Sustav hitnih službi srušio se u sekundi. IT stručnjak: Ovo je vrhunski skandal

Foto: Slavko Midzor/PIXSELL

DANAS je, zbog ogromnog kvara Hrvatskog telekoma, na šest sati potpuno pao sustav hitnih službi. 

Ljudi satima nisu mogli nazvati Hitnu pomoć, policiju, vatrogasce ni jedinstveni broj hitnih službi 112. Tek nakon sati potpunog kolapsa sustava hitnih službi, iz tih su službi počeli pristizati alternativni brojevi na koje ih se može dobiti. Sve je, razumljivo, izazvalo popriličan kaos. 

Brojevi hitnih službi proradili su tek oko 16:15. Iz Hrvatskog telekoma su poručili kako je uzrok kvara neregularno ponašanje sustava za prijenos signalizacijskih poruka za uspostavu govornih poziva uslijed softverske greške te da je zbog kompleksnosti sustava i specifičnosti kvara, koji se prvi put manifestirao u ovom obliku, otklon kvara trajao 6 sati.

No situacija koja je potencijalno vrlo opasna otkrila je još nešto - da je čitav sustav hitnih službi u Hrvatskoj ovisan o Hrvatskom telekomu.

Komunikacijski stručnjak: Netko je trebao razmišljati o ovome

Komunikacijski stručnjak Marko Rakar u razgovoru za Index rekao je kako su ovakvi problemi s tehnologijom normalni, no da je netko od odgovornih trebao razmišljati o mogućnosti da se ovo dogodi i to prevenirati. 

"Hrvatska je mala zemlja. Objektivno, cijela Hrvatska je veličine jednog Münchena ili Berlina. U složenim sustavima, a HT definitivno jest takav, moguće je da se dogode ispadi. Jučer se Microsoftu dogodio ispad na Officeu 365 i satima nije bio dostupan u cijelom svijetu. Tehnologija kad zezne, zezne na najspektakularniji način. Nema tu finog načina da se to riješi, bez obzira na razmjere. HT nije radio, ali postoje načini da se raspodijeli teret hitnih službi na barem dva telekoma, postoji tehničko rješenje. To je u svakom slučaju rješenje o kojem je netko trebao razmišljati ranije, ne danas kada je već kasno. HT je odgovoran za ovaj kvar, ali nije kriv za to što je pao cijeli sustav hitnih službi. Kad su ugovarali uslugu, odgovorni su trebali razmišljati."

"Pitanje je li netko umro jer nije na vrijeme dobio zdravstvenu uslugu zbog ovoga"

Rakar se slaže s ministrom prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem koji je rekao da je današnja situacija sigurnosni problem, no odgovornost je, smatra, upravo na onima koji vode državu. 

"Točno je da je to je pitanje sigurnosti. To je pitanje je li netko umro jer nije na vrijeme dobio zdravstvenu uslugu. U pet sati u Hrvatskoj u prosjeku umre 25 osoba. Je li ih umrlo umjesto pet u jednom satu deset jer netko nije na vrijeme dobio medicinsku uslugu, pitanje je koje treba postaviti nadležnima", govori Rakar.

Pojašnjava kako su za računalne sustave ovo najnormalnije pojave. 

"Računalni sustavi koji su rašireni na tisuću kilometara su podložni greškama i ispadima, tu nema nikakve posebne specifičnosti. Ako može eksplodirati space shuttle zbog greške, može i telefonska linija. No, hajmo se sjetiti kad je zadnji put i vidjet ćemo da i nije baš tako često. Zanimljivo je da je internet u ovoj priči besprijekorno radio", kazao je. 

"Netko tko je radio komunikacijsku strukturu je pogriješio"

Kaže kako je držanje čitavog sustava na jednom operateru neosporna greška. 

"I dalje ostaje problem toga da oni korisnici koji su na HT-u ili oni koji su na njihovoj infrastrukturi ne bi mogli dobiti hitne službe, ali da je taj sustav raspodijeljen na više operatera, bar bi dio sustava funkcionirao i dio ljudi bi mogao do hitnih službi. Netko tko je radio komunikacijsku strukturu je pogriješio. Neki genije se jednostavno nije sjetio ovakve mogućnosti, a može se svašta dogoditi, i prirodne nepogode su tu uvijek mogućnost. Netko je morao misliti na to", uvjeren je Rakar. 

IT stručnjak: Ovo je katastrofa

Slično govori i informatički stručnjak Lucijan Carić. Za Index kaže kako su problemi telekomunikacijskih operatora normalne stvari i da se to događa.

"Tu nema neke velike pomoći, svi sustavi se kvare ili su podložni problemima. No no što se može napraviti i što je skandalozno da ovdje nije bio slučaj, je da se mogu udvojiti ili utrostručiti kapaciteti. Kad želite stalan servis, onda možete iznajmiti usluge više nepovezanih operatera, neovisnih jednih o drugima. U tom slučaju onda imate nezavisne kapacitete i u slučaju da jedan operator ispadne, imate drugi i stvar funkcionira. Nisu samo kvarovi u pitanju, ima izvanrednih situacija - poplava, potresa. Ovaj današnji problem jest problem HT-a i njihovih korisnika, ali prvenstveno je problem koji je, pretpostavljam, na više nivoa - u više ministarstva, Hakomu, Državnoj upravi za zaštitu i spašavanje - da se nitko nije pitao što ako HT, primjerice, pogodi grom. To je katastrofa i pokazuje da je riječ o gomili nekompetentnih ljudi. Kao uostalom i onaj tužni nastup predstojnika Ureda premijera Plenkovića sinoć u Otvorenom. Jednostavno, radi se o ljudima koji ne poznaju struku", jasan je Carić. 

Kaže kako su ovakvi kvarovi dobro poznati rizici koji nikoga ne bi trebali iznenaditi, a kamoli najvažniji državni sustav, onaj za hitne situacije.

"Ovo je problem za koji rješenje imaju i manje firme, za državu je ovo vrhunski skandal i sramota

"Sve su to dobro poznate stvari. Udvajanje operatera imaju i manje firme. Taj su problem riješile jer znaju da bi, u slučaju da nešto pođe po zlu, izgubile novac i onda to preveniraju. Za državu je ovo vrhunski skandal i sramota pokazuje tužnu situaciju tragične nekompetencije", poručio je Carić.

Objašnjava i kako se ovo može izbjeći.

"Kada je važno, kada se oslanjate na neke usluge, vi se morate pitati što ako vaš servis ispadne, koje su posljedice i što ćete napraviti. Temeljno pitanje koje si postavljate u takvim situacijama jest možete li si to dopustiti i, ako ne možete, što ćete poduzeti da to spriječite. Najčešće se zakupe dva voda dva odvojena operatera, imate fail safe sustav i kad propadne jedan komunikacijski kanal, i onda imate drugi. To plaćate neki novac, ali kad se dogodi ovakva situacija, onda ste i dalje operativni. Koja je logika države? Nema je, njih nije briga. Za ovo nitko neće odgovarati. Nitko neće  podnijeti ostavku, dobiti otkaz, nitko neće snositi grešku. Stav države je: 'Nas nije briga, idemo u svoje klubove, nosimo svoje vreće provizije i to je to.' Ovaj današnji pad sustava je samo jedna sličica u nizu sličnih", kaže Carić.

"Uhljebi su važniji od ljudskih života"

Dodaje kako se na ovom primjeru jasno vidi kako famozni sustav nacionalne sigurnosti o kojem često govore vladajući uopće ne postoji. Smiješno je, kaže, govoriti o nekakvoj nacionalnoj sigurnosti kada se, jer se ne vodi računa ni o najbanalnijim stvarima, može dogoditi ovakvo ispadanje cijelog sustava hitnih službi. 

"Mi sustav nacionalne sigurnosti nemamo, to je smiješno. Možemo samo pričati o tome, ništa drugo. Na ovom primjeru se jasno može vidjeti kako se stvari rade, kako se odnosi prema uslugama koje bi trebale biti dostupne od 0 do 24 sata. Za primjer, od 0 do 24 sata bi trebale biti dostupne i ceste pa se onda u Zagrebu organizira maraton koji presiječe grad, a uz malo razmišljanja, može se napraviti da ne siječe. Neki dan smo imali i rally koji je paralizirao grad, to je pokazivanje potpune ignorancije, nepoštivanja građana, nerazumijevanja. Ali poruka je - baš nas briga, tko je platio štetu, nitko. Često se priča o informatičkoj sigurnosti, informatičkoj infrastrukturi, to su sve gluposti. Mi to nemamo niti država zna što bi s tim. Kad nam stvarno treba, ovo se dogodi. Imali smo i neizlaženje hitne pomoć na teren, nije to samo pitanje komunikacijskog sustava nego hoće li nam zaista doći pomoć. I tu se ne radi o liječnicima i tehničarima koji se trude, nego o uhljebima. Imali smo situaciju u Zaprešiću gdje je mladić umro jer su neki uhljebi bili važniji od ljudskih života, i još uvijek jesu, da se razumijemo", ogorčen je Carić. 

"Vlast se odnosi prema građanima kao prema stoci, svi su uhljebljeni, znaju da im ne može biti ništa"

Pa zaključuje. 

"Vlast se odnosi prema građanima kao prema stoci, svi su uhljebljeni, znaju da im ne može biti ništa, da nitko neće snositi nikakve posljedice. Pored toga, u Hrvatskoj nikako da se shvati da hitne i sigurnosne službe nisu mjesto za uhljebljivanja rođaka, nećaka i ljubavnica. Jamčim da svaka malo viđenija informatička firma, koja za tim ima potrebu, ima rješenje za to. Moguće i da neki dućani to imaju. Ali država nema. To su osnove operativne tehnologije, da ako se nešto desi, vaš sustav mora dalje raditi. Ne može se desiti da vam ti sustavi ispadnu", zaključio je Carić. 
 

Pročitajte više