Pet stvari koje možete napraviti da zaštitite dijete od sportskih ozljeda

Pet stvari koje možete napraviti da zaštitite dijete od sportskih ozljeda
Foto: Unsplash

SPRIJEČITE sportsku ozljedu svoje djece tako da više vremena posvetite njihovom oporavku i izbjegnete da se prerano specijaliziraju za jedan sport.

Dobna granica u kojoj se danas djeca (ili njihovi roditelji) odlučuju za samo jednu sportsku aktivnost kojom će se baviti sve je niža. U profesionalizaciji i komercijalizaciji sportova koja je sve jača bitno je krenuti što ranije ako imate namjeru ostvariti određeni rezultat i ozbiljnu karijeru. Vođeni upravo time, mnogi roditelji počnu svoju djecu vrlo rano forsirati na odabir jednog sporta. Tu dolazi do ozljeda koje su posljedica forsiranja istih mišića ili naprezanja jednog dijela tijela.

Prema Dennisu Cardoneu, voditelju odjela sportske medicine u medicinskom centru NYU Langone Health, djeca ne moraju nužno uganuti ili istegnuti neki dio tijela, ali može im se dogoditi jača upala ili bol tamo gdje su ploče za rast, poput prednjeg dijela koljena ili pete.

Prema stručnjacima, postoji dosta stvari koje roditelji mogu napraviti kako bi zaštitili djecu od ozljeda. Evo pet najvažnijih:

1. Ne dozvolite djetetu da se prerano specijalizira za jedan sport

Vaše dijete možda pokazuje izniman talent za određeni sport ili gimnastiku, ali ako mu prerano dozvolite da se koncentrira na samo tu aktivnost, vjerojatno je da će zbog ponavljanja istih pokreta prije ili kasnije doći do ozljede. Bavljenje samo jednim sportom također usporava razvoj koordinacije pokreta i neurorazvoj, zbog toga što djeca nemaju priliku koristiti različite mišićne grupe na različite načine.

“U ranoj fazi razvoja, dok još rastu, želimo da se kod djece motoričke vještine razvijaju na različite načine”, kaže Michelle Cappello, fizikalni terapeut u UCSF Benioff centru za mlade sportaše.

“Na taj način duže će se baviti sportom i živjeti zdravije.”

Kada je sigurno odabrati samo jedan sport? Kada dijete dođe u pubertet. Ako ipak inzistira na tome da se bavi samo jednim sportom, osigurajte mu barem tri mjeseca odmora u godini kako bi se organizam odmorio i oporavio.

2. Provjerite trenera i program prije odabira

Mnogo programa koji zvuče primamljivo vode roditelji amateri ili samouki treneri “stručnjaci”. Prije nego što upišete dijete na aktivnost, raspitajte se malo o tom programu. Dobri treneri, koji uz pravilan razvoj žele pružiti svakom djetetu jednaku razinu pažnje, u pravilu dobivaju dobre ocjene. Djeca se najčešće ozlijede na treninzima na kojima se fokus stavlja primarno na pobjedu, a ne na razvoj djeteta i zabavu.

“Djeca se mogu igrati u parku od jutra do mraka, a da se nikad ne ozlijede”, rekao je doktor Cardone i dodao: “Ubacite u tu igru preambicioznog roditelja ili trenera koji će im davati upute i tu će početi ozljede.”

3. Zahtijevajte da se svaki dan dovoljno odmore

Svako tijelo trebaju dovoljnu količinu vremena da bi se oporavilo i odmorilo, a pogotovo tijelo u razvoju.

“Ljudi se ozlijede zato što ne spavaju dovoljno, ne paze na prehranu i ne piju dovoljno tekućine”, kaže Cappello.

Trebali biste paziti da vam dijete svaki dan ima dovoljno sna, hrane i tekućine te vremena za odmor da biste smanjili mogućnost ozlijede. Prema istraživanjima, mišići dehidriranih osoba 20 posto su slabiji nego kod osoba koje su hidrirane. Također, kod djece koja ne dobiju 8 sati sna, šansa za ozljedu je 1,7 puta veća.

4. Naučite ih pravilnom zagrijavanju

Jedna od najčešćih ozljeda kod mladih sportaša (pogotovo djevojaka) je ozljeda prednje ukrižene sveze (eng. ACL) kod koje oporavak traje i do 9 mjeseci, a uz to se i povećava opasnost od artritisa kasnije u životu. Opasnost od ozljede je ipak moguće smanjiti, i to na dosta jednostavan način. Osigurajte da se, bez obzira na sport, vaša djeca zagriju 10 do 15 minuta prije treninga da bi im tijelo bilo spremno za napor koji dolazi. Započinjanje bilo kakvog treninga s nezagrijanim mišićima recept je za katastrofu.

5. Budite sigurni da vam se dijete zabavlja

Kada vam se učini da dijete ne želi ići na trening ili vam govori da se ne osjeća dobro, počnite postavljati pitanja. Ovo bi mogao biti tipičan znak upozorenja da je pritisak prevelik, da su mu fizički napori postali preveliki ili da jednostavno nešto nije u redu.

Kada djeca sportske aktivnosti počnu doživljavati kao zadaću koju moraju obaviti, tijelo im podsvjesno počne popuštati, a koncentracija padati. Morate osigurati da vam se djeca žele baviti sportom i da žele investirati svoje vrijeme u njega da biste vidjeli rezultate.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara