Nitko neće hrvatsko čudo: Crotram u Europi, kao Yugo u Americi

"NOVI tramvaj je projekt hrvatske pameti, znanja i kreativnosti. Uvjeren sam kako je riječ o hrvatskom proizvodu za izvoz, a znamo da je izvoz ključ gospodarskog razvoja", kazao je premijer Ivo Sanader u travnju 2005. godine kada je domaći konzorcij Crotram u čijem su sastavu tvrtke Končar Elektroindustrija, Gredelj i Đuro Đaković isporučio Gradu Zagrebu prvi od novorazvijenih niskopodnih tramvaja.

Bugari nas otpisali

No četiri godine kasnije, Končar i Gredelj gube gotovo svaku nadu da će potencijalni najveći hrvatski izvozni adut igdje voziti osim ulicama Zagreba. Posljednja nada pokazala se uzaludnom, u Bugarskoj gdje od prodaje 26 tramvaja vrijednih približno 65 milijuna eura neće biti ništa. Naime, Bugari su, kako stoji u Poslovnom dnevniku, kao uvjet postavili da će odabrati onaj tramvaj koji se već nalazi u nekoj od zemalja Europske unije. Budući da se, kako smo napisali, hrvatski tramvaj nije uspio maknuti od Zagreba, od toga nažalost neće biti ništa.

Podsjetimo kako je već prije posao prodaje tramvaja propao u Mađarskoj zbog širokih kolosijeka, a nitko više ni ne spominje slovačku Bratislavu koju je radi prodaje pohodio gradonačelnik Zagreba Milian Bandić u ožujku prošle godine. Ostala je tek mala nada da bi se eventualno hrvatski niskopodni tramvaj mogao pojaviti na ulicama Helsinkija, jer će Finci odlučiti o mogućoj kupnji u studenom ove godine. Treba spomenuti kako je "zagrebački plavi" kako tepaju tom tramvaju zadovoljio tehničke uvjete, međutim nedostaci su mu bili: preuzak je za putnike odnosno ima premalo sjedala, a zamjera se i loš unutarnji dizajn jer nema dovoljno prostora za prolaz.

Bandić išao na sjever

Treba podsjetiti kako je niskopodni tramvaj  već odradio probne vožnje na hladnom sjeveru, a među izaslanstvom u svibnju prošle godine opet je bio "promotor" Bandić.

Inače, u svijetu je tek pet proizvođača niskopodnih tramvaja: kanadski Bombardier, francuski Alstom, njemački Siemens, češka Škoda i hrvatski Crotram, a svi konkuriraju za trenutno jedini otvoreni posao nabavki tramvaja za Helsinki. Inače, u medijima je objavljivano da su se kao zainteresirani kupci pojavili poljska Varšava, australijski Melbourne, neki francuski gradovi kao i srpski Beograd, no većina takvih napisa naposljetku je opovrgnuta.

"Posebni su me osjećaji obuzeli kad sam naš tramvaj vidio kako vozi ulicama jedne europske metropole", rekao je Bandić u svibnju prošle godine u Helsinkiju, no s obzirom na sve propale poslove Crotrama čini se kako je ipak mislio jedino na - Zagreb. 

M.M. 
Foto: Index (Arhiva)

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara