Brutalna razlika: S CA od Zagreba do Dubrovnika 200€, Ryanom od Zagreba do Malte 26€

Foto: Ivo Cagalj, Davor Puklavec Marko Prpic, Borna Filic/PIXSELL

Croatia Airlines ima iznimno visoke cijene karata. Posebno se to očituje kod domaćih letova, pogotovo na linijama od Zagreba do Dubrovnika ili Splita. Ponekad, posebno ako se mora hitno otputovati, ne može se proći ispod 200 eura.

Jako visoke cijene

Pogledali smo cijene od Zagreba do ostalih većih domaćih zračnih luka. Za odabrane letove, izabrali smo datume od 5. do 8. svibnja. Cijene bi bile veće da se, recimo, moralo putovati isti dan, ali i manje da se putovanje planiralo tjednima ili mjesecima unaprijed.

Oni koji lete Croatijom znaju kako cijena na određen dan ovisi i o satnici kad se leti, a nekad su ekstremne razlike između jutra i večeri. Odabrali smo najjeftinije solucije, ali da se recimo baš moralo stići na neki termin i odabrati raniji ili kasniji let, cijene bi možda bile značajno veće od ovih koje smo naveli.

Do Malte za 25.98 eura

I dok cijena leta od Zagreba do Dubrovnika zna koštati i do 200 eura, letovi niskotarifnih kompanija na puno većim udaljenostima druga su priča. Provjerili smo povratne letove Ryanaira iz Zagreba, iako treba reći da postoje i druge niskotarifne kompanije koje nude letove po dosta jeftinijim cijenama.

Navedene iznose ne treba uzeti kao fiksnu varijablu. Naime, kao parametar smo uzeli letove u prvoj polovini svibnja, a da povratak podrazumijeva let koji je 3-4 dana od polaska, što sužava mogućnosti.

Tako od Zagreba prema Bruxellesu Ryanair leti za 29.98 eura, a prema Malti za 25.98 eura. Let do Rima i nazad koštao bi 46.98 eura. Ponavljamo, ovdje se radi o letovima koji su uskoro te bi cijena sigurno bila i jeftinija da se let planirao mjesecima unaprijed ili da smo podrazumijevali nešto duži ostanak na destinaciji, što bi ponudilo više jeftinijih karata za povratak.

Ono što je oko Croatia Airlines nejasno jest zbog čega su takve cijene ako za domaće letove CA dobiva Public Service Obligation naknadu. Ovdje ne govorimo o subvencijama države kojima se u prošlosti ova tvrtka održavala na životu, nego o programu kojim je državama unutar Europske unije omogućeno sufinanciranje aviokompanija za letove koji nisu uvijek direktno komercijalno isplativi, ali su od javnog značaja.

Evo za koje sve destinacije CA dobiva PSO novac

Croatiju Airlines smo pitali koliko novca primaju za te PSO letove. Evo što su nam napisali.

"Kao nacionalni avioprijevoznik kompanija obavlja letove od općega javnog interesa na temelju ugovora s Vladom Republike Hrvatske, odnosno Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Model PSO, koji u prijevodu znači obveza javnog prijevoza, određuje sve parametre kao što su broj letova na pojedinim linijama, potrebna kvaliteta usluge, financijski uvjeti za obavljanje usluge od općega gospodarskog interesa i drugo.

Napominjemo kako nije riječ o subvencijama nego o sredstvima kojima se podmiruje razlika između prihoda i troška na letovima koji se obavljaju prema PSO modelu. U sklopu PSO modela Croatia Airlines obavlja letove Dubrovnik - Zagreb - Dubrovnik, Split - Zagreb - Split, Zagreb - Zadar - Pula - Zadar - Zagreb, Osijek - Dubrovnik - Osijek, Osijek - Split - Osijek i Zagreb - Brač - Zagreb", objasnili su nam, dodajući da osim CA, određene PSO linije obavlja i hrvatski prijevoznik Trade Air.

Od čega se sve sastoji cijena zrakoplovne karte...

Što se tiče cijena, iz Croatia Airlinesa su nam odgovorili kako su putnicima na raspolaganju karte u četiri cjenovna razreda te da cijena karata ovisi o trenutnoj raspoloživosti sjedala, odnosno o tome koji je cjenovni razred dostupan u trenutku rezervacije i kupnje karte.

Objasnili su od čega se sve sastoji cijena zrakoplovne karte za sve letove Croatia Airlinesa unutar Hrvatske.

"Ona uključuje tarifu (prijevozninu) te naknadu za osiguranje, što je prihod avioprijevoznika. Na to se dodaje aerodromska pristojba (prihod zračne luke) te se zatim na sve navedeno obračunava PDV od 25 posto (prihod države). Osim toga, u cijenu karte uračunava se i naknada Agencije za civilno zrakoplovstvo te eventualno naknada za izdavanje zrakoplovne karte (TSC) uvećana za PDV. (TSC se ne naplaćuje za karte kupljene preko internetskih stranica Croatia Airlinesa).

Svi navedeni parametri čine cijenu karte koju plaća putnik te je zbog toga, vrlo često, prihod avioprijevoznika od prodane karte manji u odnosu na sva navedena davanja koja utječu na ukupnu cijenu karte", objasnili su.

Šćuric: Politika CA je krajnje blesava

Zrakoplovni analitičar Alen Šćuric za Index govori kako je CA i inače kompanija s ekstremno skupim cijenama aviokarata.

"I ta logika Croatia Airlinesa da drži jako visoke cijene karata prema svim destinacijama, a ne samo prema Hrvatskoj je krajnje blesava i potpuno nepotrebna te rezultira jako lošim load faktorom. U usporedbi s Air Serbijom, CA ima duplo, ponekad i tri puta veće cijene.

Tamo gdje legacy carrieri, dakle nacionalni prijevoznici, lete za nekakvih 180 eura, CA leti za preko 400 eura. Što je notorni nonsens. Ne pamtim kad sam zadnji put letio s CA", rekao je.

"Za PSO dobiju godišnje oko 15 milijuna eura"

Iznosi kako su poseban nonsens domaći letovi gdje je CA monopolist pa se shodno tome tako i ponaša.

"Financiraju te letove kroz PSO, govorimo o projektu koji godišnje donosi puno novca, oko 15 milijuna eura i samim tim bi te cijene trebale biti niske. Zato što je država ta koja plaća letove i razliku u cijenama. Letovi do Dubrovnika najčešće su od 170 do preko 200 eura, a morali bi koštati oko 100 ili malo ispod 100 eura.

Što se tiče inozemnih letova, sve je to posebno tragično kad uzmemo konkurenciju, low cost carriere koji lete iz svih gradova Hrvatske, a poglavito iz Zagreba, Zadra, Spilita, Dubrovnika. Oni lete za 30 do 50 eura, a izvan sezone i po 15 eura.

CA njima ne može biti konkurentna. CA je imala četiri polaska tjedno iz Zagreba prema Dublinu, ali više ne leti jer ih je ubio Ryanair. To je glupa politika koja nema smisla, jedini u Europi stvaraju gubitke, dok su svi drugi financijski pozitivni", objasnio je.

Niskotarifne kompanije nisu zainteresirane za domaće letove

Odgovorio nam je na pitanje je li opcija da neka niskotarifna kompanija uvede letove između domaćih destinacija.

"Realno, to neće uraditi nijedna kompanija, nemaju te mogućnosti. Mogao bi Ryanair koji ima bazu u Zagrebu, ali on neće letjeti iz dva razloga. Do Splita neće jer je preblizu, Ryanair ne leti na kratkim letovima. I Zagreb - Dubrovnik im je preblizu. Ryanair nije kompanija koja leti na destinacijama koje su tako blizu, ima ih, ali su izuzetak, ne pravilo.

Drugo, Ryanair ima nelojalnu konkurenciju. CA je samo za let prema Dubrovniku dobivala 3.5 milijuna eura godišnje, to je bilo dok je stari PSO bio na snazi, sad je to i više. Ryanair tu ne može biti konkurentan, zato neće ući u tu priču", rekao je Šćuric.

Pitali smo ga pitanje koje smo uputili i CA. Hoće li možda doći do smanjenja cijena aviokarata prema domaćim destinacijama?

"Ne, dok je ova uprava, to se neće dogoditi. Njihova logika je potpuno pogrešna, drugačija od svih ostalih kompanija u Europi. Oni razmišljaju da moraju naplaćivati visoke cijene s manje putnika, to je toliko pogrešno i drugačije od odluka kompanija koje su super profitabilne.

Izmišljaju toplu vodu. Dakle, to vam se neće dogoditi. Karte će i dalje biti super skupe i ova uprava će i dalje voditi kompaniju u propast i velike gubitke", rekao je Šćurić.

Evo kako je low cost koncept izokrenuo cijelu industriju

Šćurica smo pitali kako niskotarifne kompanije uspijevaju funkcionirati s tako niskim cijenama. Govori kako je low cost koncept 1994. kad se pojavio izokrenuo cijelu priču.

"Legacy carrieri su tada mislili da je to koncept koji neće proći, zato nisu udarali na Ryanair. Te 1994. Ryanair je krenuo s dva iznajmljena aviona, bilo koji legacy carrier ga je mogao ubiti s velikom frekvencijom, onda danas ne bi imali tu ogromnu konkurenciju. Ryanair je sad daleko najveća aviokompanija, 60 posto veća od drugoplasirane Lufthanse.

Što je točno taj koncept? Kod legacy prijevoznika, koncept je bio takav da što ranije kupite kartu, više vam naplate. Ryanair ima suprotnu logiku, što ranije kupite, karta je jeftinija. Onda vašim novcem manipuliraju, oplođuju ga, a nisu platili kamate. A ako uzmemo kartu godinu ranije, vjerojatnost je i da je nećete iskoristiti pa će na vama itekako zaraditi.

"Ryanair uvijek kupuje avione u krizama"

Drugo, nisu članovi alijansi, ne žele konektirane letove, imaju i zato manje troškove. Sva usluga im je basic, ništa nemate gratis, ni prtljagu, ni hranu. Stoga je i manje posade, obično jedna stjuardesa manje, što je jeftinije.

Ryanair ne prima niti cargo, zbog čega ne mora biti 50 minuta u zračnoj luci, nego 25 minuta. Samim tim dobivaju jedan let više po svakom avionu. Avion koji nema cargo ni puno prtljage jest avion koji troši manje goriva. To je trenutno najveći trošak u avioindustriji.

Ryanair uvijek kupuje avione u krizama, prva velika kupovina im je bila nakon pada Twin Towersa, kupovali su i u COVID-u enormno veliku količinu aviona. S tim avionima operiraju pet ili sedam godina i prodaju ih za veću cijenu nego za koju su ih kupili.

Svugdje gdje lete traže subvencije zračnih luka, u Zadru je to milijun i pol eura. Imaju stotinjak takvih baza, to je već ozbiljna brojka. Traže i značajno smanjenje aerodromske takse, u Zagrebu se drugima naplaćuje 19 eura, a Ryanairu 5 i pol. To su samo neki od razloga zbog čega uspijevaju imati tako niske cijene aviokarata", riječi su Alena Šćurica, zrakoplovnog analitičara.

Pročitajte više