Četvrt stoljeća zračnog jastuka

PROŠLO je punih 25 godina otkako je zračni jastuk postao sastavni element sigurnosti u automobilu. Jedan od najznačajnijih izuma na polju sigurnosti do danas je spasio tisuće ljudskih života i postao standardan dio opreme gotovo svih automobila.

Istraživanja su pokazala da je zračni jastuk samo u SAD-u spasio 14.200 ljudskih života, dok je u svojoj domovini Njemačkoj spriječio ozbiljne ozljede preko 2.500 sudionika u prometnim nezgodama. Da, zračni jastuk nije razvio Volvo, kako bi mnogi pomislili, već je za njegovu implementaciju zaslužan Mercedes.



Iako se prve ideje javljaju još 1950-ih, u razvoj se krenulo desetak godina kasnije. Nakon trinaest godina istraživanja, stotina crash-testova, Mercedes je 1980. godine lansirao prvi automobil opremljen zračnim jastukom. Bila je to naravno S-klasa, predvodnik elitnog društva.

Već dvije godine kasnije u Mercedesovim pogonima se svi automobili opremaju zračnim jastucima, a jednostavna računica kaže da je do danas zračnim jastukom opremljeno više od 12 milijuna Mercedesa.

U Mercedesu ne staju. Svjedoci smo mnogobrojnih inovacija među kojima je Mercedes itekako dobro zastupljen. U želji da bude prvi i najbolji Mercedes je možda i prebrzo instalirao u automobile nove sustave, što se ponekad znalo odbiti u glavu. Brojni sustavi znali su se kvariti, a cijena automobila je neumoljivo rasla. Međutim, činjenica da je sigurnost od svega toga profitirala ostaje neupitna.

Potkraj devedesetih tehnologija zračnih jastuka doživljava procvat. 1988. godine je predstavljen zračni jastuk za suvozača, a deset godina kasnije automobil dobiva i bočne zračne jastuke. Osim što sada rade u dvije faze (od 1998. g), nalazimo ih na boku, iznad i ispod prozora, pa čak i ispod upravljača.

Kroz godinu dvije možemo očekivati dvoznamenkasti broj jastuka kao standard, te daljnju optimizaciju sustava upravljanja istima.

Jedinstveni je to proizvod koji putem mnogobrojnih senzora i kompleksnih upravljačkih jedinica upravlja brojnim parametrima vozila, i to s jednim ciljem, a to je predvidjeti mogućnost prometne nezgode i u najkraćem vremenu optimalno pripremiti vozilo. Naravno, pod uvjetom da se ne izbjegne nezgoda, jer isti sustav i tu ima svoje prste.

Kako god bilo, stuttgartski div će ostati jedan od najznačajnijih igrača kada je u pitanju pasivna i aktivna sigurnost. Od tvrtke koja se smatra pionirom u implementaciji danas nezaobilaznih sustava poput ABS-a, sigurnosnih deformacijskih zona i samozatezajućih pojaseva, sasvim sigurno možemo očekivati brojne inovacije koje će itekako utjecati na razvoj automobila, kao najpopularnijeg kopnenog prijevoznog sredstva.

U Mercedesu već otkrivaju što im je idući cilj. Naime, razmišlja se o mogućnosti aktivacije zračnog jastuka prije samog sudara. Osim toga, radi se i na individualizaciji zaštitnih sustava. Praktično rečeno, zračni jastuk će se u budućnosti prilagođavati godinama, stasu, starosti i spolu osobe koju štiti.


I za kraj spomenimo jednu zanimljivost koju sigurno niste znali. Vjerovali ili ne, u razvoju zračnih jastuka pomogli su čak i kanarinci. Naime, nakon što se utvrdilo kako je zračni jastuk učinkovit, postavilo se pitanje kako će se putnik nositi s visokom razinom buke koja traje oko 10 milisekundi, ali i velikom količinom energije generiranom punjenjem jastuka plinom.

U tu je svrhu uzet kavez u koji je stavljeno petnaest kanarinaca. Nakon simulacije sudara jastuk je "ispaljen" u kavez, a svi kanarinci su preživjeli. Nepoznato je postoji li i filmski zapis tog nesvakidašnjeg testa.

M.N.

Pročitajte više