rijeka: malo podataka O PROJEKTU DRUŽBA ADRIA

Primorskogoranska županijska uprava nije dovoljno upućena u projekt Družba Adria i Jugoistočni europski naftovod, pa od mjerodavnih ministarstava traži da je o tome izvijesti i uključi u raspravu o njima, rečeno je danas na sjednici Županijskog poglavarstva.

Članovi Poglavarstva istaknuli su da se ne protive izvedbi tih projekata, ali da pri tomu ekološke rizike treba smanjiti na minimun kako bi gospodarski učinci bili veći.

Od Ministarstva pomorstva, prometa i veza i Ministarstva prostornog planiranja i zaštite okoliša zatraženo je da dostave podatke o poduzetim mjerama u rješavanju ekoloških problema koji bi mogli nastati u izvedbi projekta Družba Adria.

Poglavarstvo traži dostavu analize ´nultog stanja´ kapaciteta Jadranskog naftovoda (JANAF), podatke o načinu nadzora plovidbe tankera, sigurnosti pomorskog prometa, propisanoj razini kakvoće tankera, postupku s balastnim vodama, prihvaćanju i obradi plinova iz tankerskih spremnika.

Također želi razmotriti podatke o pripravnosti mjerodavnih služba i izvore financiranja u slučaju ekoloških izgreda.

´Od Vlade očekujemo da ministarstva, riječku Lučku upravu i JANAF obveže da izrade novi maritimni elaborat, novu studiju utjecaja na okoliš (jer je JANAF-ova studija izrađena prije 29 godina), plan intervencija u zaštiti okoliša, operativni plan za slučaj iznenadna onečišćenja voda te opretivni plan u slučaju požara na tankerima´.

Na sjednici je zaključeno da Lučka uprava prije nego izda koncesiju na pomorsko dobro od 32 godine, treba jasno odrediti obveze koncesionara (JANAF-a) te o tome izvijestiti Poglavarstvo.

Ministarstvu pomorstva, prometa i veza i riječkoj Lučkoj kapetaniji predloženo je da zajednički izrade prijedlog praćenja i nadzora kretanja brodova na Kvarneru te da osiguraju provedbu propisa za zaštitu mora.

U suradnji s ministarstvom i tvrtkama najvećim onečišćivačima na Kvarneru Poglavarstvo će 2003. početi izradbu strateške procjene utjecaja na okoliš.

U projekt Družba Adria uključene su tvrtke iz šest europskih zemalja, među kojima i JANAF. Tim projektom nafta iz Rusije naftovodom bi se dopremala do Omišlja i ukrcavala u tankere. Projekt bi se počeo ostvarivati 2004. U prvoj fazi naftovodom bi se dopremalo pet milijuna tona nafte na godinu, a poslije i do 15 milijuna.

Tankeri će u omišaljsku luku uplovljivati bez tereta. Da bi održali ravnotežu u plovidbi s praznim spremnicima, tankeri uzimaju morsku vodu, tzv. balastnu vodu koju ispuštaju pri ukrcaju tereta. U tim vodama tankeri prenose oko 3000 organizama koji mogu utjecati na promjenu podmorja, a kako je rečeno na sjednici, postupak s balastnim vodama u Hrvatskoj nije propisan.

Pročitajte više