Je li Jerry Springer zaista uništio kulturu?

Foto: Profimedia

NA VRHUNCU slave legendarni TV voditelj Jerry Springer trudio se na sve moguće načine umanjiti vlastiti utjecaj na ono što se popularno nazivalo "trash TV". Iako njegov show u usporedbi s jednom Zadrugom, Kardashiankama ili nekim drugim stranim realityjem djeluje kao visoka kultura, Springer nikada nije krio da smatra kako je ono što radi glupo, tvrdeći da je publika itekako svjesna da se radi o uglavnom namještenom cirkusu koji nitko ne doživljava ozbiljno. 

No, upravo je izuzetno gledani Jerry Springer Show bio ono što je televiziju uvelo u eru realityja i toksičnog mentaliteta kojime se hrane najniže strasti gledatelja. 

Zaštitno lice trasha

Jerry Springer bio je zaštitno lice ovog tipa zabave, sve je doživljavao kao blesavu zabavu za mase koju ne treba shvaćati preozbiljno, a njegov producent Richard Dominick tvrdio je da su ciljana publika studenti i mlađarija koja preferira pomaknute koncepte poput ovog. Koga god su ciljali, pogodili su jer show je doživio 27 sezona, i to unatoč kritičarima koji su ga uporno nazivali "najgorom TV emisijom svih vremena". 

U više od 5000 epizoda koje su emitirane od 1991. do 2018. gosti su se često znali potući, teme su uglavnom bile grozne i opscene, a golotinje je bilo i među gostima i među publikom. Kritičari nisu bili usamljeni u mržnji, a raznorazne udruge koje su promicale obiteljske vrijednosti redovito su tražile gašenje ovog "užasa". 

U isto vrijeme publika je obožavala taj užas, a Springer - kojeg je jedan časopis nazvao "snabdjevačem djetinjarija i posrednikom nenormalnosti", a drugi "novim Sotonom" - postao je vođa ovog vulgarnog cirkusa. U jednom intervjuu prošle godine izjavio je: "Pitate me što sam napravio? Uništio sam kulturu. Samo se nadam da pakao nije prevruć jer lako izgorim. Imam jako svijetlu put i to me malo zabrinjava."

Njegov utjecaj prelio se i u politiku

Iako je ovo izjavio u šali, činjenica je da je ogroman uspjeh njegova showa ostavio dubok trag. Springerov senzacionalizam, tvrde mnogi, prelio se ne samo u reality i informativni sadržaj već i u političku arenu koja je u Americi iz godine u godinu sve više djelovala kao nešto što je ispalo iz Springerove tvornice trasha. 

No, ne bi bilo fer svu krivnju svaliti samo na Springera. U isto vrijeme savršeno su funkcionirale i emisije Ricky Lake, Mauryja Povicha, Sally Jessy Raphael, Montela Williamsa, ali i Opre Winfrey prije nego što je učinila zaokret i trashy okršaje u studiju zamijenila razgovorima sa zvijezdama i promicanjem savjeta sumnjivih liječnika. 

I dok su mnogi aktivno poticali okršaje, Springer se uvijek svojim gostima obraćao s poštovanjem i držao određenu distancu od ludosti koje su se odvijale u studiju. Ipak, neki mu zamjeraju to da je dio uspjeha bilo i aktivno promicanje rasnih stereotipa, homofobije, transfobije i eksploatacija onih koji očito imaju ozbiljnih psihičkih problema. 

Tu su i česta referiranja na show u crnoj kronici. Naime, 1999. 15-godišnjak i njegov 13-godišnji brat optuženi su za seksualni napad na svoju osmogodišnju polusestru, a stariji sin policiji je rekao da je za incest doznao u Springerovom showu. 

Godinu dana kasnije, samo nekoliko sati nakon emitiranja epizode, gošća emisije pronađena je mrtva. Njen bivši muž, koji se u showu pojavio s novom suprugom, osuđen je za ubojstvo i dobio doživotnu kaznu. U službenoj izjavi stajalo je kako se radi o "groznoj tragediji", a nekoliko tjedana kasnije Springer je Larryju Kingu rekao da zločin "nema nikakve veze s emisijom". 

"Nikada ne bih gledao svoju emisiju"

U intervjuu za Reuters 2000. Springer je izjavio: "Moja emisija bavi se divljim ponašanjem pa po definiciji svi gosti moraju biti divlji. Većina njih nije bogata i nisu obrazovani, ali sviđaju mi se. Smatram ih osvježenjem. Ne pretvaraju se."

Nastavio je rekavši: "Nikada ne bih gledao svoju emisiju. Ne zanima me i nisam ciljana publika. Ovo je blesava emisija, ne smatram je ozbiljnom. No, kada se o emisiji raspravlja intelektualno, spreman sam odgovoriti i zašto smatram da je u redu snimati je i zašto smatram da je bitno da postoji."

Je li "uništio kulturu" ili je show bio samo proizvod sustavnog propadanja vrijednosti, teško je reći jer to je rasprava koju možete voditi oko doslovno svakog polarizirajućeg fenomena u pop kulturi. Konačnih odgovora nikada nema, a lekcije koje bismo iz svega mogli izvući zaboravit će se do idućeg puta kada se pojavi nešto skandalozno. Neki će reći da je novi Sotona, a drugi da je bio žrtveno janje za one koji su tražili krivca i jednostavne odgovore na kompleksna pitanja. 

Ono što znamo je da je Springer svoju popularnost izgradio na sukobima, ali je uvijek bio uz svoje fanove. Znao je s ljudima i to je bila tajna njegova uspjeha. Što se njegova naslijeđa tiče, njegova "djeca" postala su daleko brutalnija od njega, a granice se iz godine u godinu sve više pomiču. 

Pročitajte više