Josipović čestitao Svjetski dan slobode medija: Netransparentno vlasništvo ugrožava slobodu medija

POVODOM obilježavanja Međunarodnog dana slobode medija, predsjednik Ivo Josipović je na Pantovčaku organizirao prijem za predstavnike medija. Govor predsjednika Josipovića i njegovu čestitku novinarima prenosimo u cijelosti:

"Danas, 3. svibnja, obilježavamo Svjetski dan slobode medija. Proglasila ga je 1993. godine Opća skupština Ujedinjenih naroda da bi vlastima svih zemalja svijeta poručila kako im je dužnost poštivati slobodu medija, slobode i neovisnost novinara, slobodu govora kao temelj demokratskog društva. Bez slobode medija nema demokracije, nema ljudskih prava, nema prosperitetnog društva. Sloboda medija jedan je od ključnih faktora kontrole vlasti od strane naroda, ali i moćno sredstvo političkog angažmana, informiranja, obrazovanja i promoviranja pozitivnih vrijednosti .
 
Doprinos medija u demokratizaciji hrvatskog društva u posljednjih dvadeset godina nemjerljiv je. Zato danas želim vama novinarima i medijima odati priznanje na svemu što ste učinili za našu slobodu i demokraciju.

"Novinari i mediji su često izloženi pritiscima pa i najgrubljem nasilju moćnika"
 
Novinarska je profesija lijepa i odgovorna, ali i opasna. Zbog snage svoje riječi, zbog istine koja je često jače oružje od bilo kakvog bunta protiv despotizma, korupcije, zlouporabe vlasti, ili naprosto protiv gluposti, novinari i mediji često su izloženi pritiscima, pa i najgrubljem nasilju moćnika. U svijetu je samo prošle godine šezdeset i dvoje novinara izgubilo život zbog svog novinarskog rada.

 
I ovdje, u Hrvatskoj, sjećamo se novinara koji su ubijeni, pretučeni ili potjerani s posla zbog istine o kojoj su pisali. Prije svih, na Svjetski dan slobode medija moramo se sjetiti upravo njih!
 
Iako se možda može ustvrditi da danas Hrvatskoj novinari nisu u životnoj opasnosti, ne znači da nisu izloženi različitim prijetnjama i pritiscima. Ali, nitko i nikada ne može ustvrditi da se opasnost za život neće ponovo pojaviti onog trenutka kada novinari dotaknu nekog od moćnika iz kriminalnog miljea, spremnog da za zaštitu svojih nelegalnih i nelegitimnih interesa učini baš sve, pa i da ubije ili pretuče. Ipak, najčešći oblik šikaniranja novinara je osveta gubitkom posla i profesionalnog dostojanstva. Djelovanje sindikata i Hrvatskog novinarskog društva, javna društvena i politička podrška slobodi medija i pravima novinara, te efikasna pravna zaštita  - jedini su način zaštite novinara od nasilja i pritisaka.

"Dio naše stvarnosti je i prikriveno nelegitimno paktiranje s političkim ili kriminalnim miljeom"
 
Naravno, i Vi to znate, novinarstvo ima i svoje drugo lice, ono manje lijepo, ono koje demokratske vrijednosti novinarstva i njegovu slobodu pretvara u karikaturu. Na žalost, senzacionalizam, površnost, činjenično krivi navodi, klevetničke kampanje, neopravdano narušavanje privatnosti, pa i prikriveno nelegitimno paktiranje s nekim političkim, gospodarskim ili kriminalnim miljeom, dio su i naše stvarnosti. Posebno na početku naše državnosti, svjedočili smo i o novinarstvu koje je potpirivalo mržnju prema nevinima i ugrožavalo ljudske živote, dostojanstvo pojedinaca i demokraciju.

 
Ali, najveći broj novinara časno i odgovorno obavlja svoj posao. Nadam se da će upravo ti novinari vlastitim radom i djelovanjem kroz strukovne udruge nametnuti na medijskoj sceni visoke kriterije kvalitete i profesionalne etike.
 
Danas se novinarstvo i mediji susreću s novim izazovima. Više nego ikada, medijska je scena ne samo područje plemenite borbe za istinu, slobodu i demokraciju, već i područje nesmiljene tržišne utakmice. Vijest, novinarski komentar, radio i TV emisija, pa i cijeli medij sve su više roba. Slobodno možemo parafrazirati onu poznatu McLuhanovu o mediju kao poruci u novu sintagmu: Medij je roba! Gospodarska kriza s kojom se suočava svijet, sve jasnije pozicionira medije kao gospodarske projekte u kojima je ostvarivanje profita, a na žalost, često i goli financijski opstanak medija, ispred one temeljne, mitske zadaće medija da, kao dio svoje javne funkcije, promoviraju istinu, slobodu, pravdu i demokraciju, ma kako različito interpretirali te velike riječi.

"Novinari pod pritiskom vlasnika i oglašivača objavljuju ili ne objavljuju neke činjenice"
 
Posljedice  takve promjene su ozbiljne. Javna se funkcija medija, koju imaju i javni i privatni mediji, potisnula komercijalizacijom. U utrci za profitom, ali i golim preživljavanjem, mediji se okreću senzacijama, a novinari i mediji pod pritiskom su vlasnika i oglašivača da objavljuju ili ne objavljuju neke činjenice, da izvješćivanje i analizu ozbiljnih društvenih problema zamijene 'lakšim'  temama i stilom, da bombastičnim naslovima zamijene sadržaj kojega nema. Često, novinari koji inzistiraju na visokim profesionalnim standardima gube posao a dolaze manje obrazovani, često beskrupulozni novinari kojima istina i profesionalnost nisu bliske kategorije.

