Šalje li Pepeljuga djevojčicama pogrešnu poruku?

BAJKE poput Pepeljuge i Trnoružice ostavljaju na djecu štetan dojam da se "isplati biti lijep", tvrde američki sociolozi.

Premda priče mogu sadržavati brojne štetne stereotipe, to ne znači da roditelji moraju baciti te knjige. Roditelji bi, kažu sociolozi, morali s djecom razgovarati o zapletima i likovima i razmisliti poručuju li bajke njihovim kćerima da je ljepota bitnija od školovanja i karijere.

Istraživači su pohvalili autore animiranog filma "Shrek" u kojemu se ljepotica pretvori u zelenog diva i živi "sretno do kraja života".

Liz Grauerholz, profesorica sociologije na sveučilištu Purdue u Indiani kaže da su bajke poput Pepeljuge i Snjeguljice usredotočene na izgled, posebno na žensku ljepotu: "Od najranijeg djetinjstva djevojčice čitaju bajke o kraljevnama koje stječu nevjerojatno bogatstvo samo zato što se ističu svojom ljepotom. To je snažna poruka koja može sputati djevojku kojoj se čini da nije dovoljno lijepa".

Profesorica Grauerholz i Lori Baker-Sperry sa sveučilišta Western Illinois proučile su 168 bajki koje su u 19. stoljeću napisala braća Grimm.

Analiza je pokazala da se izgled spominje u gotovo svima i to u prosjeku 14 puta, a svaka peta bajka povezuje ružnoću sa zloćom.

Ipak, ne slažu se svi znanstvenici sa zaključcima analize objavljene u časopisu Gender and Society. Robert Whelan, direktor udruge Obitelj i briga za mlade upozorava da te bajke ne poručuju da moraš biti lijep nego da moraš biti dobar: "Pepeljuga ti govori da možeš nositi dronjke, ali ako si dobar, na kraju ćeš uspjeti. Mene više zabrinjava Barbie i dojam koji stječu djevojčice: da moraju biti jako mršave i jako našminkane."

Pročitajte više