U Rijeci predstavljen prijedlog novog pomorskog zakonika

Prijedlog novog pomorskog zakonika koji je Vlada uputila u saborsku proceduru predstavljen je danas u nazočnosti ministra mora, turizma, prometa i razvitka Božidara Kalmete na Jadrolinijinu brodu Marco Polo u riječkoj luci.

Ciljevi donošenja novog pomorskog zakonika su razvitak Hrvatske kao pomorske zemlje, usklađivanje propisa s međunarodnim i europskim standardima, olakšavanje financijskog poslovanja brodara u svrhu vraćanja brodova pod hrvatsku zastavu, poboljšanje sigurnosti plovidbe i zaštite okoliša te postroženje sankcija za pomorske prekršaje.

Pomoćnik ministra za pomorski promet, pomorsko dobro i luke Mario Babić naveo je neke od predloženih novina.

Drugačije su definirani pomorski objekti, kao i brodice, jahte i brodari, uveden je novi pojam poslodavca u brodarstvu, kao strane koja sklapa ugovore s pomorcima.

Predlaže se uvođenje upisnika jahta u koji će se jahte moći upisivati tek nakon utvrđivanja sposobnosti za plovidbu. Poslove utvrđivanja sposobnosti brodova za plovidbu mogdle bi, osim Hrvatskog registra brodova, obavljati i druge organizacije.

U dijelu sigurnosti plovidbe zakon bi se uskladio s novim međunarodniom standardima. Jedna od novina koje su predložene u vezi sa sigurnošću jest sustav usmjerene plovidbe koridorima za brodove s opasnim teretima koji bi trebao stupiti na snagu u studenom ove godine.

Tehnički i inspekcijski nadzor su odvojeni, a Ministarstvo mora, turizma, prometa i razvitka bi obavljali samo inspekcijske poslove. U vezi sa sigurnošću prijedlog zakona sadrži i posebne odredbe koje se odnose na slučajeve umora, bolesti ili utjecaja alkohola kod posade.

Povećane su kazne za ugrožavanje sigurnosti plovidbe i ekološke nesreće. Za ekološke nesreće pravne će osobe plaćati do milijuun kuna, a fizičke osobe do 200.000 kuna.

Novi bi zakon propisao i uvjete za stjecanje osposobljenosti i ovlašćivanje Pomorskih učilišta.

Dio zakona u kojem se određuju morski i podmorski prostori Republike Hrvatske nije se bitno mjenjao, kazao je Babić. Novina je da bi Vlada određivala luke za međunarodni promet te mogućnost oduzimanja jahta u slučaju crnog čartera. Uvodi se pojam zakloništa i odobrenog uplovljavanjA stranih ratnih nuklearnih brodova u unutarnje morske vode.

Nadležni ministar određivat će zabranjene zone u svrhu sigurnosti plovidbe, a ministar obrane izdavati odobrenja za boravak više od tri strana ratna broda u unutranjim vodama.

Po riječima Babića, Ministarsvo je ostavilo prostora za raspravu o mogućem proglašenju vanjskog pojasa.

U prijelaznim i završnim odredbama će primjena odredaba o gospodarskom pojasu biti sukladana početku primjene Odluke o proširenju jurisdikcije Hrvatske na Jadranu. Nadležno ministarstvo bi bilo ovlašteno za donošenje propisa o balastnim vodama, zakloništima te najvišoj dopuštenoj starosti brodova.

Pero Kragić iz zadarske Tankerske plovidbe smatra da je prijedlog novog pomorskog zakonika revolucionaran jer će brodarima omogućiti da budu konkurentni. Istaknuo je da najvažniji cilj da se u Hrvatskoj stvore financijski uvjeti kakve brodari imaju pod zastavama pogodnosti. Dodao je da je novim zakonom predviđeno da brodari ne plaćaju porez na dobit, osim pri isplati dividende.

U raspravi je dopredsjednik Sindikata pomoraca Hrvatske Predrag Brazzoduro kazao da Sindikat nije zadovoljan prijedlogom pomorskog zakonika, posebice u dijelu socijalne sigurnosti, poreza i doprinosa.

"Očekivali smo da se u hrvatski sustav osim brodova vrate i pomorci", rekao je.

On smatra da prijedlog novog pomorskog zakonika ne daje brodarima sigurnost da će moći utjecati na troškove radne snage i istaknuo da je Sindikat podupro nastojanja za povrat brodova pod hrvatsku zastavu nadajući se da će to pogodovati i pomorcima.

Babić je odgovorio da će neki prijedlozi sindikata biti prihvaćeni, a da će za ostvarenje dijela prijedloga socijalne i porezne prirode biti potrebni teški pregovori s nadležnim ministarstvima.

(Hina) xhšup yjn

Pročitajte više