Ulovit će vas susramlje kad vidite jugoslavenske reklame za kondome

Foto: Press

PRVI kondomi na području bivše Jugoslavije pojavili su se u vrijeme kad je ona još uvijek bila kraljevina, bez Josipa Broza Tita i komunističke partije. Reklamiralo ih se svakako, a očito je za njima i tada postojala potreba, iako bi se iz priča naših baka i djedova moglo zaključiti da tada nije postojao izvanbračni seks.

U suradnji s Yugopapirom donosimo pregled seksi reklama od kojih bi vas moglo uloviti susramlje.

Prije šezdesetak godina pojavili su se u jugoslavenskim listovima prvi oglasi koji su reklamirali prezervative domaće i strane proizvodnje. Takozvane francuske gumene novosti izazvale su veliko zanimanje, pisalo se o njima bez ikakvog zaziranja, pa sve to djeluje kao svjedočanstvo visokog erotskog elektriciteta naših starih...

Trebalo je, očito, prilično vremena da bi se reklame "Kupidonovog haljetka", još uvijek jedinog pouzdanog oružja u borbi protiv zloglasne side, udomaćile i u našoj sredini. Pa i pokraj toga, nema sumnje da su po tom prezervativnom pitanju mnogi Jugoslaveni i dalje ostali konzervativni, dijelom zato što je ta stvarčica kod njih sačuvala aureolu banalnosti dostojnu najprije zgražavanja pa tek onda svega ostalog, uključujući tu i jednokratnu upotrebu; a dijelom vjerojatno i zbog same muške šovinističke filozofije tipa "frajeru, najbolje je meso u meso" ili "ma dok ga ja namjestim, prođe me volja!" Listajući našu staru štampu od prije pedeset-šezdeset godina naišli smo na čitavu hrpu oglasa kojima su, bez ikakvog zaziranja, reklamirani prezervativi domaće i strane proizvodnje, a zajedno s njima i mnoge druge seksualne potrepštine kojih se, vjerujte, ne bi postidjeli ni neki današnji bolje snabdjeveni "sex- shopovi". Potvrdit će to i sljedećih nekoliko primjera, pronađenih na požutjelim stranama "Jutarnjeg lista", "Svijeta", "Magazina Cinema", "Pravde" i ostalih naših starih listova koji su izlazili između dva rata.

Godine 1928. "Jutarnji list" poručuje svojim čitateljima: "Muškarci, od danas možete biti bezbrižni!" Bio je to reklamni slogan proizvođača prezervativa "OLLA". Ista firma kasnije svoje artikle reklamira i porukama: "Čuvajte svoje najveće blago!" (1932) i "Sigurnost! Užitak! Pouzdanost! Radost!" (1935).

Ali, ni konkurenti nisu bili bez ideja - "Overguum" lansira rimovane parole: "Tko do kvalitete drži, nikada se ne oprži!". Ili, također u stihovima: "Štitim te od svakog jada, tko me rabi, taj ne strada!"

"Ris", (koji je osnovan 1934. kad je u okviru dioničkog koncerna "Kaštel" - današnja "Pliva" - otvorena mala radionica za proizvodnju prezervativa preradom kaučuka uz pomoć organskog otapala), se na tržištu probijao patriotsko-obećavajućom parolom: "Domaći proizvod, zato uvijek svježi!", dok je ljubitelje strane robe mamila "Originalna amerikanska guma O.K, (čitaj O-Ke) za koju je još rečeno da je "izrađena od lateksa, izvanredno tanka i izdržljiva!"

Francuske gumene novosti

Bio je tu i "Gumi-čuvar prezervativ" vrlo obećavajućeg naziva "Pendrek", uz koji je stajala i usporedba: "Siguran kao Baničeva čelik roleta - vodeći domaći zajemčeno svježi proizvod", te informacija da ovu posve korisnu stvarčicu "stavlja u promet stara god. 1599. osnovana Kaptolska ljekarna Sv. Marije". U potpisu oglašivača, ljekarnika Vladka Bartulića, stajala je i adresa: Zagreb, Jelačićev trg br. 20.

Štedljivima je, pak, bio namijenjen "Trajni prezervativ koji se poslije upotrebe može prati i, prema tome, dugo mjeseci upotrebljavati!"

Baš nekako iz tog vremena potječe i vic o jednom našem čovjeku koji, nakon što je od nje upravo kupio prezervativ, pita apotekarku: "Oprostite, što radite večeras?" Osim prezervativa, moglo se u našoj štampi između dva rata naići i na mnogo drugih zanimljivih stvarčica koje su reklamirane na dovoljno efektne načine. Zagrebačko zastupništvo "Salusa" tako je, recimo, pišući o "izvoru sreće i obostranog zadovoljstva" nudilo rafiniranim potrošačima "razne predmete koji su za svaki bračni par od prijeke potrebe!" A o kakvim se predmetima i potrebama radilo, možete procijeniti i sami:

"Pomagala za polni bračni život (za muškarce i žene), pariske gumene novosti za intimni bračni život, diskretne potrepštine za modernu damu i gospodina, interesantni pariski specijaliteti, pariske fotografije...)"

Očito se i tada isplatila investicija u bračnu sreću. A na tržištu je postojao i čitav niz sredstava koja su obećavala podizanje seksualne potencije i senzacije u krevetu. Između ostalog, bile su tu i tablete "Herkules", reklamirane kao "znanstveno sastavljen preparat garantovano neškodljiv, a pouzdanog i sigurnog delovanja - seksualna neurastenija, trenutačna i trajna impotencija, spolna malaksalost, staračka nemoć, ženska neosjećajnost i nestanak životne radosti s bilo kojeg razloga liječi se najbrže i najsigurnije upotrebom naših tableta!"

Naravno, bilo je lijeka i za ostale ljubavne boljke! A i naše su bake bile osjetljive na izgled, veličinu i držanje svojih dojki. Potvrđuje to i sljedeći oglas iz revije "Svijet": "Ženske grudi su dvije rajske jabuke koje mame svakog muškarca! Lijepe grudi već za deset dana postići će svaka dama upotrebom 'LAIT DE JUNO'!"

Što to poručuje Micika

Vodilo se, dakako, računa i o toaleti namijenjenoj onim najintimnijim trenucima. Već 1918. godine Zagrebom kola ovakav oglas: "Gaćice za dame prodajem od prima gumenog batista i laganog prozračnog markizeta. Gaćice potpuno prianjaju uz tijelo, a nepromočive su. Kod narudžbiranja navesti obujam bokovlja i stegna."

Sljedeći oglas iz 1934. nagovještava i efekt ženskog intimnog rublja na muškarce: "Što to poručuje Micika? Ona piše: primila sam od vas poslate mi intim-gaćice "Diana", svetski šlager 1934. Od finog su tila, bijele boje i odlično prianjaju uz moje tijelo. Održavaju lijepu, harmoničnu zaobljenost tijela. I moj Dragec oduševljen je njima. Sad tek znam što su prave intim-gaćice."

Erotika se sve više šunjala po spavaćim sobama naših baka i djedova. "Je li crno rublje samo modni hir?" - pitanje je iz oglasa objavljenog u "Magazinu Cinema". U odgovoru dalje čitamo: "Svaka moderna elegantna žena imade barem jednu garnituru crnog rublja u ormaru. Jer, dama mora biti šarmantna i kad ulazi u bračnu spavaonicu!"

Izazovno intimno rublje bilo je, ipak, tek jedan od koraka u ne baš jednostavnoj igri zavođenja. Zato su kompletniju poduku nudili autori raznih priručnika kojih ni tada nije manjkalo. Jedan od njih je, recimo, ovako reklamiran: "Što mora djevojka da zna kad stupa u brak? Naručite odmah ovu jedinstvenu knjigu, koju treba da čita svaka žena ako hoće biti sretna u braku i uvijek pravilno zadovoljiti svoga muža. Hiljadu zahvalnosti! Štampana u Srpsko-Hrvatskom jeziku, ćirilici ili latinici. Šalje se uz pouzeće. Din 70 - "Alojz Knez" Ljubljana, Poštanski fah 28.

"Magazin Cinema" 1938. donosi ovakav oglas. "KAKO SE OSVAJAJU ŽENE? Pošaljite 10 dinara i dobit ćete, u diskretnom omotu, sve odgovarajuće upute!"

Onima koji, međutim, nisu imali baš mnogo osvajačkih uspjeha, bio je namijenjen sljedeći oglas, objavljen 1940. u "Pravdi": "NISTE SAMI! Ne plačite zbog propale ljubavi! Muškarci, vas koje je ostavila djevojka ili verenica naći ćete utehu u "Belom jagnjetu", kući veselja u Paliluli. Lepe harmonikašice!"

Očito, ljubavne muzike ni u prošlosti nije nedostajalo!

Ovaj mali izbor oglasa evidentiranih u predratnoj štampi trebao je samo potvrditi ono u što vjerojatno i niste sumnjali - da je i u to vrijeme bilo dovoljno erotskog elektriciteta. Znamo li karakter ljudske prirode možemo reći još samo jedno. Da je, naime, bilo drukčije, jednostavno - ne bi valjalo!

Napisao: Slavoljub Marković (Erotika, 1988.)

Pročitajte više