HRVATSKI TURIZAM

Splićani očajni zbog pada turizma: "Mnogi će se hvatati za glavu na kraju ljeta"

Splićani očajni zbog pada turizma: "Mnogi će se hvatati za glavu na kraju ljeta"
Foto: Index/Pixsell/Ivo Cagalj

NE pamtimo ovakav raskorak između službenih podataka i situacije na terenu. Dok statistika govori o uspješnoj turističkoj sezoni, rekordima i rastu, na ulici rezignacija i nervoza.

>> Ultra se seli s Poljuda. Na novoj lokaciji mogao bi biti potpuni kaos

Splićani spominju pad od čak 30 posto

Pad od 30 posto spominju nam u dva splitska restorana. Imena sugovornika prešućujemo - u jednom ćaskamo s konobarom, nismo naišli na vlasnika, u drugom nam vlasnik veli da bi radije "ostao ispod radara" i ne bi javno s imenom.

"Kažu mi iz firme koja se bavi veleprodajom pića i hrane da su ove godine pali za 35 posto", priča nam vlasnik.

"Restoran u kojem sam ranije radio pravi statistiku. Ove godine imaju 30 posto manje svita nego lani", govori konobar.

Putnički agent: Pad je počeo još lani


Dino Mujkanović

"Onako, od oka, čini mi se da je pad počeo još lani i mislim da će se dosta ljudi uhvatiti za glavu na kraju sezone", kaže nam Dino Mujkanović, putnički agent u obiteljskoj turističkoj agenciji na rivi.

"Cijene apartmana padaju, pada potražnja, čini mi se da se mijenja kategorija gostiju, više je mlađih, manje bogatijih", priča nam Mujkanović. 

"Traže samo vodu i još ju plaćaju karticom"

Odmah u susjedstvu dućan. Sendi, predstavlja se kao vlasničina mama, opaža da je sezona počela puno kasnije. Sada je, čini joj se, isti broj gostiju kao i lani, ali brate - samo vodu piju.

"Prije im je bila bolja platežna moć, sad stalno vodu traže. I još je s karticom plaćaju", žali nam se trgovkinja.

"Ma palo je, sigurno", uvjerena je prodavačica u darovnom dućanu, također u centru Splita, blizu Marmontove. Ni ona ne bi s imenom, nije vlasnica, pa da ne bi bilo...

"Razgovaram s ljudima koji rade u drugim dućanima i restoranima, svi govore isto - manje je prometa. Radimo treću godinu, prve je bilo najbolje, druge nešto slabije. Od ove smo puno očekivali, a ispala je najgora. Lani smo u ovo vrime imali troduplo veći promet, znali bismo po danu prodat sto luftića od 350 kuna. Sad po gradu i ne vidim ove čudno obučene šta idu na Ultru", reče nam zaposlenica darovnog dućana.

Vlasnica turističke agencije: Nekima je isto, nekima puno lošije

Nataša Ljubičić vlasnica je turističke agencije u Splitu. Po njezinu mišljenju, gostiju ima, ali apartmana je previše. 

"Nekima je donekle isto, nekima puno lošije, ne znam nikog kome je bolje. Split se još i napuni, najviše idu ove last minute rezervacije, ali u okolici neki imaju znatno manje gostiju. Recimo u Podstrani, Kaštelima, tamo loše ide i prvi red uz more. Ili, dođu ljudi koji su već platili, pa ovdje nađu još jeftiniji smještaj i onda hoće otkazati. Takvih ima dosta u zadnje vrijeme", informira nas Ljubičić.

Turistički vodič: Još lani su nabildali cijene, a ponuda na tržištu je puno veća

Leo Nikolić, turistički vodič, nudi nešto drugačiji pogled.

"Prije svega, treba naglasiti da je osmog srpnja još uvijek prerano da se ocjenjuje uspješnost turističke sezone", kaže nam Nikolić.

