Citroen 2CV: Prvih 60 godina

IAKO se već gotovo tri desetljeća ne proizvodi, Citroen 2 CV je je još uvijek sveprisutan kao najprepoznatljiviji simbol slavne francuske tvrtke. Automobil koji je obilježio brojne naraštaje i kojem nije mogao odoljeti niti James Bond, slavi 60-ti rođendan.

U nas poznatiji pod imenom "Spaček", simpatični Citroen ostat će upamćen kao najdugovječniji model na tržištu. Na tržištu je bio prisutan duge 42 godine, a proizveden je u više od 5 milijuna primjeraka: 3.868.634 limuzina i 1.246.335 kamioneta.

Citroën 2 CV je svojim tehnološkim rješenjima i jednostavnošću napravio revoluciju u automobilskoj industriji, nudeći ekonomično i višenamjensko vozilo po vrlo povoljnoj cijeni.

Konstantno nadograđivan i oplemenjivan novim rješenjima, Spaček je zadržao dušu izvornika i ostao jednako prepoznatljiv kao i prvi prototip iz 1930-tih godina. Tijekom svih ovih godina 2CV je u nekoliko navrata promijenio motor, karoserijski je nadograđivan, a prodaju su pratile i nebrojene specijalne serije.

U travnju 1976. Citroën je lansirao Citroën 2 CV Spot (proizveden u 1.800 primjeraka), prvu u nizu limitiranih serija. Puno uspješniji je Charleston, dvobojni retro model lansiran 1980. godine. Priča za sebe je 4x4 izvedba s dva motora predstavljena potkraj 1950-ih i proizvedena u svega 694 primjerka.

Pod projektnim imenom TPV (Toute Petite Voiture - sasvim mali auto) tehničke parametre za njegovu proizvodnju zadao je 1936. godine tadašnji direktor Citroëna Pierre Boulanger.

Izradu koncepta vozila povjerio je ekipi inženjera na čelu s André Lefebvreom, koji izrađuju prvi prototip testiran na cestama već 1937. Ideja je bila jasna, stvoriti štedljivo i udobno vozilo, koje može prevesti do četiri osobe i 50 kg prtljage pri 50 km/h.

Predstavljanje malog Citroëna na Pariškom salonu u listopadu 1939. otkazano je zbog približavanja rata, a 249 od 250 izrađenih prototipova uništeno. Razvoj prototipova nastavljen je ponovno za vrijeme njemačke okupacije i tada nastaje 2 CV kakav je i lansiran prije šezdeset godina na pariškom salonu 1948.

Jedinstveni 2 CV stvorio je Citroënov centar za stil tada smješten u ulici Théâtre u Parizu na broju 48), a proizvodio se u tvornici Levallois, koja je srušena 1988 g. Prvi Spaček pokretao je dvocilindarski zrakom hlađeni motor obujma 375 ccm snažan 9 KS i usuglašen s četiri-stupanjskim mjenjačem.

Postizao je maksimalnih 60 km/h i trošio oko 4,5 l/100 km, a isticao se izrazito udobnim ovjesom i oskudnom opremom. Par godina kasnije 2CV je tražena roba s listom čekanja dugom šest godina.

Citroen 2CV: Kronološki pregled

7. 10. 1948: prvo pojavljivanje na 35. Salonu automobila u Grand Palais, Pariz.
Srpanj 1949: U tvornici Levallois započinje proizvodnja 2 CV A. Jednolične je sive boje i s ugrađenim motorom obujma 375 ccm (9 KS),
1951: stiže teretni kamionet, tzv. 2 CV AU,
1952: siva boja karoserije zamijenjena je tamnosivom,
1953: novi izgled prednje maske, sjedala od tkanine s uzorkom škotskog platna,
1954: lansiranje novog modela, 2 CV AZ. Motor obujma 425 ccm (12 KS), 78 km/h.

