CNN: Urušavanje mosta u Genovi otkrilo nedostatke moderne Italije

CNN: Urušavanje mosta u Genovi otkrilo nedostatke moderne Italije
Foto: EPA

MNOGI su godinama bili zabrinuti da će se most Morandi, odnosno genovski Brooklyn Bridge, kako ga neki nazivaju, urušiti prije ili kasnije.

Građani, arhitekti i inženjeri javno su upozoravali na to, kao i nekoliko lokalnih političara - u tajnosti. Za mnoge je to bilo samo pitanje vremena, piše dopisnica CNN-a iz Rima Silvia Marchetti u novoj kolumni čije dijelove prenosimo u nastavku.

Tragedija pretvorena u politička prepucavanja

"Kad se most urušio uslijed jakog pljuska, ubivši desetke ljudi, razbuktala se uobičajena politička vatra - stranke su počele optuživati jedna drugu, a vlada je u potrazi za žrtvenim jarcem svu krivnju svalila na autoceste. Tužna je istina činjenica da se tragedija mogla izbjeći. Kiša vjerojatno nije bila razlog urušavanja. Sudeći po tvrdnjama Ureda javnog tužiteljstva u Genovi, krivac za tragediju najvjerojatnije je - ljudska pogreška.

Nakon nesreće pokrenuta je istraga o ubojstvu iz nehaja. Mostu je, kao i većini cesta i autocesta u Italiji, hitno trebala renovacija. I to ne zato što je izgrađen prije mnogo desetljeća. Postoje mostovi koji potječu još iz starog Rima, a koji stoje i dan danas."

Nedovoljna ulaganja u razvoj moderne infrastrukture

"Most Morandi u Genovi nikad nije u potpunosti renoviran, usprkos činjenici da je bilo očito da mu je hitno potrebna renovacija.

Planovi izgradnje alternativne autoceste nikad nisu ostvareni, iako je veća razina odgovarajućeg tehnološkog znanja i iskustva mogla spriječiti urušavanje mosta. Sada znamo da je materijal korišten u izgradnji mosta zastario i da nije bio dorastao rastućim potrebama vozila koja prometuju po njemu. Moderna infrastruktura ključna je za razvoj i sigurnost svake zemlje. Ipak, čini se da ona nije glavni prioritet u Italiji.

Matteo Salvini, talijanski potpredsjednik vlade i veliki kritičar Europske Unije, nakon tragedije je na svom Twitter profilu objavio: 'Ako postoje prepreke u Europi koje nas sprječavaju u trošenju novca na sigurnost škola koje pohađaju naša djeca ili autocesta po kojima putuju naši radnici, postavit ćemo sigurnost Talijana kao prioritet iznad svega i svakoga.'

No istina je da, iako su javna sredstva namijenjena modernizaciji i izgradnji novih cesta osigurana, ona nikad nisu iskorištena. Novac je tu, ali ne znamo što s njim. Italija se nalazi ispod europskog prosjeka po (ne)korištenju europskih fondova namijenjenih potpori infrastrukturnih projekata."

Prekomjerna birokracija i mafija - dodatni krivci za neuspjeh

"Krivac za takav razvoj događaja dobrim je dijelom politika. Novoizabrana vlada u stanju je ključne infrastrukturne planove koje je odobrio prethodni kabinet ukinuti zbog 'promjene prioriteta' ili pritisaka različitih lobija. Autokarte se mijenjaju svaki put kad nova stranka (ili stranke) preuzme(u) vlast.

Prekomjerna birokracija još je jedna od prepreka koje stoje na putu potpunoj provedbi infrastrukturnih projekata u Italiji. A tu je i mafija. Korumpiranost javnih službenika i upletenost kriminalnih skupina u javne natječaje usporavaju unapređenje škripave talijanske javne infrastrukture. Bit će potrebno mnogo vremena da se utvrdi krivac tragedije u Genovi.

Što će se dogoditi u međuvremenu? Možda bi talijanske vlasti mogle početi označavati kritična područja i definirati ozbiljan dugoročni infrastrukturni plan koji nova vlast neće odbaciti nakon nekoliko godina. Kako smo otkrili ovaj tjedan, odgađanje modernizacije infrastrukture nije samo nezgodno nego i potencijalno smrtonosno", piše Silvia Marchetti za CNN.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara