"Agonija u HŽ Cargu mora prestati": Laburisti zbog Luke Ploče pozivaju Bajića da pročešlja prometni resor

Foto: Hina

NA POČETKU sjednice Sabora klub Hrvatskih laburista zatražio je stanku zbog situacije u HŽ Cargu, odnosno luci Ploče gdje zbog restrukturiranja Carga trećini radnika prijete otkazi. Laburist Mladen Novak istaknuo je kako se luka Ploče svjesno uništava. Odgovornost je na ministrima, kaže Novak, koji je pozvao glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića da pročešlja prometni resor.

Predsjednik uprave Luke Ploče obratio se pismom "vapaja" jer je u luci više brodova i velika količina robe a nije na raspolaganju ni jedna lokomotiva, rekao je Novak, koji je uvjeren kako bi Bajić imao materijala provjeriti, kako je rekao, kojim motivima se netko vodi kada se sustavno trudi uništiti sve što mu je u resoru.

"Jučer je obustavljen sav promet u luci Ploče, predsjednik Uprave obratio se vapajem. S obzirom da se u luci trenutno nalazi više brodova i velika količina robe a ni jedna sposobna lokomotiva nije na tom pravcu to znači uništavanje i luke Ploče i cijelog tog kraja", rekao je Mladen Novak tražeći na početku zasjedanja stanku. Zahtjevu laburista pridružio se Klub zastupnika HDZ.

"Ministra Hajdaša Dončića, koji je prije par dana rekao da će bez grižnje savjesti otjerati firmu HŽ Cargo u stečaj, pitam je li mu jučer, bez grižnje savjesti, prijao onaj ručak od 10 tisuća kuna?"

U nastavku sjednice, Novak je glavnog državnog odvjetnika Mladena Bajića pozvao da pročešlja prometni resor zbog teškog stanja u Luci Ploče u kojoj se nalazi više brodova i velika količina robe, a nije na raspolaganju ni jedna lokomotiva. "Resorni ministar ima odgovornost te mislim da bi trebalo propitati koja mu je uloga i cilj u svemu tome, a gospodina Bajića pozivam da pročešlja ovaj resor jer ako negdje ima prljavog veša onda ga ovdje ima", poručio je Novak.

"Pozivam ministra Grčića neka preuzme odgovornost. Ima očito organizatorske sposobnosti pa neka ode i riješi slučaj Ploče jer to već lagano postaje slučaj, a ministra Hajdaša Dončića, koji je prije par dana rekao da će bez grižnje savjesti otjerati firmu HŽ Cargo u stečaj, pitam je li mu jučer, bez grižnje savjesti, prijao onaj ručak od 10 tisuća kuna?", izjavio je Novak.

"EPH-u se prolongiraju i opraštaju dugovi, pa oprošten slučaj Šegon, a onda zatvaranje slastičarne za 12 kuna. Gdje je tu ravnomjernost"

Vladu je prozvao i zbog nejednakog odnosa prema građanima. "EPH-u se prolongiraju i opraštaju dugovi, pa oprošten slučaj Šegon, a onda zatvaranje slastičarne za 12 kuna. Gdje je tu ravnomjernost", pitao je laburist Novak.

"Gašenje HŽ Carga primjer je vladina neznanja i nesposobnosti da riješi tešku gospodarsku situaciju"


"Gašenje HŽ Carga primjer je vladina neznanja i nesposobnosti da riješi tešku gospodarsku situaciju, poručuju iz HDZ-a. Resornog ministra Hajdaš Dončića pozivaju da zaustavi agoniju te tvrtke, sjedne sa sindikatima i da se ozbiljno uhvati posla.

Posljedice gašenje HŽ Carga osjetiti će se u cjelokupnom, posebno u pomorskom prometu i lučkom sustavu, rekao je HDZ-ov zastupnik Branko Bačić.

