Lijepa priča nedjeljom: Pivovara Medvedgrad u 10 dana prikupila milijun eura

Foto: Luka Šangulin/Index; Julien Duval

POZNATA zagrebačka pivovara Medvedgrad nakon četvrt stoljeća rada odlučila se na, za hrvatske prilike, pomalo neuobičajen potez - novac za proširenje proizvodnje odlučili su prikupiti crowdfunding kampanjom na platformi Funderbeam SEE, iza koje stoje Zagrebačka burza i estonski Funderbeam.

Funderbeam je prva globalna platforma za financiranje malih i srednjih poduzeća i startupa koja omogućuje i trgovanje njihovim udjelima. Funderbeam South-East Europe krenuo je s radom 2016. godine, osnovali su ga Zagrebačka burza i Funderbeam Ventures, a prva kampanja bio im je Include - pametne klupe Ivana Mrvoša.

Ulagači iz 26 zemalja

Pivovara Medvedgrad jedna je od najuspješnijih kampanja Funderbeama, jer su u desetak dana prikupili više od milijun eura, od 292 ulagača iz čak 26 zemalja.

Ivan Nauković, jedan od sinova osnivača pivovare, koji se bavi marketingom i prodajom, kaže da se sve oko ove kampanje odvijalo brzo i gotovo neplanirano. Postojao je plan gradnje nove, veće pivovare, ali su to mislili financirati bankovnim kreditom ili iz vlastitih rezervi, no onda je Ivan upoznao Damira Bičanića, koji vodi Funderbeam SEE, i priča je krenula u drugom smjeru.



"Na postojećoj lokaciji više nemamo mjesta, ne možemo funkcionirati. Doslovno bismo trebali jednu salu pivnice pretvoriti u pivovaru. Više se nismo mogli širiti. Kako je otac idejni začetnik i osnivač pivovare, on proizvodi pivo, uvijek se šalio da nam mora prije penzije napraviti pivovaru za sljedećih 50 godina. Doznali smo za jedan prostor u kojem je bila firma koja je završila u stečaju, a koji bi bio pogodan za pivovaru. Odlučili smo ga kupiti i financirati pivovaru bankovnim kreditom, ili polako uređivati iz vlastitih unutarnjih rezervi. I onda sam prije dva mjeseca slučajno upoznao Damira Bičanića iz Funderbeama. Dogovorili smo sastanak na kojem nam je objašnjeno kako stvar funkcionira. Zaredalo se više sastanaka i na kraju smo se odlučili ići u kampanju", kaže Nauković.

Nova pivovara će biti kapaciteta 25.000 hektolitara, imat će varionicu za kuhanje piva od 6000 litara, a također će se investirati u novu punilicu za boce od 5000 boca na sat.

Ivan Nauković, Pivovara Medvedgrad


Procesi u pivovari bit će kompjutorski vođeni, a postojat će i dodatna mogućnost širenja do 50.000 hektolitara bez potrebe za dodatnim investiranjem u novu opremu za kuhanje piva ili novu punilicu, što su i najskuplji dijelovi proizvodnje.

U svakoj kampanji na Funderbeamu postoji tzv. Vodeći ulagatelj. U slučaju Medvedgrada radi se o Ratku Bajakiću, direktoru ICF-a, iskusnom financijašu s više od 20 godina iskustva, kojeg su pronašli također uz pomoć Funderbeama. Vodeći ulagatelj i sam ulaže u projekt te tako demonstrira povjerenje u uspjeh kompanije.

"Osnova cijele priče je vodeći ulagatelj. On daje kredibilitet, provodi dubinsko snimanje, s nama dogovora uvjete... Funderbeam nam je pomogao pronaći vodećeg ulagatelja i sve je bilo dogovoreno nakon tjedan dana", kaže Nauković.

Ratko Bajakić, vodeći ulagatelj


Funderbeam za potrebe financiranja investiranja utemeljuje tzv. SPV (Special Purpose Vehicle) sa sjedištem u Estoniji, koji predstavlja jedinog suvlasnika kompanije, koji nastupa ispred svih ulagatelja. Razlog su niski troškovi i izostanak birokratskih barijera. Minimalno ulaganje za pojedinačnog malog ulagatelja u Medvedgrad iznosilo je 250 eura. Investicije su pristigle iz Belgije, Njemačke, Italije, Danske, Velike Britanije, Estonije, ali i iz udaljenijih zemalja poput Japana, Koreje i Brazila.

15 posto Medvedgrada ide ulagačima

"Svi ulagači ulažu u tu kompaniju u Estoniji, a ona će biti suvlasnik 15 posto Medvedgrada tu kod nas. Mi ćemo imati 85, a oni 15 posto. SPV ima dva direktora koji to koordiniraju. jedan direktor je Ratko Bajakić, a drugi predsjednik Funderbeama. Nitko nam ne dolazi u firmu, ali gospodin Bajakić imat će savjetodavnu ulogu što je nama super, jer donosi profesionalizaciju obiteljske firme. Dividenda je od 6 do 13 posto od uloženog ili 25 posto od dobiti, ovisno koji iznos je veći. S malo većom dividendom smo 'kupili' opciju da u bilo kojem trenutku u sljedećih pet godina mi otkupimo taj udjel po cijeni od 150 posto uloženog", kaže Nauković.

Pročitajte više