Predstavljene dvije izložbe u povodu Dana europske baštine u Muzeju Mimara

Foto: Shutterstock

U OKVIRU Dana europske baštine zagrebački Muzej Mimara postavio je dvije izložbe koje u različitim medijima obrađuju slovensku baštinu - fotografije Nina Vranića prikazuju slovenske spomenike kulture i svojedobno su bile hit na prostoru bivše Jugoslavije, dok crteži Josipa Korošca donose njegovu osobnu interpretaciju kulturne, prirodne i nematerijalne baštine.

Izložbe su ciljano postavljene na Dan europske baštine kao znak dobre međudržavne suradnje Slovenije i Hrvatske, ali na podlozi dugogodišnje profesionalne prijateljske suradnje između konzervatora i restauratora dviju zemalja, rekao je ravnatelj "Mimare" Tugomir Lukšić za Hinu.

Jedinstvena je prilika pokazati radove vrsnog majstora fotografije Nina Vranića koje već dugo nisu bile izlagane u većem formatu, ocijenio je, dodavši da je njihova vrijednost i u tome što, uz intuitivnu i kreativnu iskru pred motivom, donose objektivnost potrebnu konzervatorskim službama.

Izložene fotografije Nikole Nina Vranića (1933.-2012.) prikazuju romaničku umjetnost, gotičku arhitekturu i barokno kiparstvo, a dio su opusa nastalog od 1967. do 1970. koji je postigao veliki uspjeh nakon što je objavljen u monografiji "Ars Sloveniae", a u kojoj su bili i radovi Nenada Gattina.

Po Lukšićevim riječima, izložba Josipa Korošca, dugogodišnjeg ravnatelja Restauratorskog centra Slovenije, kompatibilna je s Vranićevom, dvojica su se umjetnika dobro poznavala i surađivala, no njegovi crteži ponajviše oduševljavaju zbog činjenice da je autor, prikazujući mikrosvjetove, drvenim bojicama ostvario monumentalne rezultate.

Izloženo je stotinjak njegovih crteža nastalih olovkom i olovkom u boji, većinom iz protekle četiri godine, na kojima autor baštinu ne obrađuje čisto dokumentaristički, već uz svoju interpretaciju i promišljanje, kroz više tematskih serija i kompozicija, od fresaka Giulija Quaglija na svodu ljubljanske katedrale do jerihonskih ruža.

Ti crteži nisu samo precrtavanje krajolika, oni imaju istraživački pristup i odražavaju atmosferu, a i dio su znanja koje pripada nematerijalnoj baštini, pitanju razvoja kulturne baštine te odnosa kulturne, prirodne i nematerijalne baštine, napomenuo je Korošec, izrazivši zadovoljstvo likovnim postavom u "Mimari", koji je napravila Nikolina Jelavić Mitrović.

Miljenko Domijan, koji je uz Korošca autor Vranićeve izložbe, podsjetio je da je Vranićeva izložba prošle godine bila postavljena u Ljubljani u organizaciji Zavoda za očuvanje spomenika Slovenije, a zagrebački projekt s dvije izložbe ocijenio je odrazom dobre volje i prijateljstva nekoliko konzervatora i restauratora Hrvatske i Slovenije.

"Tema crteža, odnosno ukupnost tematike tih crteža prirodna je i kulturna građa koja svojim postankom, morfološkim i kulturnim značajkama jest ili postaje baština", ustvrdio je Domijan.

Izložbe "Nino Vranić: Sjećanja na baštinu" i "Josip Korošec: crtež - teorija i praksa crte" bit će otvorene do 19. listopada.

 

Pročitajte više