Mercedes predstavio bionički automobil

NA OVOGODIŠNJEM izdanju Daimler Chryslerovog simpozija inovacija predstavljena je studija automobila koja koristi brojna inovativna rješenja. I sve to ne bi bilo zanimljivo da ideja za brojne inovacije nije stigla iz svijeta prirode, što je prvi slučaj zabilježen u automobilskoj industriji.

Koncern Daimler-Chrysler predstavlja jedan od najzanimljivijih koncepata u ovoj godini. Najnovije vozilo predstavljeno je ovih dana u Washingtonu, gdje se na simpoziju inovacija raspravljalo o problemu održivog razvoja i mogućim smjernicama u kojima bi se trebala razvijati automobilska industrija. Jedan od odgovora je bionički koncept automobila, koji na vrlo originalan način donosi nevjerojatan napredak u ekološkom aspektu nudeći automobil s minimalnim negativnim utjecajem na okoliš.

Riba kao uzor

Stručnjaci Mercedesovog tehnološkog centra su pri razvoju novog vozila odgovore na najvažnija pitanja iz područja aerodinamike, sigurnosti i komfora pokušali naći u prirodi. Rješenje je ponudila jedna vrsta tropske ribe (engl. boxfish), koja usprkos “nezahvalnog” oblika kutije, nudi nevjerojatno dobro aerodinamiku.


Kutijasti oblik i izvanredna aerodinamika - i to je moguće

Gotovo nevjerojatno zvuči podatak da je model ove ribe u zračnom tunelu postigao koeficijent otpora zraka od samo 0,06. Stoga ne čudi što model Mercedesovog koncepta (mjerilo 1:4)  ima koeficijent otpora zraka od samo 0,095, a automobil u prirodnoj veličini (4243/1815/1594 mm) 0,19. Rezultat je to koji je do danas uspio postići samo Daihatsu UFE II, koncept predstavljen u Tokiju 2003. godine.

Odlična aerodinamika i lagana konstrukcija za posljedicu imaju drastičan ekološki aspekt. Automobil pokretan 103 kW/140 KS snažnim dizelskim motorom i opremljen SCR (Selective Catalytic Reduction) sustavom pročišćavanja ispuha ima u prosjeku 20 % manju potrošnju goriva i 80 % nižu emisiju dušikovih oksida. Jezikom brojki, Mercedesova studija u mješovitom EU ciklusu troši 4,3 l/100 km, a pri 90 km/h potrošnja iznosi svega 2,8 l/100 km.


Obilje svjetla posljedica su brojnih staklenih površina

Što se pak tiče performansi, Mercedesova "riba“ je vrlo brza. Maksimalna brzina iznosi 190 km/h, a za ubrzanje do 100 km/h potrebno je tek 8,2 sekundi.
 
Sigurna i ugodna ćelija

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim izvrsnih rezultata u potrošnji, najnovija studija otvara novo poglavlje u pogledu sigurnosti. I ovaj put su rješenja uzeta iz prirode. Kostur ribe poslužio je kao uzor za stvaranje konstrukcije vozila. Primjenom prirodnih rješenja ostvarena je 40 % bolja krutost.


Riblji kostur - Mercedesov uzor na putu do sigurnosti

Od ostalih zanimljivosti valja spomenuti strukturu krova s brojnim staklenim površinama, ručke vrata koja se uvlače u oplatu, pokazivače smjera s optičkim vlaknima i LED tehnologiju bočnog osvjetljenja. Umjesto vanjskih retrovizora korištene su kamere čime je olakšana preglednost i optimizirana aerodinamika.

Unutrašnjost je posebno ugodna. Stražnja sjedala su odvojena, a sve površine presvučene  alcantarom. 4,24 metara dugačak automobil nudi kraljevski tretman za četiri putnika.

Bionika

Bionika je znanost koja se nalazi na pola puta između mehanike i biologije. Naime, uočeno je da se odgovori na brojna pitanja, najčešće najbolji, kriju u prirodi. Potrebno je samo registrirati rješenje u prirodi i na istoj osnovi stvoriti umjetni sustav, a upravo se time bavi bionika.

Tako je primjerice oblik dupinove glave iskorišten za oblikovanje bulba na pramcu broda što rezultira optimalnim strujanjem vode i manjim otporom. S druge strane hrapava koža morskog psa posredno je iskorištena za razvoj oplate Airbusovih zrakoplova. Primjera je mnogo, ali niti jedan iz auto-industrije. Sve do sad kad Mercedes uvodi bioniku u svijet automobila i predstavlja ovu izuzetnu studiju.

Miljenko Nikolić

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara