Mediji i PR - rat do istrebljenja

"NE VIDIM što bih tu trebao komentirati, radi se o notornoj činjenici", odgovorio je Gojko Drljača, urednik gospodarstva Večernjeg lista na tezu razvikanog Noama Chomskog da je modernim medijima najvažnije osigurati čitatelje za svoje oglašivače.

Drljača je bio jedan od sudionika zanimljive diskusije na Weekend Media Festivalu u Rovinju, čija je tema bio vječni rat između PR-ovaca i novinara. Uređuje li PR medije? Sjede li korporacije u redakcijama odmah do glavnog urednika? Mogu li PR-ovci ikada štititi interes javnosti barem upola koliko i interes organizacije koje zastupaju? To su samo neka od pitanja na koja su pokušali odgovoriti gosti "parlaonice" koja je u rovinjsku staru tvornicu privukla 300-tinjak zainteresiranih sudionika festivala.

Koliko god da je ova tema poput izlizane jednosmjerne ulice, onda nudi mnogo prostora za manevriranje. Svoja su mišljenja ponudili mahom zanimljivi govornici; Maja weber, direktorica za odnose s javnošću "vjerojatno najnapadanije tvrtke" T-HT-a, Aleksandra Kolarić, direktorica korporativnih komunikacija Deloittea, Ivana Petrović, urednica vanjsko političke redakcije Nove TV, Tomislav Židak, kroničar Jutarnjeg lista, već spomenuti Gojko Drljača koji potpisuje uredništvo Managera, Boris Lešić, direktor Premise te Davor Gavran, glasnogovornik hrvatske nogometne reprezentacije.

U ulogama moderatora gledali smo Ivicu Žigića, direktora sektora za korporativne komunikacije Croatia osiguranja te Tomislava Jelinčića, jednog od urednika RTL televizije.

Mogu li mediji i PR ikada djelovati u istom smjeru?

Žestoka razmjena stavova i mišljenja polučila je kod gledatelja ugodan osjećaj, ali i odgovor na pitanje mogu li mediji i PR ikada djelovati u istom smjeru. Jasno da ne mogu, jer kao što je to rekao Tomislav Židak, PR-ovci umataju stvari u celofan, dok novinare uvijek zanima ono što se nalazi ispod.

Koliko god puta da PR-ovi ponove definiciju svog zanimanja o dvosmjernoj komunikaciji i ciljanom utjecanju točnom informacijom, a ne manipulacijom, toliko će, ako i više puta novinari istaknuti da je PR umjetno stvorena profesija. I teško je reći tko je uporniji: PR-ovci i pritisci njihovih kompanija ili mediji u borbi protiv istih.

Tomislav "mrzim PR" Židak reći će da ga je tijekom njegove duge karijere koja se bazira na beskompromisnom praćenju "druge najvažnije institucije u Hrvata", nogometnog kluba Dinamo, PR devet puta  suspendirao. Predstavnica T-HT-a, dakako, žestoko će ustati protiv tvrdnje da oglašivači zaista stoje iza takvih podlosti. Vjerojatno su oboje u pravu.

"Novinari ne dižu paniku, oni rade svoj posao"

Novinari su zviždači, i zato se Drljači učinilo neumjesnim pitanje moderatora o medijima kao kreatorima panike u društvu: "Ukazivali smo na recesiju dok su naši političari redom govorili da je sve u redu, da nemamo razloga za zabrinutost. U normalnim zemljama to pitanje nitko ne postavlja. Novinari ne dižu paniku, oni rade svoj posao".

Najzanimljiviiji je ipak bio sraz između Davora Gavrana, mlade glasnogovorničke zvijezde, koji "ne zna previše o tome što je PR", ali itekako dobro prepoznaje zamjenu teza. Gavran je isto znao i vrlo plastično objasniti.

"Što sam trebao reći izborniku Slavenu Biliću nakon 5:1 na Wembleyju?", iskreno je otvorio svoje izlaganje koje se brzopotezno pretvorilo u otvorenu liniju s urednicom Nove TV.

Petrović je, naime, ukazala da je Hrvatski nogometni savez trebao reagirati na folklorne izvedbe londonskih medija uoči susreta Engleske i Hrvatske, posebice na tekst The Suna, u kojem se Hrvate naziva fašistoidnim balkanskim plemenima.

"Zašto bih relativizirao Sun, kad vaša televizija, u izvještaju s press konferencije Slavena Bilića, od svega izvadi baš kadar u kojem on psuje?"

"Vi ste trebali naučiti predsjednika Vlatka Markovića kako da postavi! Ne može HNS šutjeti na takav tekst. Trebali ste i relativizirati Sun, ukazati se radi o tabloidu koji je stvoren kao poligon za iznošenje prljavština", smatra Petrović.

"Zašto bih relativizirao Sun, kad vaša televizija, u izvještaju s press konferencije Slavena Bilića, od svega izvadi baš kadar u kojem on psuje? Pa nije li to ista stvar", pitao je Gavran.

Ubrzo se rasprava zahuktala, a osvježenje u svijetu PR-a Davor Gavran nastavio je zdravorazumski rušiti sve aspiracije suparnice za visokoprofesionalnom, ali klišeiziranom komunikacijom.

Predavanje je završeno konstatacijom intelektualca iz publike  koji je popljuvao razmišljanja okupljenih, pohvalivši Gavrana kako je on najpametniji jer na početku jedini izjavio da o PR-u ne zna baš ništa.

Pročitajte više