Jesu li bogatiji ljudi sretniji? Stručnjaci došli do zanimljivog otkrića

Foto: Shutterstock

KAD govorimo o novcu, postoje dva tipa ljudi. Prvi su oni koje je Madonna opjevala u hitu Material Girl - njih usrećuju novac i skupe stvari. Drugi su ljudi kojima novac ne treba da bi bili sretni - ili barem tako žele vjerovati. Jesu li ljudi s Forbesove ljestvice najbogatijih doista sretniji od nas običnih smrtnika i što trebate kupiti ako želite biti sretniji? Provjerili smo što kažu stručnjaci koji su proučavali sreću.

Novac nam može kupiti kvalitetniji život, ali ne i sreću

U studiji koju su proveli Diener, Horwitz i Emmons, uspoređivali su subjektivni osjećaj dobrobiti sto ljudi s Forbesove ljestvice najbogatijih Amerikanaca i sto ljudi s prosječnim primanjima. Pokazalo se da su bogati ljudi prosječno tek malo sretniji od ljudi prosječnih primanja. Nitko od ispitanika nije vjerovao da je novac glavni izvor sreće, a kao glavne izvore sreće bogatiji su češće spominjali samopoštovanje i samoaktualizaciju.

Godine 2010. slično istraživanje su proveli i Kahneman i Deaton, dobitnici Nobelove nagrade za ekonomiju. Oni su željeli doznati koliku ulogu novac igra u dva aspekta života: emocionalnoj dobrobiti i procjeni kvalitete života.

Otkrili su da su bogatiji ljudi smatrali da je njihov život kvalitetniji. No emocionalna dobrobit rasla je s primanjima samo do godišnje plaće od 75 tisuća dolara. Iznad toga, ljude nisu dodatno usrećivala veća primanja. Ironično, visoka primanja nam mogu kupiti kvalitetu života, no ne i sreću.

Što bogati rade drugačije i možemo li ih kopirati?

U studiji koja je uspoređivala milijunaše u Nizozemskoj s ljudima prosječnih primanja, pokazalo se da bogati ljudi drugačije provode vrijeme. Bogataši provode tek nešto više vremena radeći u odnosu na ostale (30% vremena dnevno naprama 25% vremena dnevno).

No kad je riječ slobodnom vremenu, postoje veće razlike. Obje grupe troše podjednako vremena na slobodne aktivnosti, ali prosječni ljudi češće leže pred TV-om, skrolaju društvenim mrežama i slično, dok milijunaši aktivno provode slobodno vrijeme. Njih 22% izvještava kako se bave sportom, hobijima ili volontiranjem, u usporedbi s 16% ljudi u skupini prosječnih primanja. 

Istraživači su otkrili da su aktivniji hobiji povezani sa zadovoljstvom životom. Što je netko aktivniji, zadovoljniji je, neovisno koliko novca ima. 

Foto: Shutterstock

Iskustva nas usrećuju više nego stvari, ili ipak ne?

Istraživanja kažu da nije važno samo imati novca nego i na što ga trošimo. Često se govori da nas iskustva usrećuju više nego stvari. Primjerice, putovanje, koncert ili večera s prijateljima vjerojatno će vas usrećiti više nego nova haljina koja će možda uskoro ionako izaći iz mode ili će vam se prestati sviđati.

No neke studije pokazuju da nas kad kupujemo stvari, to isto može razveseliti, samo je u pitanju drugačija vrsta sreće - tzv. trenutačna sreća. Weidman i Dunn sa sveučilišta British Columbia proveli su zanimljivo istraživanje u kojem su pronašli da nam materijalne stvari donose trenutačnu sreću češće, tj. kad god ih koristimo, dok nam iskustva donose intenzivniju, ali jednokratnu trenutačnu sreću.

Dakle, kupovina stvari ima jednu veliku prednost nad ulaganjem u iskustva. Te stvari donijet će nam sreću i u tjednima nakon što smo ih kupili. Zato, ako se dvoumite trebate li kupiti novi komad tehnologije ili kartu za festival, sve ovisi o tome kakvu vrstu sreće tražite - treba li vam intenzivna, prolazna sreća koju ćete još dugo pamtiti ili biste radije uložili u neku stvar koja će vas usrećivati još tjednima ili mjesecima.

Nije svejedno kakve stvari kupujete

Neki autori kažu da je podjela na iskustva i stvari pogrešna i da postoji treća kategorija koju svi zaboravljamo. To su stvari koje nam pomažu da steknemo iskustva. Psiholozi Guevarra i Howell dijele stvari u dvije kategorije - one koje kupujemo da bismo ih imali (npr. odjeća ili nakit) i one koje kupujemo da bismo nešto s njima radili (npr. štap za pecanje, oprema za gaming ili glazbeni instrument).

U seriji eksperimenata ovi psiholozi su došli do zanimljivog otkrića - stvari koje kupujemo kako bismo ih koristili za aktivnosti koje volimo učinit će nas sretnijima, baš kao i ta iskustva. Kad kupite neku takvu stvar, to će vam donijeti sreću jer ćete maštati o svemu što ćete time raditi.

Foto: Shutterstock

Ovo je recept za sretan šoping

Još jedna studija, čiji su autori Dunn, Gilbert i Wilson, željela je doznati kako izvući najveću sreću iz šopinga, a napisali su i nekoliko pravila za šoping koji usrećuje. Primjerice, tvrde da je bolje da kupujemo puno malih stvari nego jednu veliku. Ljudi se brzo naviknu na stvari koje imaju pa bilo novo što novo što im promijeni svakodnevicu može produljiti njihovu sreću. Mala, česta zadovoljstva su svaki put drugačija i sprječavaju da se na njih naviknemo.

Još jedan savjet je da radije trošite na druge nego na sebe. Ljudi su društvena bića, a neke studije kažu da smo sretniji kad novac trošimo na druge. Zato ponekad umjesto da kupite sebi neku novu stvar, kupite neki poklon za partnera, dijete ili kućnog ljubimca.

Novac ne može kupiti sreću, ali može hranu. A to je skoro pa ista stvar

Svi znamo da nas hrana čini sretnima, no znate li koja hrana najviše uveseljava? Prema jednom istraživanju, hrana koja najviše usrećuje je indijska. Pretpostavlja se da kurkuma i razni drugi začini koji se koriste u ovoj kuhinji podižu raspoloženje i povećavaju razinu dopamina.

Još jedna vrsta hrane koja uveseljava ljude je sushi. Tome vjerojatno doprinosi i to što je riba bogata proteinima i omega 3 masnim kiselinama koje obnavljaju moždane stanice i sprječavaju depresiju. Japanska kuhinja je ujedno i najpopularnija na Instagramu, a prate je gore spomenuta indijska, kao i talijanska kuhinja.

Mnoge ljude uveseljavaju i deserti. Stvar je u tome što šećer ispušta dopamin (hormon sreće) u dijelu mozga koji je povezan s nagrađivanjem i motivacijom. Zato je brzi način da povećate doživljaj trenutačne sreće da si naručite najdražu hranu, to će vam provjereno popraviti raspoloženje.

Foto: Wolt

Psiholozi zaključuju da novac može kupiti većinu, ako ne i sve stvari koje čine ljude sretnima, a na vama je da prepoznate što će vas najviše usrećiti. Iz popularne aplikacije Wolt prepoznaju kako za svaku osobu sreća predstavlja nešto drugačije i u najnovijoj kampanju poručuju: "Wolt dostavlja sve." Istražite njihovu ponudu namirnica, kozmetike, cvijeća, nakita, odjeće, obuće, elektronike, stvari za kućne ljubimce i ostaloga i usrećite sebe ili drage ljude. 

Sadržaj donose Index i Wolt Hrvatska u suradnji te u skladu s najvišim profesionalnim standardima. 

 

Pročitajte više