Koliko nas zapravo lažu reklame za mršavljenje?

Foto: Index

PONEKAD ljudi odluče brzo smršavjeti. Na primjer, kad zatopli pa krenu pripreme za plažu. Kupaći kostim nam ni jednu jedinu krafnu viška ne oprašta. Prepoznavanje problema tek je prvi korak u rješavanju problema. Drugi korak je traganje za idealnim proizvodom za brzo mršavljenje. Tu čovjek odmah upadne u problem prevelike ponude jer tržište nudi raznovrsna rješenja za mršavljenje. I kako onda izabrati najbolju metodu brzog mršavljenja kad ima toliko puno oglasa koji nude brzo i zdravo i trajno mršavljenje, bez muke, bez dijete, potpuno sigurno, i još na prirodan način?

Od svih tih oglasa meni najbolje zvuči čokolada za mršavljenje; prodaju se proizvodi s okusom čokolade koji navodno izazivaju osjećaj sitosti pa čovjek nakon toga jede 30-50 % manje druge hrane. Znam brojne ljude koji bi rado jeli nešto s okusom čokolade do mile volje i pritom mršavili. I ja se ubrajam u te ljude.

Sitna slova, ekstremni primjeri...

Nažalost, reklame proizvoda i metoda za mršavljenje pršte obećanjima za koja je više istraživanja dokazalo da varaju potrošače. Još 2002. američka savezna organizacija za zaštitu i promociju prava potrošača (engl. Federal Trade Commission, FTC) ispitala je sadržaj oglasa za komercijalne pripravke i dodatke za mršavljenje te utvrdila kako ti oglasi često sadrže lažne ili zavaravajuće tvrdnje. Najčešće metode oglašavanja bile su svjedočanstva zadovoljnih korisnika, slike prije i poslije, i zavaravajuće tvrdnje o brzom, dugoročnom, trajnom ili potpuno prirodnom i sigurnom gubitku težine.


Novije podatke na ovu temu predstavili su Vakil i suradnici, koji su prošle godine objavili rad u časopisu Obesity, u kojem su istražili tvrdnje i izjave o odricanju odgovornosti koje se nalaze na internetskim stranicama komercijalnih programa za mršavljenje te su ih zatim usporedili s rezultatima i dostupnim podatcima iz dostupnih randomiziranih, kontroliranih istraživanja o tim programima. U svoju analizu uključili su 24 programa za mršavljenje koji se temelje na prehrani, kao što su promjena prehrane i/ili zamjena obroka, ili savjetovanje, ili pak društvena podrška, sa ili bez sudjelovanja liječnika.

735 svjedočanstava otkrilo je ...

Sva 24 analizirana programa imala su pripadajuće internetske stranice, a 20 programa je na tim stranicama imalo svjedočanstva korisnika. Znanstvenici su analizirali ukupno 735 tih svjedočanstava. Kad su usporedili priče o izgubljenim kilogramima s internetskih stranica koje prodaju programe i proizvode za mršavljenje, utvrdili su kako su ta svjedočanstva mnogo drugačija od rezultata koji su dobiveni istim programima mršavljenja kad su ispitani u kliničkim pokusima.

Prema svjedočanstvima na internetu, osobe koje su u njima sudjelovale izgubile su od 10 do 49,5 kg. Međutim, na većini tih internetskih stranica negdje malim slovima bilo je navedeno da su to netipični rezultati, i da rezultati u pojedinaca mogu varirati. Samo deset od tih 24 programa istraženi su u objavljenim kliničkim pokusima, a srednja vrijednost gubitka kilograma utvrđena istraživanjima bila je daleko manja od brojki koje se spominju u oglašavanju tih proizvoda.


Za usporedbu, veliko istraživanje AHEAD, koje je uključilo 5175 ispitanika i ispitivalo utjecaj intenzivnog djelovanja na promjene životnog stila u osoba oboljelih od dijabetesa tipa 2, opisalo je prosječni gubitak težine nakon godinu dana od svega 8,6 kg u usporedbi s 0,7 kg u kontrolnoj skupini koja je dobila samo podršku za dijabetes i edukaciju. Drugo, slično istraživanje koje je uključilo 1057 ispitanika, opisalo je gubitak od 6,8 kg nakon godinu dana u intervencijskoj skupini ispitanika.

Brzo mršavljenje nije zdravo


Osim što su brojke iz reklama proizvoda za mršavljenje zavaravajuće, takvo ekstremno i brzo mršavljenje ne bi bilo ni zdravo. Smjernice međunarodnih profesionalnih društava preporučuju kontinuirani gubitak težine od 3 % do 5 % kako bi se postigli značajni učinci na zdravlje. Stoga gubitak težine koji se obećava u komercijalnim programima za mršavljenje značajno premašuje međunarodne preporuke.

Reklame trgovaca koji prodaju razne pripravke za mršavljenje značajno mogu odrediti i njihovo ponašanje. Priče „zadovoljnih korisnika“ o ogromnom gubitku kilograma sigurno utječu na očekivanja. Pa svatko bi sam sebi poželio takav uspjeh, zašto ne pokušati. Nerealna očekivanja o brzom i velikom gubljenju kilograma nemaju utjecaja na sam proces mršavljenja, ali su povezana s većim brojem ispitanika koji odustaju od tih programa i većim nezadovoljstvom potrošača. Ukratko, što su veća očekivanja, to je na koncu veće nezadovoljstvo potrošača.

Nemojte nasjedati


Rezultati opisanih istraživanja zorno pokazuju zašto ne bi trebalo nasjedati na zavaravajuće tvrdnje iz reklama za mršavljenje jer ti rezultati koji se reklamiraju nisu tipični, kako i sami trgovci navode u tekstu napisanom mikroskopskim slovima. Osim što nisu tipične, te brojke iz reklama vrlo vjerojatno su i potpuno lažne jer za brojne metode mršavljenja klinička istraživanja na ljudima nisu uopće provedena pa nemamo ni znanstveno utemeljenih podataka o tome jesu li te metode mršavljenja djelotvorne i sigurne.

Dakle, koji je najbolji način za smršavjeti 10-15 kg u par tjedana? Niti jedan. Ako želite sebi dobro, nemojte ni pokušavati smršavjeti toliko puno u tako malo vremena. Osim što je to nezdravo, ne bi ni dobro izgledalo jer na tijelu nakon brzog gubitka tjelesne masti ostaje prekomjerni višak kože pa to opet neće biti tijelo koje želite pokazati na plaži. Recept za mršavljenje je u promjeni životnih navika – redovitoj tjelovježbi, promjeni prehrambenih navika, jedenju manje količine slatkiša, izbacivanju nevidljivih kalorija koje se nalaze u sokovima i alkoholnim pićima i drugim zahvatima u stilu života.

Umjesto ulaganja u sreću trgovaca čija je životna parola „ja ne lažem nego reklamiram“, uložite svoj novac u promjenu životnih navika. Rezultate ne treba očekivati preko noći niti kroz par tjedana. Na koncu konca, vjerojatno se nitko nije ni udebljao deset kilograma u dva tjedna pa nije baš realno ni da će čovjek u tom vremenu uspjeti brzo, učinkovito, sigurno i bez dijete, prirodno i trajno smršavjeti.


*Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala Index.hr. Navedeni stavovi ne odražavaju ni stav bilo koje ustanove, subjekta ili objekta s kojima je povezana autorica.

** Doktorica medicine Livia Puljak je profesorica na Medicinskom fakultetu u Splitu. Utemeljila je hrvatski ogranak ugledne, neovisne svjetske organizacije Cochrane posvećene promociji medicine utemeljene na dokazima, koja joj je 2017. dodijelila nagradu. Urednica je portala Dokazi u medicini i autorica više od 100 znanstvenih radova, objavljenih u svjetskim časopisima.


Želite li momentalno primiti obavijest o svakom objavljenom članku vezanom uz Index Lab, instalirajte Index.me aplikaciju i pretplatite se besplatno na tag: Index Lab

Index.me aplikaciju za android besplatno možete preuzeti na
ovom linku, dok iPhone aplikaciju možete preuzeti ovdje.

Pročitajte više