SFOR: Francuski kontrolori leta iz Mostara i dalje su u BiH

FRANCUSKI kontrolori leta koji su radili u zračnoj luci u Mostaru kada se prošlog tjedna srušio zrakoplov makedonskog predsjednika Borisa Trajkovskog i dalje se nalaze u Bosni i Hercegovini, izjavio je u utorak u Sarajevu glasnogovornik Stabilizacijskih snaga (SFOR) Dave Sullivan.

On je tako opovrgnuo brojne medijske špekulacije koje su sugerirale kako su francuski kontrolori leta iz sastava SFOR-a povučeni u matičnu zemlju u pokušaju da se onemogući njihovo ispitivanje o okolnostima pod kojima je došlo do nesreće predsjedničkog zrakoplova kod Stoca.

"S njima (kontrolorima) su obavljeni razgovori i oni će biti i dalje na raspolaganju istražiteljskom timu", kazao je satnik Sullivan. Istragu o padu makedonskog zrakoplova vodi Tužiteljstvo BiH u suradnji s vlastima u Skoplju.

Sullivan je potvrdio kako su sačuvane i dostupne sve vrpce sa snimljenim razgovorima između posade srušenog zrakoplova i kontrole leta u Mostaru te da su one već ranije predane istražiteljima.

Glasnogovornik SFOR-a istaknuo je kako su francuski kontrolori leta potpuno kvalificirani za taj posao sukladno priznatim međunarodnim standardima.

Oprema koju oni rabe u Mostaru, po riječima Sullivana, također je moderna, redovito se servisira i održava i svakodnevno provjerava što je i u izravnom interesu SFOR-a koji mostarsku zračnu luku koristi za obavljanje svojih letova.

Pojašnjavajući način na koji u sadašnjim uvjetima funkcionira zračna luka u Mostaru, glasnogovornik SFOR-a je kazao kako se slijetanje zrakoplova tamo obavlja navigacijom uz pomoć tzv. radio farova (VOR/DME).

Na temelju radio signala koji se emitiraju sa zemlje posada zrakoplova utvrđuje svoju poziciju pri slijetanju.

Radarsko praćenje zrakoplova u slijetanju ne postoji u zračnoj luci Mostar pa se kontrolor leta oslanja na podatke koje mu daje pilot odnosno posada zrakoplova. Pilot pri tom slijedi pisane upute za prilaz mostarskoj zračnoj luci a slijetanje obavlja na temelju signala što ih dobiva s radio fara. To praktično znači kako u Mostaru nije moguće instrumentalno slijetanje pa tako ova zračna luka i ne radi po mraku.

Takav sustav zračne kontrole i navođenja, kako je kazao Sullivan, često se rabi u zračnim lukama preko kojih se ne obavlja značajniji promet zrakoplova što je to i u Mostaru. U zimskoj sezoni taj grad uopće nema redovitih zračnih veza sa svijetom a ne koristi se ni kao alternativna zračna luka sarajevskoj nego za to služi Resnik kod Splita.

Iz Predsjedništva Bosne i Hercegovine potvrđeno je kako će se ispraćaj posmrtnih ostataka predsjednika Trajkovskog i članova njegove pratnje te pilota iz Sarajeva obaviti u srijedu prije podne. Predsjednik Trajkovski bit će pokopan u Skoplju u petak.

Pročitajte više