 
Medijski biznis kao da je ušao u začarani krug. Ekonomske teškoće s kojima se suočava, generirale su pokušaj da se popularizacijom medija i senzacionalizmom, uz redukciju kvalitetnih informativnih priloga i analiza s područja politike, ekonomije, kulture, znanosti, međunarodnih odnosa, povećaju tiraže i osigura uspjeh na tržištu. Ali, efekt je drukčiji. Pad kvalitete medija srušio je njihovu vjerodostojnost u javnosti, doveo je, uz ostale faktore, do pada tiraža, pada marketinga i produbljenja financijskih problema medija. Na žalost, odgovor nekih medija je još veće žutilo, na što slijedi novi pad, pa i gašenje nekih medija.

"Netransparentno vlasništvo pojedinih medija ugrožavaja slobodu medija"
 
Netransparentno vlasništvo pojedinih medija, sprega politike i kapitala i monopoli ugrožavaju slobodu medija i novinarsku profesiju više nego ikada.
 
Novi društveni i ekonomski odnosi, u kojima se komercijalnim medijima, pa i onim javnim, ne može odreći pravo na tržišnu borbu i ekonomsku održivost, na novi način otvaraju pitanje društveno odgovornog poslovanja medijskih tvrtki ali i pitanja profesionalnih standarda novinarstva i profesionalne etike novinara. Danas su dramatično otvorena i neka pitanja unutar medijske zajednice, koja nisu samo njihova, koja su od interesa za cijelo društvo. To nisu samo „klasična“ pitanja slobode medija, već i pitanja nove medijske scene, uređenosti scene elektroničkih medija, odnosa portala i klasičnih medija, potrebe novih etičkih i poslovnih načela koja nameću novi mediji. Naravno, tu je i vječito pitanje Hrvatske radiotelevizije, njene odgovornosti prema društvu i ostvarivanju javnog interesa na tome mediju, mjesta HRT-a na marketinškoj sceni i načinu na koji se društveni pluralizam manifestira na tom javnom mediju.

 
A mediji, bili oni javni ili komercijalni, nužno ekonomski održivi,  postoje prije svega zato da bi radili u interesu javnosti i objavljivali ISTINU. Dugotrajno kršenje tog temeljnog postulata novinarstva rezultira propašću ne samo pojedinih izdanja, već i novinarstva kao struke.

"Misija novinara je da profesionalno i istinito izvješćuju"
 
Tu vidim sličnost između onoga što rade političari, tijela vlasti, novinari i mediji. U današnje vrijeme ljudi su suočeni s ogromnim teškoćama i teško im pada svaka neodmjerena riječ, i od strane političara i od strane medija. Zaista svi na javnoj sceni imaju odgovornost za istinu i civilizirano komuniciranje. Jednako kao i političari, i novinari i urednici, ipak imaju posebnu odgovornost. Postoji crta koju ni jedna od ovih profesija - s različitim ulogama u društvu - ne smije prijeći: ni političari, ni novinari nemaju pravo lagati i manipulirati javnošću, širiti govor mržnje, vrijeđati ljudsko dostojanstvo.
 
Izazovi s kojima se susreću novinari i mediji, izazovi su cijelog društva. S jedne strane, danas društveno odgovorno poslovanje medija obuhvaća, ne samo profesionalan i korektan odnos prema zaposlenicima, posebno novinarima, već i odgovor na pitanje imaju li mediji i novinari kakvu posebnu društvenu odgovornost, kakvu misiju.

 
Ne znam postoji li univerzalni odgovor na pitanje imaju li novinari kakvu društvenu odgovornost i misiju osim one da profesionalno i istinito izvješćuju i da svoje komentare, pozitivne ili negativne, temelje na činjenicama.
 
Na to pitanje svaki novinar, svaki urednik, svaki vlasnik medija mora sam naći odgovor.

"Pretpostavka za uspješnost medija je njihova sloboda"
 
Kao što ne vjerujem da je točna teza neoliberalnih ekonomista da se društvena odgovornost poduzetnika iscrpljuje u maksimalizaciji dobiti, tako ne vjerujem da se u tome iscrpljuje poduzetnički aspekt medija.
 
Vjerujem da je zadaća i medija da utječu na izgradnju društvenih vrijednosti, svjestan da demokratsko društvo ima nužno istovremeno različite sustave tih vrijednosti i da ih mediji i novinari nužno reflektiraju, zagovarajući onaj koji smatraju ispravnim. Osobno, želim da im zajednički nazivnik budu istina, demokracija, profesionalnost i društveni optimizam.
 
A pretpostavka za uspješnost medija jest njihova sloboda i sloboda svakog novinara. Hrabrost, znanje, etičnost, kritičnost, odgovornost i nužna distanca prema politici i drugim centrima moći atributi su novinara koji uživaju poštovanje i povjerenje javnosti. Mnoge od ljudi tih vrlina vidim ovdje među vama, prepoznajem u tekstovima i prilozima brojnih novinara.
 
Čestitam Vam Vaš dan, dan demokracije – Svjetski dan slobode medija!"

Pročitajte više