1956: izvedba AZL (L za luksuz). ugrađena ventilacija, poklopac motora u boji 
1958: 2 CV AZLP. Predstavljen i u inačici 4x4 Sahara s dva motora (425 ccm), jedan za pokretanje prednjih, a drugi za pokretanje stražnjih kotača,
1959: pojava plave boje,
1960: novi poklopac motora s maskom od prešanog aluminija,
1963: novi motor obujma (425 ccm i 18 KS), 95 km/h. Lansiran luksuzni 2 CV AZAM,
1964: vrata se ne otvaraju prema nazad, već prema naprijed,
1965: uvodi se treće bočno staklo iznad stražnjeg blatobrana,

1966: proizvedeno je 168.357 primjeraka,
1970: izlazi 2 CV 4 (435 ccm) i 2 CV 6 (602 ccm). Iste godine Citroën organizira vožnju dugu 16.500 km na relaciji Paris-Kabul-Pariz.
1971: 2 CV završava vožnju od Pariza do Persepolisa i nazad, u ukupnoj duljini od čak 13.500 km,
1972: Citroën organizira prvi Pop Cross koji će se pretvoriti u Coupe de France 2 CV Cross, automobilsku utrku popularnu još i danas,
1973: Citroën 2 CV kreće na daleko putovanje kroz Afriku, 8.000 km od Abidjana do Tunisa preko Sahare,

1974: četvrtasta prednja svjetla, te nova prednju masku s pet plastičnih letvica i integriranim logom marke.
1975: izlazi 2 CV Spécial. Ponovno okrugla svjetla i gubi treće bočno staklo,
1976: lansiranje specijalne serije 2 CV Spot,
1979: 2 CV postaje 2 CV Club, a 2 CV Special (435 ccm) postaje 2 CV 6 Special (602 ccm),
1980: izlazi 2 CV Charleston - retro izvedba

1986: predstavljena je i u ograničenoj seriji Cocorico,
Veljača 1988: u Francuskoj u tvornici Levallois prestaje proizvodnja 2 CV,
27. 07. 1990. u 16h: iz tvornice Mangualde u Portugalu izlazi posljednji primjerak.

Tvornica Levallois

Prihvaćena kao povijesna kolijevka 2 CV, tu su se od 1939. godine sklapali Citroëni 2 CV sa samo jednim svjetlom i aluminijskom karoserijom. Deset godina kasnije, u srpnju 1949. tvornica ponovno započinje proizvodnju modela 2 CV.

Samu tvornicu na pariškom zapadnom dijelu sagradio je 1893. Adolphe Clément kako bi proizvodio bicikle, a onda i automobile. 1921. iznajmljena je Citroënu za proizvodnju 5 CV i automobila s gusjenicama koji su kasnije postali slavni zbog prelaska preko Sahare i Afričkog kontinenta. Citroën otkupljuje tvornicu 1929. i u njoj proizvodi sve do 1988.

Svi nadimci "Spačeka"

Popularnost najdugovječnijeg automobila mjeri se i raznolikošću nadimaka kojima je bio ili jest zasipan u Francuskoj i u cijelom svijetu.

U Francuskoj je najčešće poznat pod imenom "Deux-pattes" (dvonožac), "Deuche" i "Dedeuche". Također su ga nazivali i "Quatre-roues-sous-un-parapluie" (četiri kotača pod kišobranom) tj. "Parapluie-à-quatre-roues" (kišobran na četiri kotača). Nazivali su ga i "L’éternelle" (vječni), "La trépigneuse" (lupkačica nogama). Od šaljivih nadimaka izdvajaju se "Vilain petit canard" (ružno malo pače) i "Cocorico" (jer proizvodi zvuk poput pijetlova pjeva).

Nijemci i Nizozemci nazivaju Citroën 2 CV "Canard" (patak) dok ga u Flandriji nazivaju "Petite chèvre" (mala koza). On je "Chameau d'acier" (čelična deva) u sjevernoj Africi, "Two ci-vi" na sjevernoameričkom kontinentu, a u Finskoj se govori o "Rättisitikka" što se može prevesti kao automobil u dronjcima.

Pročitajte više