Naglasio je kako su u lučkom sustavu u tijeku ogromni projekti od Rijeke do Dubrovnika, a posebno je važna investicija u Luci Ploče, kako je rekao, jedini uspješni primjer javno-privatnog partnerstva. "Luka Ploče je jedini uspješni primjer javno-privatnog partnerstva, a zbog neorganiziranosti HŽ Carga tako velika investicija dolazi u pitanje", napominje Bačić, navodeći da je HŽ Cargo lani prema BiH prebacio više od 2 milijuna tona tereta.

"To jednostavno nije moguće shvatiti, to graniči sa zdravim razumom. Mi pozivamo ministra da zaustavi ovakvu agoniju HŽ Carga, da sjedne sa sindikatima, da pri tome valorizira značaj HŽ Carga za cjelokupni promet u Republici Hrvatskoj, kako za pomorski, tako i za željeznički, i da se ozbiljno uhvati posla", rekao je Bačić.

Sindikati: Otkazima za 804 radnika HŽ Carga ne rješava se problem


Čelnici Sindikata željezničara Hrvatske (SŽH), Sindikata hrvatskih željezničara (SHŽ) i Samostalnog sindikata HŽ Cargo ustvrdili su danas da potpisivanje kolektivnog ugovora (KU) između Uprave HŽ Carga i Sindikata strojovođa Hrvatske (SSH), kojim se predviđaju otkazi za 804 radnika HŽ Carga, ne vodi uštedi i opstanku poduzeća, već je isključivo kupovanje vremena do dolaska privatnih operatera, a HŽ Cargu se nanosi ogromna šteta i dovodi u pitanje opstanak.

Predsjednik SŽH-a Zoran Maršić rekao je na konferenciji za novinare da je sindikalcima spašavanje HŽ Carga zajednički cilj, a to se ne može napraviti bez hitnih mjera uštede. No, potpisivanje KU-a ne znači uštede već se HŽ Cargo gura u još veće probleme, zato ga nismo htjeli potpisati, dodao je. Maršić je kazao da će predstavljene uštede biti ostvarene tek za šest mjeseci, a do tada postoji velika mogućnost da se pojave strani operateri koji će uzeti posao HŽ Cargu.

Predsjednik SHŽ-a Ivan Forgač optužio je Upravu HŽ Carga i SSH da su potpisivanjem KU-a obmanuli javnost jer uštede neće biti niti polovične, što će onemogućiti planirane mjere restrukturiranja. Ustvrdio je da bi se po sindikalnim prijedlozima, koji nisu prihvaćeni, omogućile trenutne uštede kroz progresivno smanjenje plaća i uvođenje nepunog radnog vremena, pa se ne bi moralo otpuštati radnike. Forgač je najavio da sindikati, ako se primjeni Pravilnik o organizaciji, kojim je predviđeno smanjenje broja zaposlenih za 804, krenuti u organizaciju štrajka i javnog prosvjeda.

Predsjednica Samostalnog sindikata HŽ Cargo Marija Stefanov ustvrdila je kako je Pravilnik o organizaciji diskriminirajući, jer se njime favoriziraju pojedine skupine radnika, a neka bi se vitalna radna mjesta ugasila.

Uprava HŽ Carga i Sindikat strojovođa Hrvatske potpisali su jučer KU kojim je definiran način zbrinjavanja viška radnika i smanjenje ukupne mase za plaće za 25 posto u prva tri mjeseca primjene, počevši od 1. ožujka. Usporedno s potpisivanjem KU-a provedene su aktivnosti vezane uz novi Pravilnik o organizaciji kojim je predviđeno smanjenje broja zaposlenih za 804.

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić rekao je jučer novinarima da je uprava HŽ Carga u razgovoru sa socijalnim partnerima "odradila prvi dio posla". Slijedi smanjenje broja zaposlenih za 800 radnih mjesta, a do kraja godine drugom sistematizacijom će se smanjiti broj radnika za još 1100.

"Nije nam definitivno interes da HŽ Cargo propadne, ali rezovi će biti malo više bolni nego u drugim željezničkim poduzećima. Od 1. srpnja ove godine bilo koji operater može voziti po hrvatskim prugama", najavio je ministar.

Pročitajte više