Turistička zajednica sad reklamira CRO kartice koje nitko ne želi

Foto: Hrvatska turistička kartica

Na društvenim mrežama posljednjih tjedana sve se češće može uočiti aktivna kampanja Ministarstva turizma i sporta "Hrvatska turistička kartica". Riječ je o projektu pokrenutom prije više od četiri godine, koji je tek sada, kako nam tvrde, započeo s aktivnim radom. Naime, u četiri godine Ministarstvo je sklopilo ugovore s tek dvije banke, a korisnika je manje od sedam tisuća. Sporost provedbe projekta pravda se pandemijom. 

Cijela shema oko Hrvatske turističke kartice vrlo je nejasna, a nameće se i pitanje koja je njezina konačna svrha. Ministarstvo kaže da će ovom karticom, između ostalog, hrvatski građani moći ostvariti velike popuste u ugostiteljskim objektima. Pretražili smo ponudu i otkrili da se pretežito radi o popustima od deset posto, a ima i onih koji nude popuste od svega tri posto. Primjerice, kada je riječ o hotelskim smještajima, većina njih nudi popuste od deset posto, i to izvan turističke sezone. 

Podsjetimo, ideja CRO kartice najavljena je kao jedan od velikih projekata Ministarstva još prije pet godina, a ubrzo je doživjela fijasko jer je od naručenih 40.000 korišteno svega 2300 kartica. Tadašnji ministar turizma Gari Cappelli izjavio je da će CRO kartica omogućiti između 10 tisuća i 21 tisuće novih radnih mjesta te od 7 do 11 milijardi kuna novih investicija. Ipak, projekt se otegnuo, a sudeći prema brojkama korištenih kartica, ni građani nisu posebno zainteresirani za nju. 

Zasad zainteresirane samo dvije banke  

Na službenoj stranici Ministarstva turizma i sporta piše da je jedini uvjet da objekti prihvaćaju plaćanje platnim karticama, dok u drugom dijelu, pod stavkom Korisnici, piše da osoba samostalno odabire banku u kojoj će otvoriti račun vezan za Hrvatsku turističku karticu. 

Međutim, na stranicama Ministarstva navedeno je da je otvaranje kartice trenutno moguće u bilo kojoj poslovnici Hrvatske poštanske banke i da će se ostale banke priključivati provedbi mjere u skladu sa svojim mogućnostima i poslovnim odlukama. Iz Ministarstva su nam potvrdili da su u međuvremenu sklopili ugovor s još samo jednom bankom - Podravskom. 

Također su nam kazali kako je jedini uvjet za korisnika koji ima Hrvatsku turističku karticu da objekt prihvaća plaćanje karticama jer se radi o debitnoj kartici iz sheme Visa ili Mastercard, ali kojom se može plaćati samo u objektima koji su registrirani za turizam i ugostiteljstvo. 

"Prema Odluci o Nacionalnoj klasifikaciji djelatnosti pripadaju sljedećim odjeljcima, skupinama ili razredima, a to uključuje 55 Smještaj, 56 Djelatnosti pripreme i usluživanja hrane i pića, 77.34 Iznajmljivanje i davanje u zakup (leasing) plovnih prijevoznih sredstava, 79.1 Djelatnosti putničkih agencija i organizatora putovanja (turoperatora) na području Republike Hrvatske. 

Za korisnike kartice uvjet je da osobno otvore račun za Hrvatsku turističku karticu u bilo kojoj banci koja je pristupila Mjeri. U ovom trenutku su to Hrvatska poštanska banka i Podravska banka, dok su još neke banke u postupku pristupanja", kazali su Indexu. 

Projekt star četiri godine, posvuda se sad reklamiraju

Iako je ovaj projekt star četiri godine i do sada su sklopljeni ugovori sa samo dvije banke, iz Ministarstva kažu da je razlog usporenosti njegove provedbe bila pandemija te da su napokon sada spremni za njegovu potpunu provedbu kroz aktiviranu kampanju.  

"Projekt je nastao krajem 2019. godine, koja je do tada bila rekordna turistička godina, no zbog izazova vezanih uz pandemiju nije se mogao u cijelosti aktivirati jer su tijekom pandemije turističke tvrtke koje su trebale osigurati popuste, kao i poslodavci koji bi svojim radnicima uplaćivali dodatni neoporezivi iznos, imali problema s likvidnošću. 

Tek je ove godine, po završetku pandemije, procijenjeno kako se projekt može u cijelosti aktivirati te je stoga po prvi puta počela i kampanja Hrvatske turističke zajednice. Očekujemo da će se kroz kampanju i popuste turističkih tvrtki, koji su već oglašeni na stranicama Hrvatske turističke kartice, dodatno pojačati interes korisnika i banaka za projekt", kazali su nam. 

Podsjetimo, Svjetska zdravstvena organizacija ove je godine službeno proglasila kraj pandemije koronavirusa, a turistički posjeti gotovo su neometani pandemijom već više od dvije godine. 

Kao jednu od prednosti ove kartice Ministarstvo navodi i velike popuste na ugostiteljske usluge. Većina popusta je oko deset posto, a postoje i oni od samo tri posto 

"Za korisnika je prednost i u dodatnom neoporezivom bonusu i u velikim popustima koje može ostvarivati samo plaćanjem Hrvatskom turističkom karticom. Putem web stranice pružatelji usluga na jednostavan način mogu istaknuti pogodnosti koje u svojim objektima nude korisnicima kartice. 

Do sada je 248 pružatelja usluga oglasilo dodatne popuste i do 50 posto za plaćanje Hrvatskom turističkom karticom, a ta brojka svakodnevno raste. Korisnici svakako mogu plaćati i svojim uobičajenim bankovnim karticama u svim objektima koji primaju kartice, ali bez pogodnosti/popusta koje pružatelji usluga odobravaju korisnicima HTK", kažu. 

Dostupne popuste je moguće pronaći na službenoj stranici, no radi se pretežito o popustima od deset posto, a našli smo i jedan popust u turističkoj agenciji od samo tri posto. Primjerice, pojedini obiteljski hoteli nude popuste od deset posto koji vrijede od početka godine do lipnja ili od listopada do prosinca, dakle, izvan turističke sezone. Isto tako, većina restorana nude popuste od samo deset posto. 

U kategoriji Nautika sudjeluje šest tvrtki, od kojih pet nudi popuste od 10 posto te jedna od 5 posto. U ponudi je i kategorija popusta u barovima, no među njima još nema ni jednog bara. Ista je stvar i s popustima u noćnim klubovima.

Trenutno ima manje od sedam tisuća korisnika kartice

Prema informacijama koje nam je ustupilo resorno ministarstvo, trenutno je u opticaju oko 6.5 tisuća kartica, a kažu kako bilježe kontinuiran rast broja kartica i interes od poslodavaca, koji će do kraja ove ili početkom iduće godine isplatiti neoporezivu naknadu svojim zaposlenicima na Hrvatsku turističku karticu.

Kažu da godišnji trošak ovog projekta ne prelazi 10.000 eura 

Iz Ministarstva su nam također kazali da godišnji trošak za državni proračun za projekt Hrvatska turistička kartica iznosi približno 10.000 eura za održavanje izvještajnog sustava, što uključuje i troškove web stranice. 

"Ministarstvo turizma i sporta nema drugih troškova po ovom projektu, odnosno službenici koji rade na razvoju projekta obavljaju taj posao u okviru redovnih aktivnosti", dodaju. Nije poznato koliko košta aktivna kampanja na društvenim mrežama. 

Također, pojašnjavaju da karticu u banci korisnik otvara sam, a sredstva na nju može uplatiti korisnik sam ili mu ih može uplatiti poslodavac.

Povrh svih ostalih neoporezivih naknada, poput božićnice, regresa i slično, kako objašnjavaju iz Ministarstva, svaki poslodavac može uplatiti na račun HTK ili cijeli neoporezivi iznos od 331.81 eura (protuvrijednost  2500 kuna), koji će od 2. siječnja 2024. godine i stupanjem na snagu Pravilnika o izmjenama i dopunama pravilnika o porezu na dohodak kao Naknada za podmirivanje troškova ugostiteljskih, turističkih i drugih usluga namijenjenih odmoru radnika prema propisima ministarstva nadležnog za turizam, iznositi 400 eura, ili manji iznos koji je za njega također neoporeziv. 

"Jednako tako mogu isplatiti radniku i više od neoporezivog iznosa. Dinamika isplata ovisi o poslodavcu, koji može jednokratno ili višekratno uplatiti navedeni iznos tijekom cijele kalendarske godine. Primjerice, oni koji su imali izvrsne poslovne rezultate početkom godine mogu tada nagraditi zaposlenike, ili mogu to učiniti nakon završetka nekog uspješnog projekta, ili na kraju godine. Dakle, nisu terminski vezani kao kad se radi o božićnici ili regresu", objašnjavaju. 

Koja je svrha ove kartice? 

Nijedna veća banka u Hrvatskoj još nije sklopila ugovor s Ministarstvom, a korisnika je manje od sedam tisuću pa smo Ministarstvo na koncu i upitali koja je poanta imanja i korištenja ove kartice. Kažu da korištenje kartice pruža višestruke pogodnosti, od kojih je prvi cilj domaćim turistima omogućiti korištenje turističkih i ugostiteljskih usluga po povoljnijim cijenama tijekom cijele godine i u cijeloj Hrvatskoj.  

"U vremenu nedostatka radne snage, poslodavcima se na ovaj način, uz ostale neoporezive naknade, omogućuje isplata dodatne naknade zaposlenicima te kao treće, pružatelji usluga imaju platformu za oglašavanje pogodnosti koje pružaju", kazali su iz Ministarstva. 

 

Pročitajte više