raspolaganju hrvatskim pilotima ne zovu već godinama bez razloga "letećom opasnosti", ili još gore - "letećim lijesovima".

Nesreća koja se zbila u utorak, srećom, nije imala tragične posljedice, ali je još jednom ukazala na to da piloti koji sjedaju u hrvatske MIG-ove svakog puta "stavljaju glavu u torbu". Doznalo se da je ranije tog dana isti pilot imao problema sa stajnim trapom i na drugom MIG-u.

> Ako imamo stare MIG-ove, koji i reparirani dobro obavljaju posao, čemu novi Audiji za Vladu i ministre?

> Objavljena snimka razgovora pilota MIG-a s kontrolom leta: "Pilot je iskočio, avion se srušio, jeste li me čuli?"

> Dan nakon pada aviona oglasio se ministar: Spreman sam podnijeti ostavku, ali pričekat ću rezultate istrage

> Hrvatska u nesrećama izgubila tri MIG-a i helikopter MI-8: "Tu se vidi kvaliteta financiranja hrvatske vojske"

> Srušio se MIG kod Lomnice, pilot preživio!


> Ministar Kotromanović: Nemamo novac za nove vojne zrakoplove

Piloti zadovoljni MIG-ovima?!

Ministar obrane Ante Kotromanović danas je izjavio kako su ga vojni piloti, nakon jučerašnjeg pada MiG-a 21 kod Velike Gorice, izvijestili kako su zadovoljni sigurnosnim stanjem preostala četiri MiG-a koji su u operativnoj upotrebi.

"Ne znam o tome puno i jutros sam pitao pilote MiG-ova koji lete na njima o njihovu stanju i oni su mi rekli da su zadovoljni, a i piloti koji lete helikopterima također su mi rekli da su zadovoljni helikopterima", istaknuo je Kotromanović u zračnoj luci Zemunik.

Upitan što je s MiG-ovima koji su još na remontu u Ukrajini i hoće li se potraživati "penali" zbog kašnjenja rokova njihova popravka, Kotromanović je kazao kako su iz Ukrajine do sada stigla tri MIG-a, te da će se sve raditi sukladno ugovoru. "Za sva kašnjenja, sve penale kojih će biti, a bit će ih, mi ćemo apsolutno poštivati sve stavke ugovora", rekao je.

Na pitanje o kojim iznosima je riječ, odgovorio je kako se to ne može znati do zadnjeg dana. "Mi ćemo obračunati i o tome obavijestiti javnost jer nemamo što kriti", rekao je Kotromanović.

Najavio je da će u ponedjeljak s remonta stići još jedan zrakoplov jednosjed te rekao kako očekuje da će tijekom godine nakon remonta biti operativno spremno svih 12 zrakoplova za nadzor hrvatskog zračnog prostora.

"Nikada ne bi dopustili da pilot uđe u neispravan zrakoplov i poleti"


Napomenuo je da se Hrvatska prije godinu i pol uključila u pregovore o tzv. "pametnoj obrani" o čemu je do sada razgovarala sa Slovacima, Mađarima i Česima. "Znamo da nas NATO podupire u tomu, ali sad je stvar svake države kako će postupiti", kazao je.

Podsjetio je i kako Hrvatska trenutno nema dovoljno proračunskog novca za modernizaciju ratnog zrakoplovstva, a mora voditi računa i o kopnenoj vojsci te ratnoj mornarici.

"Proračun MORH-a je od 2008. godine smanjen za više od milijardu kuna, mi smo podnijeli veliki teret. Ali, želim naglasiti kako vojska nije igra i šala, to nije zafrkancija nego je skup i složen sustav", rekao je Kotromanović.

Načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga general zbora Drago Lovrić novinarima je rekao da su do jučer svi borbeni zrakoplovi u potpunosti bili ispravni. "Na svim su provjerama bili ispravni i nikada nijedan pilot ne bi ušao u neispravan zrakoplov, nikada ne bi dopustili da pilot uđe u neispravan zrakoplov i poleti", kazao je.

General Šćuri: Smatram se odgovornim za sve u HRZ-u

Zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane (HRZ i PZO) general bojnik Dražen Šćuri izjavio je danas kako se smatra odgovornim za sve što se događa u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ), vezano za jučerašnji pad MIG-a 21 kod Velike Gorice.


"Naravno da se smatram odgovornim za sve što se događa u Hrvatsko ratnom zrakoplovstvu", odgovorio je Šćuri novinarima u zrakoplovnoj bazi Zemunik na upit smatra li se odgovornim za jučerašnji pad MIG-a.

Na pitanje tko daje dopuštenje da pilot može upravljati u nekom zrakoplovu, Šćuri je kazao kako je to stvar struke a ne zapovjedna stvar. "Ja na kraju odobravam da se leti. Međutim, struka - tehničari u našem zapovjedništvu zrakoplovstva iz Glavnog stožera i služba za vojni zračni promet se sastanu, stave činjenice na stol, i donesu zajednički zaključak", pojasnio je general bolnik Šćuri.

Također je rekao kako u vezi s produženjem resursa (roka upotrebe zrakoplova) postoje dvije vrste resursa - satni i vremenski. "Satni resurs se nikad ne produžuje, a vremenski se resurs može produžiti ukoliko je ostalo dovoljno satnih resursa. Na ovim zrakoplovima (MIG-ovima) ostalo je dovoljno satnog resursa da možemo produžiti vremenski resurs. Znači, mi smo produžili iz nužnosti zato što je kasnio remont zrakoplova iz Ukrajine", kazao je Šćuri tumačeći produženje rabljenja vojnih zrakoplova od kojih se jedan jučer srušio kod Velike Gorice.

I MIG broj 135 imao problema sa stajnim trapom pa se pilot zato i vraćao u kobnom broju 121


Odgovarajući na novinarska pitanja potvrdio je kako je jučer u zrakoplovnu bazu Zemunik sletio MIG 135, kojim je pilotirao Stanko Hrženjak, koji je kasnije pilotirao i MIG-om 21 koji se srušio kod Velike Gorice.

Mi to zovemo "izvanredni slučaj"; nije mu se upalila lampica spuštenosti kotača stajnog trapa, dodao je zapovjednik HRZ-a i PZO-a.

U takvom slučaju, ističe general bojnik Šćuri, zrakoplov slijeće kako je pilot i napravio - nadlijetanje, traženje potvrde sa zemlje je li trap vani ili nije, dobio je potvrdu da je trap bio vani, ali lampica nije sijala. Pilot je poletio, napravio sljedeći krug, uvukao trap, te izvukao trap ponovno i onda je sve bilo u redu i sletio je normalno, naglasio je.

Dodao je kako će zrakoplov biti dignut na dizalicu te će se hidroagregatom provjeriti stanje trapa kako bi se vidjelo u čemu je problem i je li sve u redu.

Taj zrakoplov neće letjeti dok se ne ustanovi zbog čega lampica jučer nije bila upaljena. To se više puta dogodilo, nije to jedinstven slučaj, istaknuo je Šćuri.

Na upit je li jučer bila riječ o zamjeni zrakoplova kojim bi pilotirao Stanko Hrženjak, zapovjednik HRZ-a i PZO-a Šćuri je odgovorio niječno.

"Nije bila zamjena, dva zrakoplova MIG-a 131 i 121 su se vraćala u Zagreb u cilju nastavka zaštite zračnog prostora. Pilot Hrženjak je bio planiran da radi taj posao, njemu je to bilo u planu. On je bio pilot koji je bio planiran za taj prelet, zaključio je Šćuri.

Napomenuo je kako su kvarovi na vojnim zrakoplovima uvijek mogući i to se događa tijekom leta.

"Nijedan tehničar ne bi pustio neispravan zrakoplov u zrak, mi u stanju sigurnosti držimo razinu", naglasio je zapovjednik HRZ-a i PZO-a Dražen Šćuri.

Pročitajte više