"Tek se mogu napraviti neke rane procjene koje ne moraju dati pravu sliku. Ono što se može reći je to da se turizam u Dalmaciji ubrzano mijenja u skladu s promjenama trendova i izvan Hrvatske. Ta promjena se odnosi na način i model odmora, putovanja i naravno bookinga. Last minute booking je već opće mjesto. Što se tiče mog posla, nemam još precizne brojke, ali sasvim sigurno je u mom dijelu posla kao turističkog vodiča situacija slična kao lani. To znači, otprilike sličan broj vođenja i profil gostiju te u skladu s time i sličan financijski efekt. Neke stvari su sasvim sigurno slabije nego lani, prodaja izleta gliserima, charter jahti i slično, ali oni su već lani nabildali cijene, a ponuda na tržištu je puno veća", tvrdi Nikolić.

Po njegovu mišljenju, u Splitu je "u najmanju ruku isto, ako ne i više turista, gužve po gradu su sve veće, to se osjeti kad naleti dan s 2-3 kruzera. I taj segment ima blagi rast u brojčanom smislu. O kvaliteti gostiju bi se dalo razgovarati, europski gosti su definitivno niže kvalitete, ali imamo visok rast prekomorske klijentele visoke platežne moći. Ugostitelji se možda žale, ali na tržištu je ponuda barem 100 posto veća nego lani. To ne bi popunio ni rast turizma od 30-40 posto. Uz to smo skupi, skupi su nam i supermarketi, trafike i apartmani. Srednji i niži tip turizma i ljetni turizam plažnog tipa će još padati", prognozira Nikolić.

Što kažu službene statistike?

Na koncu, službene statistike. Turistička zajednica Splita diči se rekordnim rezultatima koje je grad postigao u turističkom prometu "i potvrdio da će i u 2019. godini biti hit-destinacija. U prvih šest mjeseci, Split je posjetilo 325.456 gostiju, što je 11 posto više nego lani, a ostvareno je 848.235 noćenja, što je za 14 posto bolji rezultat od lanjskog. Tako se Split, prema podacima sustava e Visitor našao u samom vrhu Hrvatske po rastu turističkog prometa u ovogodišnjoj predsezoni. Posebno je vrijedno istaknuti da su Split za mjesto svojeg zimskog i proljetnog odmora najčešće u ovoj godini birali građani SAD-a kojih je došlo 17 posto više, na drugom su mjestu Britanci kojih je bilo 7 posto više, slijede Nijemci (plus 7 posto), Francuzi, Australijanci, Kanađani i drugi", stoji u mailu splitskog TZ-a, s potpisom direktorice Alijane Vukšić, uz napomenu kako je Kineza ove godine u prvih šest mjeseci stiglo čak 53 posto više.

Mail Turističke zajednice splitsko-dalmatinske županije ima nešto opreznije tonove, spominje se kasni booking u cijeloj Europi i činjenica da je u Županiji "dostupno cca 10 tisuća kreveta više u odnosu na prošlu godinu, prvenstveno u privatnom smještaju". Ipak i oni bilježe devet posto više gostiju u dolascima te porast od četiri posto u noćenjima u odnosu na lani. Najviše stranih turista dolazi iz Njemačke, slijede Britanci, pa Amerikanci, Poljaci, državljani BiH, Francuske, Švedske, Češke...

Konačno, splitska luka u prvih pet mjeseci ove godine bilježi četiri posto više putnika nego lani, a veće su ovogodišnje brojke u domaćem i međunarodnom putničkom prometu.

Brojke ne mogu toliko narasti koliko je novih apartmana, bit će razočaranih

Što se, dakle, zbiva? Kao prvo, prava sezona još nije počela, a i ovo što imamo, kasni zbog lošeg vremena. Ultra će narednog vikenda vjerojatno napuniti Split. Ali, pod dva, teško da će biti toliko pun da zadovolji apetite svih koji su proteklih godina prenamijenili stanove, kuće, garaže... u apartmane. 

Teško da brojke mogu baš toliko narasti da se ne poveća i broj razočaranih.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara