Još jedan odlazak: Novi Plobest seli proizvodnju obloga kočnica u Srbiju

PREMDA su zemljište u Pločama prodali HŽ Cargu za otkup potraživanja od nekoliko regionalnih željeznica, tvrtka Novi Plobest još će neko vrijeme biti na staroj adresi. Trenutno su u komercijalnom najmu svojih poslovnih prostora, no i tome ubrzo dolazi do kraj.

Prva ugradnja

Do polovice godine izmjestit će pogon za proizvodnju obloga kočnica, jedini u Hrvatskoj. Direktor Ivica Žulj potvrdio je Indexu da je Srbija vrlo izgledna kao novo sjedište tvrtke. U konkurenciji su Beograd, Sremska Mitrovica, Požega kraj Užica...

Srbija ima sve što Hrvatska nema: tri proizvođača autobusa i tri proizvođača željezničkih vagona. "Računamo na prvu ugradnju. To nam je dosta bitno i vidimo to kao stratešku orijentaciju", kaže Žulj. 

Hrvatski know-how

Kriza je i njih pogodila. Sirovinu za proizvodnju nabavljaju iz Njemačke i jako im je bitno da kupac može platiti, a ne kompenzirati. U Novom Plobestu trenutno imaju tek desetak radnika, selidbom u inozemstvo uzet će tamošnju radnu snagu, ali će "know how" ostati izvorni - hrvatski, kaže Žulj.

Radnika je možda malo, ali u HŽ-u itekako računaju na Novi Plobest i njihove obloge kočnica. Jedini ih rade u Hrvatskoj. Alternativa je da se uzmu višestruko skuplje njemačke, ali bi to povuklo i iznimno visoke troškove prilagodbe novom modelu. 

Uz atraktivan teren radnici ostali bez plaća i odštete

Velika se, inače, prašina podigla nakon što je Index pisao o poslu koji su odradili HŽ Cargo, Novi Plobest i C.I.O.S. Petra Pripuza. Zajedničkom ponudom zemljišta Novog Plobesta od 15,5 milijuna eura otkupili su potraživanje HŽ Carga od 45 milijuna eura prema srpskoj, crnogorskoj, makedonskoj, albanskoj i bosanskoj državnoj željeznici.

Mnoge je dobar posao u Pločama vratio u ne tako davnu prošlost. S gorčinom su se prisjetili Plobesta. Firma je završila u stečaju, a radnicima, mnogima oboljelima od azbestoze, nisu isplaćene posljednje dvije godine plaća, ni obeštećenje za bolest, a sad se odjednom našlo zemljište vrijedno čak 15,5 milijuna eura. Nije možda nevažno ni spomenuti da su vještaci koje je angažirao HŽ Cargo procjenjivali teren od 60 tisuća četvornih metara i do 25 milijuna eura!

Vrijednost zemljišta prije 10 godina i sad neusporediva

Žulj kaže kako je Novi Plobest kupio Plobest u stečaju tek na 11. natječaju, i to za 1,5 milijun eura plus porez.

"Žao mi je tih ljudi koji su oboljeli neizmjerno, ali Novi Plobest s tim nema ništa. Mi nismo pravni sljednici Plobesta. Uzeo sam to ime, želio sam zadržati tradiciju, brand, ali onda se za tim povuklo toliko negativnih stvari da je možda bilo bolje da to nisam napravio. Današnja cijena terena jednostavno je neusporediva sa situacijom otprije 10 godina kad je luka Ploče imala deset puta manji promet", obrazložio je Žulj rast vrijednosti zemljišta, na kojem HŽ Cargo planira sagraditi terminal i ući u zajednički projekt sa bosanskom željeznicom i Lukom Ploče.

Ugovor sa Pripuzom sklopio je novi direktor HŽ Holdinga i stari direktor HŽ Carga Zlatko Rogožar. 

Pročitajte više