Pokisli turizam: Nad Hrvatskom i nebo plače

IZRAZITO loše vrijeme u lipnju, koje bi se prema posljednjim prognozama moglo nastaviti u srpnju, moglo bi definitivno zabiti posljednji čavao u lijes nade svih onih koji misle da bi turistička sezona mogla spasiti ovogodišnji hrvatski proračun.

> Voda došla do grla: Bajsu preostalo angažiranje Indijanaca da spase sezonu

Naime, prema dostupnim podacima u prvih pet mjeseci 2009. godine u Hrvatsku je stiglo devet posto manje turista nego prošle godine, a broj noćenja pao je za osam posto, a za prvih šest mjeseci očekuje se dvanaest do petnaest posto manje noćenja nego prošle godine.

Brojke s terena govore o tome kako su hotelijeri ovog mjeseca i na dvadeset posto manjim brojkama nego prošle godine, u kampovima koje zjape prazni situacija je još mnogo i gora, a privatni smještaj pred pravom je pomamom skraćivanja boravka turista u njihovim kapacitetima. Da je stanje i više nego kritično, svakako dokazuje podatak do kojeg je došao Index, a to je da su primjerice cijene privatnog smještaja u staroj dubrovačkoj jezgri smanjene i do pedeset posto, ali turista svejedno nema.

Pokisla autodestinacija

Glavni razlog je loše vrijeme u lipnju, koji  je najkišovitiji u posljednjih pedeset godina. Turistička Hrvatska koja se već mjesecima reklamira kao autodestinacija, svela se tek na dosadne šetnje turista rivom i plažama s kišobranima u ruci, a ljetne kiše iznijele su na vrh sve slabosti našeg turizma koji se već desetljećima ogleda ni u kakvoj ponudi. Naravno ako u ponudu ne računamo "prekrasan pogled".  No, svakako ostaje pitanje hoćemo li išta naučiti od ove sezone, jer mantra kako će nas spasiti "sunce i more" doživjela je ove godine i doslovni potop.

Hrvatska je, treba znati, bacila sve karte kao autodestinacija. Uostalom ministar turizma Damir Bajs koji je sve karte bacio na reklamiranje ove sezone, odbivši prijedlog struke kako je vrijeme za zahvate u turizmu, baš u smislu kvalitete vanpansionske ponude kao i ponude unutar hotela, jer nam ionako prijeti recesijska sezona, na turističkim sajmovima reklamirao je Hrvatsku kao autodestinaciju.

Dobrodošao mokri turist

U "mantru" autodestinacija uključio se i sam premijer Ivo Sanader koji je najavio kako će i sam Hrvatsku promovirati kao autodestinaciju.

"Da, Hrvatska je autodestinacija, pozvat ćemo sve na odmor da dođu automobilom, a ta kampanja odnosit će se i na zemlje jugoistočne Europe. Svaki turist je dobrodošao turist, a pozivat ćemo da svi oni koji koriste automobile kao prvi prijevoz provedu svoj godišnji odmor upravo u Hrvatskoj ", govorio je Sanader najavljujući zaokret u promociji turističke Hrvatske. No, već tada, mnogi su govorili kako je autodestinaciju presudno vrijeme, ali da Hrvatska zemlja s tisuću otoka i Dubrovnikom do kojeg nije stigla autocesta baš i nije zemlja za to.

Naime, u slučaju dugog razdoblja lošeg vremena nitko se neće odlučivati na putovanje. Druga je stvar što autocesta nije došla do Dubrovnika koji predstavlja oko 40-tak ukupnog turističkog prometa, pa su mnogi govorili kako je time promašeno reklamirati Hrvatsku bez "južnog bisera" kao i to da su u "autodestinacijama" isključeni i otoci.

Ministarstvo u oblacima

Ministarstvo turizma i dalje inzistira na brojci kako će ove godine biti do tri posto manje turista, no sve se više približavamo europskom prosjeku i procjenama turističkih djelatnika koji su govorili o najmanje dvadeset posto manjem prometu turista u Hrvatskoj. Ukoliko se ovaj drastičan pad nastavi, ministar Ivan Šuker koji je svojedobno sve nade stavio u dobru turističku sezonu, umjesto rujanskog rebalansa mogao bi početi govoriti o nužnosti rebalansa još u kolovozu, ako ne u i srpnju.

I. Ćimić
Foto: Ivo Ravlić (Cropix)

Pročitajte više