Izbjegavate jesti krumpir? Možda ne biste trebali, evo koje su njegove blagodati

Izbjegavate jesti krumpir? Možda ne biste trebali, evo koje su njegove blagodati
Foto: 123RF

POSTALO je trendi ne konzumirati krumpir. Sve češće čujemo komentare poput "molim bez krumpira" ili "ne hranite djecu prženim krumpirićima". 

U svakodnevnom životu poznato nam je svega nekoliko vrsta krumpira, a tek se u skorije vrijeme na tradicionalnu gastronomsku scenu probio slatki krumpir i to zahvaljujući svojim zdravstvenim blagodatima. Postoji oko 5000 vrsta krumpira, a kod nas je evidentirano oko 150. Isto tako, velik je broj proizvoda od krumpira, a najpoznatiji su brašno od krumpira, dehidrirani krumpir i namazi od slatkog krumpira.

Možda ćete se iznenaditi kad doznate da krumpir sadrži vrijedne hranjive tvari. Na primjer, jedan veliki pečeni krumpir može sadržavati gotovo 40 miligrama vitamina C, što je 64 posto dnevnih potreba. Jedenje krumpira s njegovom kožom daje vam 7 grama vlakana, što zadovoljava gotovo 30 posto preporučenog dnevnog unosa.

Istraživanje je pokazalo da slatki krumpir sadrži više od 1900 puta više vitamina A u odnosu na istu količinu običnog krumpira. U 100 grama bijelog pečenog krumpira je 10 IU vitamina A. Međutim, 100 grama pečenog slatkog krumpira sadrži čak 19.218 IU vitamina A. U praksi to izgleda ovako: pola kuhanog slatkog krumpira daje 200 posto preporučenih dnevnih potreba za vitaminom A, prema RDA standardu. Zanimljiv je podatak da slatki krumpir ima više vitamina A nego mrkva.

Slatki krumpir je dobar izvor proteina koji se naziva sporamin. Razne studije su pokazale da sporamin može pomoći u sprječavanju razvoja ili širenja određenih karcinoma. Neki testovi otkrili su da spojevi u ekstraktu slatkog krumpira mogu smanjiti rizik od karcinoma dojke, žučnog mjehura, jezika i gušterače.

Američka udruga za dijabetes u svojim preporukama predlaže umjerene količine slatkog krumpira u redovitoj prehrani. Znanstvene studije su potvrdile da je uzimanje Caiapovog ekstrakta tijekom razdoblja od 12 tjedana pomoglo u kontroli razine glukoze u krvi kod pacijenata s dijabetesom tipa 2. Kako slatki krumpir sadrži Caiapo, poželjan je u primjerenim količinama u prehrani osoba s dijabetesom tipa 2.

Jedan od načina da smanjite učinak ugljikohidrata na razinu glukoze u krvi je taj da ga prije konzumiranja skuhate. Prokuhavanje pomaže smanjiti vrijednosti glikemijskog indeksa u slatkom krumpiru.

Ova napomena je vrlo važna jer se slatki krumpir često nalazi u receptima za smoothieje. Može se konzumirati ako nije termički obrađen, ali to ne vrijedi za pacijente s dijabetesom tipa 2.

Jako je važno spomenuti i da prženi i pečeni batat imaju viši glikemijski indeks čak i od običnog krumpira pa je potreban pojačan oprez kada su u pitanju osobe s dijabetesom.

Časopis World Journal of Gastroenterology je izvijestio da slatki krumpir ima antikancerogeni učinak na stanice raka kolaterala. Slatki krumpir sadrži vrste bjelančevina koje se nazivaju proteinima slatkog krumpira (SSP). Časopis navodi istraživanja koja su potvrdila da SPP djeluje značajno protiv raka na ljudske stanice kolorektalnog karcinoma i in vitro i in vivo (slatki krumpir koji inhibira rak debelog crijeva i pluća).

Slatki krumpir (Ipomoea batatas) nije u botaničkoj skupini s krumpirom. On je zapravo rođak našeg tradicionalnog krumpira (Solanum tuberosum), a sam naziv kazuje kakvog je okusa što neke privlači, a neke ne.

Razlog slatkoće slatkog krumpira leži u enzimu koji razgrađuje škrob na vrstu šećera zvanu maltoza. Ova vrsta šećera iz slada nije toliko slatka kao tradicionalni šećer, ali ipak može pomoći da zadovoljite želju za slatkim.

I batat i krumpir puni su poželjnih fitonutrijenata čije količina se razlikuje od vrste do vrste. Tako uz krumpir, koji je dostupan cijele godine i po pristojnoj cijeni, ne treba zanemariti i dragocjene minerale i vitamine, ali i polifenole, alfa-lipoinsku kiselinu, beta karoten, jod, selen, likopen i mnoge druge.

Tekst je informativnog karaktera, a podaci daju opći uvid i ne mogu zamijeniti liječničku skrb. Liječenje ozbiljnih oboljenja moguće je samo uz sagledavanje svih pojedinačnih osobitosti, npr. vrstu i trajanje tegoba, drugih oboljenja itd, što se može postići samo u osobnom razgovoru sa stručnom osobom (liječnikom).

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara