Vodnjanski OPG je najbolji oleoturizam u Europi, razgovarali smo s vlasnikom

Sandi i Tedi Chiavalon (Foto: Chiavalon/Facebook)

NA PROGLAŠENJU najboljih ekstra djevičanskih maslinovih ulja Europe Premio Il Magnifico u Firenci, koje se odvilo prije nekoliko dana, hrvatski OPG Chiavalon iz Istre, točnije iz Vodnjana, primio je nagradu za najbolji oleoturizam u Europi - Best Oil Hospitality 2024.

Nakon što su prije dvije godine na istom natjecanju osvojili maslinarski Oscar Il Magnifico za najbolju maslinarsku tvrtku te nakon što su lani osvojili nagradu Best of North Adriatic Region i ušli među 3 finalista natjecanja, ova ih je nagrada "blago rečeno, ostavila bez daha", kažu iz Chiavalona.

U ovom vodnjanskom OPG-u 2008. godine su izgradili prvu kušaonicu maslinovog ulja u Istri, kada ni sami nisu znali kakav potencijal oleoturizam ima. Nakon 6 godina radova 2020. godine su priveli kraju i izgradnju nove uljare - svojevrsnog maslinarskog centra, kako ga nazivaju, te razvili cijeli niz aktivnosti i degustacijsko-edukacijskih programa. No, što je to točno oleoturizam?

Što točno podrazumijeva oleoturizam

Oleoturizam ili turizam maslinovog ulja odnosi se na skup turističkih aktivnosti koje kombiniraju kulturu, preradu i gastronomiju vezanu uz maslinovo ulje. Proizvodnja maslinovog ulja općenito je koncentrirana na obalama Mediterana i Španjolska je najveći proizvođač, trenutno s više od 40% svjetske proizvodnje. Slijede je Italija i Grčka.

Neke od proizvodnih regija, posebice Andaluzija u južnoj Španjolskoj, u kojoj se proizvodi 70% španjolskog maslinovog ulja, uspješno su iskoristile potencijal maslinovog ulja kao turističke atrakcije i cijelu priču pretvorile u iskustvo na više razina, odmičući se od tek suvenirnica s pokojom bočicom ulja, kako je to ranije često bio slučaj.

Zato se oleoturizam može usporediti s doživljajima kakvi se najčešće vežu uz vinarije - obilaskom nasada, zatim i raznih objekata u sklopu gospodarstava, objašnjavaju kako se uopće proizvodi maslinovo ulje, a potom slijede kušanja. Najbolje takvo iskustvo u Europi trenutno ćete doživjeti - kako i na samom početku teksta piše - u Vodnjanu.

Oduševljenje u Vodnjanu

Ovom prilikom smo porazgovarali sa slavljenicima, odnosno jednim od braće Chiavalon - Tedijem.

"Prvo i osnovno, uopće sudjelovati na Premio Il Magnifico u Toskani je velika čast jer je to svojevrsni top događaj za maslinova ulja u Italiji, gdje se okupljaju najbolji od najboljih. Takoreći, to je jedan Champions League maslinara. Prije dvije godine dobili smo nagradu za najbolju maslinarsku tvrtku u Europi, sva naša ulja su dobila 95 bodova i više, lani smo dobili nagradu za najbolja ulja ove regije i ušli među top 3 finalista natjecanja, i ove godine na opće oduševljenje svih nas doma, naših djelatnika i stručne javnosti, dobili smo ovu nagradu koju uopće nismo očekivali, nismo ni znali da će se dodjeljivati", govori nam.

U oleoturizam su krenuli 2008., s prvom kušaonicom ulja na OPG-u. Tada je to bilo skoro pa bogohuljenje, kaže, i ljudi su se čudili tome tko bi želio kušati maslinovo ulje, a danas su Vodnjan i Istra baš po tome specifični.

"Mi i naši kolege maslinari kroz taj vid prezentacije danas educiramo na desetine tisuća gostiju", govori Tedi, koji na ovu nagradu ne gleda kao na nagradu samo njima u Chiavalonu.

"To je svakako nagrada nama - obitelji koja je bila dovoljno luda da 2008. krene u tako nešto, nagrada svim našim vjernim djelatnicima koji tu filozofiju koju smo mi pokrenuli ugrađuju u posao i dijele je s ljudima, ali i nagrada svim maslinarima u Istri, jer se pokazalo da idemo ispravnim putem. Na kraju krajeva, nagrada je cijeloj Istri. Nekad se u Istri proizvodilo jako loše vino i jako loše maslinovo ulje, a evo nas danas - imamo malvaziju, sigurno najpoznatiju hrvatsku sortu u Hrvatskoj, a i vani, a maslinova ulja iz Istre definitivno su među najboljima na svijetu već više od deset godina", kaže.

Kako je sve krenulo, a kušaonica to još pogurala

Sve je krenulo, govori nam Tedi Chiavalon, iz jedne tragedije.

"Točno na današnji dan, 20. ožujka 1997. godine, preminuo nam je otac, a dva mjeseca kasnije i djed. Ja sam bio najstarije muško u obitelji i imao sam tada nepunih 19 godina, a moj brat Sandi 13. On je tada, sa svojih 13 godina, posadio prvih sto maslina, kao neki oblik monumenta tati i djedu", rekao nam je.

Inače, kako nam objašnjava naš sugovornik, maslina je u Vodnjanu u Istri sveto drvo.

"Kako u Indiji imaju svetu kravu, mi u Vodnjanu imamo maslinu. Praktički ne postoji šansa da si iz Vodnjana i da nemaš negdje posađeno pedesetak stabala. Tako smo i mi imali pedeset starih stabala, prebacivalo se to s koljena na koljeno, no u principu nismo bili maslinarska familija. Tada je moj brat posadio tih sto maslina, a na kraju je ispalo da je ta njegova ludost i interes koji je imao za poljoprivredu i za masline i maslinovo ulje temelj za sve što smo postigli ovih godina, iz tog njegovog dječačkog sna."

Kad su otvorili kušaonicu 2008. godine, nisu bili pretjerano prisutni na tržištu, bili su novi i nitko nije znao za njih, pa su shvatili da je najlakši put da bi se prezentirali taj da turistima koji su u tom kraju ponude jedno iskustvo, odnosno doživljaj vezan uz maslinovo ulje.

"Nismo mi izmišljali toplu vodu, to smo vidjeli vani, točnije kod kolega Talijana, i samo smo to prilagodili našem podneblju, ali i tadašnjim financijskim mogućnostima. Ušli smo u jedan dugoročni kredit i izgradili degustacijsku salu koja nam se kasnije, uz sav taj trud, kako se pokazalo, višestruko isplatila", kaže.

"Gosti su nam spasili firmu"

U početku su na desetine ljudi educirali o maslinovom ulju, a kasnije su isti ti ljudi postali njihovi vjerni kupci. U koroni se pokazalo, kada su im svi kanali prodaje bili zatvoreni jer nisu radili ni restorani ni hoteli, niti su mogli ulje slati u izvoz, da su im klijenti iz Slovenije, Austrije i Njemačke spasili firmu jer su naručivali ulje online.

"Radili smo kao ludi, svakodnevno smo pakirali desetke paketa i slali. A sve to ljudima koje smo nekad ranije upoznali, koji su bili kod nas, koji su vidjeli što radimo. Zapravo, lijepo je kako to poveže ljude. Pomogli su nam da preživimo, a slično se u to vrijeme dogodilo i s vinarima, ali i s drugim poljoprivrednim proizvođačima koji su imali takve degustacije i na taj se način približili gostu. Pokazalo se to kao dobitna kombinacija i višestruka je korist od jednog takvog vida turizma", govori nam Tedi.

Kako izgleda posjet Chiavalonima u Vodnjanu

"Mi smo krenuli prije više od 25 godina iz djedove garaže, iz podruma od dvadeset kvadrata. Sad znam da se to zove start up, ali tada ovdje nije postojala ta riječ", priča nam Tedi Chiavalon kroz smijeh pa nastavlja: 

"Važan događaj u cijeloj priči je svakako onaj kad smo nekadašnju nonićevu stolarsku radionu prenamijenili u degustacijsku salu 2008. godine, a zatim i 2020., kad smo usred korone u pogon stavili i našu novu uljaru, odnosno jedan moderni maslinarski centar koji radi 365 dana u godini i nije samo uljara koja radi dva mjeseca u godini, nego je mjesto susreta domaćih maslinara i mjesto edukacija. Ta nam je uljara pružila mogućnost da rastemo u svim segmentima, pa smo postali i nezaobilazna atrakcija svim gostima u Istri, pogotovo onima koji vole gastronomiju."

Osim ispijanja pjenušca, šetnje maslinikom i posjeta uljari, u dva sata gosti imaju priliku čuti cijelu priču o OPG-u, kako su Chiavaloni uopće počeli kao maslinari i proizvođači te kako je maslinovo ulje uvelike utjecalo na to područje još od Rimskog Carstva. Slijedi stručno vodstvo kroz degustaciju njihova četiri različita maslinova ulja gdje polaznike uče kako raspoznati svojstva vrhunskog ekstra djevičanskog maslinovog ulja na tržištu, ali i kako ga spojiti s pojedinim namirnicama i jelima.

Kod rezervacije je potrebno naglasiti i postoje li ikakva ograničenja, odnosno preferencije gostiju, bilo da se radi o vegetarijancima, veganima, onima osjetljivima na gluten, laktozu ili osobama s intolerancijom na nešto treće. No, u pripremi imaju i nešto novo, otkriva nam Tedi Chiavalon.

Planiraju raditi nadogradnju klasičnim degustacijama koje godinama održavaju, a to su neke nove vrste edukacija koje se neće bazirati isključivo na maslinovom ulju i istarskim narescima, kako se to inače radi, već bi to bile degustacije s koktelima, tapasima i sličnim konceptima jer žele biti drugačiji i pokazati da se maslinovo ulje može koristiti na puno više načina od ovog kako to prosječan gost danas ima priliku vidjeti.

"Na taj način želimo promovirati i gastronomiju ovog kraja, proizvođače ovog kraja", kaže.

"Ove godine se nadamo da ćemo uspjeti organizirati i malu školu maslinovog ulja. Dakle, to ne bi bila klasična edukacija/degustacija od sat, dva, već malo ozbiljnija priča u trajanju od jednog ili dva dana i bila bi namijenjena gostima koji žele ući u dubinu kad je o maslinovom ulju riječ, od same proizvodnje, pa do prepoznavanja onog što je dobro od onog što nije dobro i ući u srž svega", zaključuje u razgovoru za Index Tedi, suvlasnik najboljeg oleoturizma u Europi.

Pročitajte više