4 zablude o prehrani u koje još uvijek vjerujemo

4 zablude o prehrani u koje još uvijek vjerujemo

Foto: Shutterstock

KADA je u pitanju prehrana i zdravlje uvijek je potrebno neke tvrdnje staviti u određeni kontekst. U suprotnom često dolazi do pogrešnog shvaćanja, te stvaranja raznih zabluda i mitova o nekim namirnicama, načinu prehrane i utjecaju na ljudsko zdravlje. Zabluda ima mnogo i one utječu na razne promjene u načinu prehrane kod pojedinca koje mogu biti nepotrebne i kontraproduktivne. Mnogo je namirnica koje su stavljene na "crnu listu" iz potpuno krivih razloga i mnogo je krivih savjeta zbog kojih ljudi gube puno vremena na loše dijete i u konačnici ne ostvare nikakve rezultate.

Evo nekih tvrdnji koje često možete čuti u razgovorima o prehrani, a nisu točne, ili barem ne uvijek.

"Izbjegavajte sol jer izaziva visok krvni tlak"

Još sredinom 20-og stoljeća pokazalo se kako bi osobe s hipertenzijom trebale smanjiti unos soli jer im to zaista i pomaže. Ali, nema razloga da to učine i osobe s normalnim krvnim tlakom jer su već mnoga velika istraživanja pokazala kako normalne, pa i nešto veće količine soli ne uzrokuju visok krvni tlak. Isto tako, kada je u pitanju visok krvni tlak, zapravo je važan omjer minerala natrija i kalija, te oni koji ne žele znatno smanjiti ili izbaciti konzumaciju soli, mogu jesti više namirnica koje su bogate kalijem i na taj način kontrolirati hipertenziju. Nepotrebno izbacivanje soli može dovesti do nedostatka natrija ili joda.

"Krumpir je nezdrav i deblja"


Budući da većina ljudi krumpir jede nakon obrade kao pržene krumpiriće, čips ili uz neku drugu kaloričnu hranu, često ga vežemo uz pretilost i svrstavamo u nezdrave namirnice, dok primjerice slatki krumpir ili batat smatramo zdravijom verzijom krumpira. Slatki krumpir ima više vlakana i vitamina A, dok običan bijeli krumpir sadrži više važnih minerala poput željeza, magnezija i kalija, stoga ne možemo reći kako je jedan zdraviji od drugog. Krumpir kao namirnica ne deblja, već je debljanje rezultat neuravnotežene prehrane općenito, ali kada je u pitanju količina kalorija i zdravlje, važno je na koji način ćete spremiti krumpir.

"Crveno meso izaziva rak"


Crveno meso često u razgovoru ima negativnu konotaciju, te se bijelo meso smatra zdravijim. Japanski znanstvenici su 1986. godine pokusne štakore podvrgnuli velikim dozama aminokiselina koje nastaju u pregorenom crvenom mesu, koji su nakon toga razvili neke oblike raka. Nakon tog istraživanja pojavila se teza o potencijalnoj poveznici između crvenog mesa i karcinoma. Međutim, niti jedno istraživanje nije pokazalo kako crveno meso može biti direktan uzrok nekog oblika karcinoma. Stoga, i dalje možete bezbrižno grilati crveno meso, ali izbjegavajte zagorene djelove mesa.

 

"Proteini su štetni za bubrege"

Poželjno je da mnoge dijete sadrže veći unos proteina, poglavito ako još i trenirate. No, neki možda znaju reći kako je visok unos proteina štetan za bubrege. Naime, smatralo se kako velik unos proteina predstavlja veliki stres za bubrege jer ubrzava filtraciju krvi u minuti, međutim nizozemski su znanstvenici još prije gotovo dva desetljeća ustvrdili kako obrok bogat proteinima doista ubrzava rad bubrega, ali samo trenutno, te kako velika količina proteina ne utjeće na rad i funkciju bubrega. Ukoliko imate zdrave bubrege slobodno se držite visoko proteinske dijete.

 

Znate li nešto više o temi ili želite prijaviti grešku u tekstu?
Učitavanje komentara