Kia Sorento 2.5 CRDI EX Prestige – dobra računica

SORENTO je prvi model nastao u braku dvaju korejskih proizvođača, tvrtki Hyundai i Kia, a u Europu stiže polovicom 2002. godine, kratko nakon odličnog debija na domaćem tržištu. Atraktivni SUV isprobali smo u 2.5 CRDI Prestige izvedbi, odnosno najopremljenijoj i tržišno najzanimljivije motoriziranoj inačici.

Kad je krajem tisućljeća Hyundai preuzeo upravljanje na KIA-iom malotko je očekivao da će prvi model posrnulog proizvođača biti potpuno novo vozilo više klase. KIA je krenula suprotnim smjerom od dosad ustaljenih pravila, koja kažu da tvrtku treba osoviti na noge lansiranjem velikoserijskih proizvoda namijenjenih najširim masama. Nakon više od 250 milijuna uloženih eura stvoren je luksuzni SUV, čiji cilj je bio iz korijena promijeniti imidž marke uspostavljen početkom 1990-tih godina modelima kao što je Pride odnosno licencna Mazda 121. Sudeći po prodajnim rezultatima u posljednje dvije godine, koliko je model na tržištu, Sorento je ispunio očekovanja, KIA je postala respektabilna marka koja ima potencijala ozbiljno ugroziti svakoga.

Dizajn


S obzirom na segment kojem pripada, dizajneri se prilikom oblikovanja vanjskog izričaja Sorenta nisu morali poslužiti revolucionarnim i originalnim rješenjima, već samo naći pravu mjeru kombiniranjem postojećih oblika ustaljenih na svjetskom tržištu. To je i učinjeno, dizajn potpisuje Korejac Kang-Min Kwak, čiji izričaj je uvelike pod utjecajem talijanskih i nadasve američkih stilskih smjernica.

Sorento odiše masivnošću i sigurnim nastupom. Dopadljivi prednji kraj čini poklopac motora oblikovan u obliku slova V s integriranom maskom hladnjaka u kromiranom finišu. Cjelina je upotpunjena markantnim svjetlima i lijepo oblikovanim odbojnikom u sivoj boji s integriranim maglenkama. Nažalost, opet nailazimo na teleskopsku antenu audio-sustava čije nespretno rješenje može dovesti do oštećivanja u vožnji terenom.

Dinamične bočne linije potencirane su daljnjim korištenjem dvobojne tehnike, gdje je donji dio, uključujući proširenja blatobrana i bočnu zaštitu, izveden u sivoj i vrlo otpornoj plastici. Nakošenjem C nosača dobiven je zanimljiv raspored staklenih površina, kakav često vidimo kod modela na američkom tržištu. Krom je, kao i sprijeda, korišten u optimalnoj mjeri, sjajni finiš je uočljiv tek na kvakama i oblogama retrovizora.

Kod terenaca je dizajnerski redovito zapostavljen stražnji kraj. Ne i u ovom slučaju, jer su korejski dizajneri koristili modernija rješenja, svjetlosni sklop je monolitan, a poklopac prtljažnika je blago nakošen i urezan u odbojnik. Nadalje, smještanjem kotača u krajnje uglove vozila, te skrivanje rezervnog kotača u podnicu prtljažnika, Sorento je dobio na kompaktnosti.

Pridodamo li svemu luksuzne detalje vanjštine kojima je bio opremljen testni primjerak, od 16-inčnih alu naplataka do metalne zaštite prednjeg kraja i ukrasnih pragova, Sorento zaslužuje visoku ocjenu za vanjski dizajn.

Unutrašnjost


Iza masivnih vrata koja ulijevaju povjerenje krije se komforna i oku ugodno osmišljena putnička kabina. Izgled prednje armature, kao i sama sjedala, kombiniraju praktičnost monovolumena i robusnu predimenzioniranost terenca.


Gotovo 1.9 metara unutarnje duljine pruža dovoljno prostora za putnike na prednjim i stražnjim sjedalima. Sprijeda se sjedi udobno, sjedala su mekana i na žalost lišena ikakvog bočnog oslonca, što nećemo uzeti za zlo s obzirom na namjenu vozila. Straga je jednako komforno, a prostora u predjelu koljena ima napretek. Jedini problem predstavlja velika visina podnice, pa je ulazak i posebno izlazak iz vozila nešto zahtjevniji, što je uobičajeno kod SUV vozila.

Vozačko sučelje je vrlo pregledno. Mjerni instrumenti su lako čitljivi, a ergonomija je zadovoljavajuća. Nemogućnost podešavanja kola upravljača po dubini nadoknađuje mogućnost električnog podešavanja sjedala u osam smjerova. U pogledu ergonomije jedini nedostatak predstavlja pozicija poluga, koje su previše odmaknute od upravljača, što zahtjeva privikavanje. Također, valja obratiti pažnju da se tipke za otvaranje rezervoara i stakla prtljažnika nalaze na skrovitom mjestu, na silaznom dijelu rukohvata.


Središnji prostor je uređen u standardnom maniru, prostor za audio-sustav je smješten na vrhu između otvora ventilacije, a idući prema dolje slijede LCD sat, red tipki dodatnih funkcija (stražnja maglenka, pranje prednjih farova, grijanje vjetrobranskog stakla itd), automatska klimatizacija i pepeljara. Prostor oko podnožja mjenjača je ispunjen višenamjenskim pretincima, kojih ima u izobilju. Nama su se najviše dopali pretinci presvučeni plišem, koji se nalaze ispod upravljača, u naslonu za ruke i na središnjoj konzoli (ladica). Tu su i pretinci za naočale (dva) smješteni u krovu, gdje se nalazi i zanimljiv info-zaslon s funkcijama visinomjera, kompasa i barometra.

U pogledu izvedbe interijera nema većih zamjerki. Po pitanju stila, kombiniranje kroma (kvake, upravljač, mjenjač)  i imitacije drveta (rukohvati, armatura) nije baš najsretnije rješenje. Također, putnici straga su lišeni otvora klimatizacije, što bi u ljetnim mjesecima mogao biti problem s obzirom na veliki volumen putničkog prostora. 


Prtljažnik je obujma 900 litara, a preklapanjem djeljivog naslona stražnjih sjedala povećava se na čak 1.960 litara. Manevar prtljagom olakšava nešto niži utovarni rub. Manje predmete je moguće učvrstiti zaštitnom mrežom ili smještanjem u pretince skrivene u podnici prtljažnika.

Opremljenost


Sorento pokretan dizelskim motorom je dostupan u nekoliko razina opremljenosti uz napomenu da je bazni LX paket izostavljen iz ponude. Očito je da model puca na imućniju klijentelu jer svog vlasnika mazi potpunom opremom, koja u nekim detaljima kuca u najviši segment SUV ponude.

U pogledu sigurnosne opreme nema većih nedostataka. Početni EX paket nudi maglenke, ABS+EBD sustav, ESP nadzor stabilnosti i dva zračna jastuka. Paket iznad (EX Comfort) upotpunjuje sigurnosnu opremu četirima bočnim zavjesama čime su u potpunosti zadovoljeni sigurnosni standardi.

Ugođaj u kabini je već na startu upotpunjen automatskom klimatizacijom sa senzorom vlažnosti zraka, kompletnom elektrifikacijom, pripremom za audio-sustav i zatamnjenim stražnjim staklima. Prestige paket, kao što mu i samo ime govori, Sorentu daje blještavilo luksuza u vidu kožom presvučene unutrašnjosti, grijanja prednjih sjedala i mogućnosti električnog sklapanja retrovizora.

Izborom dizelske inačice kupac dobiva (EX paket) automatsku regulaciju uključivanja 4WD pogona, a u slučaju odabira automatskog prijenosa i tempomat.

Motor i vozne osobine


Glavninu prodaje u SUV segmentu uvjerljivo drže dizelske inačice, a Sorento nije iznimka. Spomenuti model se u nas nudi u tri motorne izvedbe, dvije benzinske (2.4/139 KS, 3.5 V6/195 KS) i jednoj dizelskoj.

2.5-litarski CRDi dizelaš s common-rail sustavom, četiri ventila po cilindru, dva bregasta vratila i neizostavnim turbo-punjačem razvija maksimalnu snagu od 103/140 kW/KS pri 4.000 o/min uz najveći okretni moment od 320 Nm pri 2.000 o/min. Motor je razvijen u suradnji s renomiranom talijanskom tvrtkom VM-motori, a odlikuje ga niska razina buke i uglađen rad.

S obzirom na masu vozila koja premašuje dvije tone, performanse su više nego zadovoljavajuće. Tvornica propisuje ubrzanje do 100 km/h za solidnih 14.3 sekundi i maksimalnih 171 km/h. Nažalost automatska kutija s pet stupnjeva prijenosa, usprkos svemu, ne pruža puno užitka u vožnji. Izmjene stupnjeva prijenosa teku dugo, pa su manevri poput pretjecanja ili pak vožnje na usponu, savladivi uz vidno opterećenje motora i vozača. Stvar donekle spašava mogućnost ručne izmjene brzina, kada spuštanjem u niži stupanj vozilo dobiva na agilnosti.

O potrošnji goriva je kod izvedbe s automatskim mjenjačem nezahvalno govoriti, jer potrošnja itekako oscilira s obzirom na stil vožnje. Pažljivijom vožnjom potrošnja gotovo nikad ne poprima dvoznamenkastu vrijednost, dok će vožnja pod punim opterećenjem udvostručiti posjete benzinskim crpkama.

Držanje ceste je kod Sorenta uzorno. Nimalo čudno s obzirom na automatizirani pogon na sve kotače, koji putem računala dovodi snagu na stražnje kotače, a onda u zavisnosti o uvjetima na cesti i kvaliteti podloge, prebacuje snagu na prednje kotače. Omjer raspodjele snage putem središnje visko spojke iznosi od 0:100 do 50:50.

O terenskim mogućnostima najbolje govori činjenica da je Sorento konstruiran kao klasičan terenac. To znači da je na čvrsti okvir (šasiju) pričvršćena karoserija i podvozje s nezavisnim ovjesom sprijeda i krutom osovinom straga. Kad smo kod ovjesa recimo da je razvijen u suradnji s Porscheom, a plinske amortizere potpisuje Sachs. U praksi to znači da se Sorento ponaša uzorno na cesti i pruža zavidnu dozu udobnosti. Sve do nailaska na poprečne neravnine, kada dolazi do nervoznog skakutanja stražnjeg kraja. Danak je to kompromisu učinjenom između terenske i cestovne podešenosti ovjesa. Razloga za brigu nema jer vozilo uvjerljivo drži putanju, čak i kada se nađete u "krivom" (previsokom) stupnju prijenosa, što se u automatskom modu mjenjača lako može desiti.

Iako će vlasnik Sorenta rijetko sići s asfalta, vozilo raspolaže uzornim terenskim mogućnostima. Prije spomenuto podvozje i uvjerljivi pogon pružaju povjerenje, motor raspolaže dovoljnim zalihama snage, a na raspolaganju je i reducirani prijenos za čije uključivanje je potrebno stati i ručicu mjenjača staviti u neutralni položaj. Tada prohodnost Sorenta jedino ograničavaju vanjske dimenzije vozila, zbog čega je moguće oštećivanje oplate vozila.

Zaključak


KIA Sorento u izvedbi 2.5 CRDi EX Prestige s automatskim mjenjačem stoji 300.229 kuna. Pridodamo li tome nešto dostupne dodatne opreme, cijena se penje na i dalje prihvatljivih  312.229 kuna.

Model kojim je KIA prekrstila s prozaičnim i ne previše kvalitetnim proizvodima krase mnoge kvalitete. Ipak, strahoviti napredak u kratkom roku donio je previde u detaljima. Tako na primjer ostaje nejasan odabir teleskopske antene (ima ju i Cerato). Također, s obzirom na klasu kojoj stremi, bilo bi dobro da KIA ponudi modularni audio-sustav i s malo više mašte dizajnira kontakt ključ..

Sorento je terenac izrazito primamljive vanjštine i komforne unutrašnjosti koja raspolaže obiljem opreme. Za spomenutu protuvrijednost kupac ne dobiva samo statusni simbol, već vozilo koje raspolaže odličnom tehnikom i jednako uvjerljivim voznim mogućnostima. U slučaju skromnijih apetita može se proći osjetno jeftinije. Bazni benzinac u LX izvedbi stoji tek 218.187 kuna, dok je najjeftiniji dizelaš (EX) dostupan po cijeni od 257.329 kuna. 

Važnija serijska oprema:

Zračni jastuci za vozača i suvozača

4 bočne sigurnosne zavjese

ABS+EBD, ESP

El. podizači svih stakala

El. pokretani i grijani retrovizori

El. podesivo vozačko sjedalo u 8 smjerova

Predugradnja za audio-sustav

Servo-upravljač podesiv po visini

Daljinsko centralno zaključavanje

Automatski klima-uređaj

Alu naplatci 16"

Zaštitne obloge, alu-dekoracija

Paket  Prestige:
Automatsko niveliranje stražnje osovine

El. Sklopiva vanjska ogledala

Kožna sjedala

Grijanje sjedala

Sustav za pranje prednjih svjetala

Dodatno zatamnjeno prednje staklo

Zaštitna obloga praga u kromu

Dodatna oprema                         cijena (kn)

Metalik boja

2.500

Metalni pragovi i bullbar

8.000

CD radio (Pioneer)

1.500

Ukupna cijena dodatne opreme

12.000

Sorento 2.5 CRDi EX Prestige

300.229

Ukupna cijena testiranog vozila

312.229

Miljenko Nikolić

Pročitajte više