ZET-ovci traže poskupljenje karte i policiju u tramvajima i autobusima

ZET-ovci traže poskupljenje karte i policiju u tramvajima i autobusima

Foto: Patrik Macek/PIXSELL

NA nedavnom sastanku u zagrebačkom Gradskom poglavarstvu Sindikat ZET-a koji djeluje u sklopu Udruge sindikata vozača i prometnih radnika Hrvatske ponudio je prilično radikalne mjere usmjerene protiv švercera.

No kad bi se njihovi prijedlozi usvojili, ispaštali bi svi koji koriste polusatnu kartu od četiri kune jer ZET-ovci žele da ona poskupi na pet kuna i da se s njome više ne može presjedati.

Kontaktirali smo predsjednika sindikata ZET-a Antu Jelića da nam pojasni kakve su izmjene točno tražili i s kojim ciljem.

Žele poskupljenje najjeftinije karte

"Mi smo htjeli da se ne oštete ni radnici ni putnici pa smo predložili da se cijena polusatne karte poveća s četiri kune na pet, na što su nam u Gradu rekli da sigurno neće proći, ali to je bio naš prijedlog. To smo predložili zato što bi se vjerojatno povećao prihod, vjerojatno bi ljudi više kupovali mjesečne pokaze. Nakon što je uvedena polusatna karta, sada je pad prodaje mjesečnih pokaza oko 30 posto", rekao je za Index Jelić.

"To poskupljenje građani ne bi puno osjetili, s tim da bi ta karta od pet kuna bila za jednokratnu upotrebu, znači ne bi se s njome moglo presjedati", pojasnio je. Dodao je da je on još prije deset godina predlagao nižu cijenu karte jer ne smatra da je pošteno da netko iz Španskog do Sesvetskog Kraljevca plati deset kuna, a da isto toliko plati netko tko ide samo nekoliko stanica od Remize do Trešnjevačkog placa.

Naplata kazne na licu mjesta

"Vjerojatno to neće proći, ako oni tako razmišljaju, to je njihova stvar, no mi imamo i drugi prijedlog, da kontrolori mogu naplatiti kaznenu kartu odmah u vozilu jer dosta stranaca želi platiti kartu, ali nisu u mogućnosti nego dobiju prijavu pa idu temeljem te prijave uplaćivati", rekao je predsjednik ZET-ovog sindikata.

Pitali smo je li "kaznena karta" isto što i kazna ili bi koštala manje od kazne.

"Isto, isto kao kazna, u istom iznosu. Ne bi se ništa mijenjalo, samo da se omogući ljudima da plate na licu mjesta. Ima dosta ljudi i naših koji žele odmah platiti. Ne bi željeli ići po nekim procedurama, netko ne bi želio da mu žena vidi da je dobio kaznu i tako dalje. To susreću naši dečki", ispričao je Jelić za Index.

No tu nije kraj njihovim prijedlozima.

Tko se šverca gubi pravo na povlaštenu kartu

"Imamo još jedan prijedlog, a to je prijedlog koji je bio i prije par godina, da oni koji imaju povlaštene cijene mjesečne karte, dakle đaci, studenti, umirovljenici kojima kartu netko sufinancira, da ako ih se ulovi da nemaju kartu, ne mogu kupiti više tu subvencioniranu kartu, nego samo po punoj cijeni", otkriva ideje ZET-ovaca Jelić i razočarano dodaje da je i to u Gradu naišlo na nerazumijevanje iako, tvrdi, "to nikoga ne bi oštetilo".

"Ako netko za vas daje subvenciju za kartu pa vi ne želite kupiti ni onu jeftinu, onda ja ne razumijem što bi drugo tim ljudima trebalo napraviti", rekao je za Index šef ZET-ovog sindikata. To bi značilo da bi, na primjer, umirovljenik koji nije kupio mjesečnu kartu, osim kazne, izgubio pravo da kupi kartu po povlaštenoj cijeni za umirovljenike, nego bi je morao platiti po punoj cijeni. Jelić u tome ne vidi nikakav problem jer, kako nam je rekao, "treba napraviti presing da svi oni koji imaju subvencije i kupe karte".

"Imate subvencije, a švercate se. Ili sad imate kartu od četiri kune, a švercate se. Nema logike. Ajde još dok je karta bila deset kuna", čudi se Jelić. "Da se uvede to da se izgubi pravo na povlaštenu kartu onda bi roditelji malo bolje kontrolirali svoju djecu, svi smo se mi kao klinci voljeli švercati, nije to ništa strano, ali čisto da se malo napravi pritisak", objašnjava.

Žele kontrolirati naplatu kazni

ZET-ovce smeta još nešto kod plaćanja kazni.

"Kad naši napišu prijavu i netko dobije kaznu, to plaćanje ide u Grad. Naši tu nemaju neku kontrolu koliko je zaista realizirano, a koliko nije. Onda sam ja predložio da se to vrati ZET-u. Ako radnici ZET-a napišu prijavu da oni mogu i kontrolirati je li to u fazi realizacije, je li realizirano ili nije realizirano", otkriva Jelić.

Dodaje da im je zagrebački gradonačelnik Milan Bandić već obećao uvođenje videonadzora u sve tramvaje i autobuse, no ZET-ovci imaju još jedan prijedlog za koji također tvrde da je u cilju sigurnosti njihovih djelatnika. U tramvajima i autobusima, naime, žele policiju.

Policija u autobusima i tramvajima

"Po uzoru na neke zemlje, predložili smo da se ponekad policija pojavi u vozilima javnog prijevoza s kontrolorima. Vi znate da neki pojedinci, to nisu putnici nego ljudi koji hoće kršiti pravila, još uz to što se švercaju napadaju naše kontrolore, psuju ih i vrijeđaju. U ponekim situacijama bi policija, u civilu ili u uniformi, išla s kontrolorima. To ne bi bilo stalno nego povremeno, ali bi se dalo do znanja da se ne može napadati kontrola i iživljavati nad njom", planira Jelić.

Pojasnio je da su za taj prijedlog "dobili razumijevanje pročelnice i ekipe iz Grada", a njihov je plan da policiju plaća Grad kao što "Dinamo plati da se pazi sigurnost na igralištu".

Pitali smo ga koliko bi novca i policajaca trebalo za to jer bi to vjerojatno predstavljalo opterećenje za policiju.

Policijske zasjede putnicima

"Ne bi, ne bi. Mi smo mislili da to ide parcijalno, da se ponekad pojave policajci na pojedinim mjestima, ne stalno na istoj lokaciji. Putnici ne bi znali gdje će biti, ne bi nikada znali ima li ih ili nema", pojasnio je Jelić.

Na kraju je dodao da ZET-ovci nemaju problem s većinom Zagrepčana, nego s manjim dijelom građana.

"Ima tih pet-šest posto ljudi koji stvarno stvaraju probleme i voze se nauštrb ovih poštenih građana koji plaćaju sve svoje obveze. Zbog čega bi netko bio u privilegiranom položaju samo zašto što je jak ili što misli da ne mora poštivati neke odredbe", zaključio je predsjednik ZET-ovog sindikata Anto Jelić.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara