Zašto gore zagrebački autobusi?

Zašto gore zagrebački autobusi?
Foto: Jurica Galoić/PIXSELL

PRIJE DESET dana u Zagrebu se zapalio ZET-ov gradski autobus.

Do požara je došlo na križanju Dankovečke ulice i Avenije Dubrava. Kako je izvijestila policija, vatra je planula u predjelu motora. Požar se proširio uslijed čega je izgorjela unutrašnjost autobusa, a došlo je i do curenja goriva po cesti. Nasreću, nitko nije ozlijeđen.

"Vozači su u strahu, kvarovi se ne popravljaju"

Zaposlenici ZET-a upozoravaju na opasna vozila u javnom prijevozu i prozivaju odgovorne. Upozoravali su već i prije zbog čega su dobili opomene pred otkaz, no to ih nije zaustavilo.

"Više puta gledajući autobus izvana kako izgleda, više puta dovodim u pitanje kako ću završiti radno vrijeme. Idem na posao s grčem u želucu jer ne znam što me čeka. Najgore mi je bilo prije dva mjeseca kad mi je zaštekao volan na rotoru. Dva puta sam mogao sletjeti", tvrdi predsjednik Sindikata vozača autobusa ZET-a Ilija Tadić. 

"Ostao sam dva puta bez kočenja na tramvaju pa su me tražili da povučem to vozilo u spremište bez kočnica. Zvao sam policiju. Nakon toga dobio sam još jednu opomenu pred otkaz. Rekli su da lažem", kaže zaposlenik ZET-a Neven Brnjas. Dodaje kako su on i Tadić jedini od 4500 ljudi koji se usude u ZET-u progovoriti. To su sredstva koja prevoze stotine ljudi i kad se nešto dogodi oni svi operu ruke i kažu da je vozač kriv, napominje Brnjas za HRT.

Prijevoz je postao nesiguran do te mjere da je opasan za život. Tadić i Brnjas na to upozoravaju već drugi put. Prvi put su dobili opomene pred otkaz. Situacija je alarmantna. Brnjas upozorava kako koeficijent ispravnosti mora biti veći od 90 posto, a posljednji koeficijent koji je ZET imao iznosi - 60 posto.

Tadić dodaje kako vozači više puta odu iz garaže po autobuse bez ikakve kontrole. Izloženi su velikom stresu iz više razloga. U knjizi kvarova piše da kvar na autobusu treba ukloniti, no samo se potpiše, a kvar se ne otkloni, tvrdi Brnjas.

"Tramvaji i autobusi kao potencijalni ubojice"

Brnjas kaže kako je podnio kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu s neoborivim dokazima, s datumom, vozilom i imenom onoga tko je vozio. Uzrok činjenice da su tramvaji i autobusi potencijalni ubojice obojica vide u održavanju voznog parka.

"Mi smo nekad održavali autobuse i tramvaje. Mi smo imali svoje radnike. Sve su preuzele privatne firme. Što se radi preko tih privatnih firmi, zašto se ne ulaže u ta održavanja?" pita Brnjas.

Gradski vijećnik Renato Petek godinama traži odgovore na pitanja, od sigurnosti u prometu do nabave tramvaja, od zapošljavanja do štetnih ugovora. Kaže da bi se u ZET-u štošta dalo istražiti. Tvrdi da je tajnim kanalom prije dvije godine uočio da se za vrijeme zime na autobusima ne nalaze zimske gume, već one prilično istrošene i ljetne". Tražio je podatke i dobio ih, "tajnim kanalom". Šezdesetak novih guma naručeno je i plaćeno, ali nikad nisu montirane na te autobuse.

"Što se pak tramvaja tiče, u 13 godina nabavljeno je 140 novih tramvaja koji su naručeni od tvrtke Končar. Oni su isporučeni i danas ih koristimo dugi niz godina. Ono što je interesantno - gotovo pola godine nisam mogao dobiti podatak kako funkcionira održavanje tih tramvaja. Imao sam informaciju i tim tragom sam išao. Dan-danas taj ugovor mi je nepoznat i on je proglašen tajnom, iako se radi o 2 milijarde kuna troška. Mi smo kupili tramvaje za 2 milijarde kuna, a potom Končaru za svaki prijeđeni kilometar plaćamo određene iznose. Koje? Otprilike je to sada što sam ja uspio izračunati jer su cijene varirale, radi se o preko milijardu kuna dodatno", kaže Petek.

ZET - tvornica uhljeba

Zagrebačko gradsko poduzeće koje posluje s 500 milijuna kuna, na svakom koraku neracionalno troši novac. Posebna je priča zapošljavanje partnera, rođaka, prijatelja...

"Tako u ZET-u imamo zaposlenog kao savjetnika brata bivšeg ministra Gorana Marića, pa imamo sestru pročelnice Mirke Jozić koja je zadužena za energetiku, onda imamo brata saborske zastupnice Puh koji je zaposlen u ZET-u, a koja je prešla u Klub Milana Bandića...", zaključuje Petek.

Tadić tvrdi kako u ZET-u više od 600 ljudi ima rješenja o radnim mjestima, interno su unaprijeđeni, a nemaju stručne spreme. Radi se o kriminalu, jer se u ZET-u, jednoj od najvećih tvrtki u gradu, vrti velik novac. Oni idu tako daleko da ušutkaju sindikate - zapošljavaju djecu, njihovu rodbinu... Točno se zna imenom i prezimenom tko je zaposlen - čiji sindikati, čija djeca, sve se zna, dodaje i Brnjas. Dodaje kako je na to javno upozoravao, rekao je to i gradonačelniku, a kao odgovor dobio je niz opomena pred otkaz.

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara