Noćna mora uhljeba: Pričali smo sa ženom o čijoj stranici šuška cijela Hrvatska

Foto: Viktorija Knežević

DUBROVAČKA odvjetnica Viktorija Knežević napravila je stranicu za ocjenjivanje rada državnih službenika Ocijenime.hr, koja ima sve više korisnika. Viktorija je jako zadovoljna počecima stranice, a za Index je otkrila da je ona nastala zbog njezine osobne frustracije.

"Frustracija je majka svih dobrih inovacija. Morate se prvo dobro što bi naš narod rekao 'nasekirat' da bi vam iz želje za promjenama palo na pamet kako doskočiti problemu. Svaki dan sam po uredima i susrećem se s nemarom i neodgovornošću ljudi koji su zaštićeni kao lički medvjedi. S druge strane, dio sam privatnog sektora u kojem je danas najnormalnije komentiranje i ocjenjivanje usluga", kaže Viktorija koja kao i svaki građanin Hrvatske muku muči s birokracijom, ali i često neodgovornim službenicima.

"Palo mi je na pamet kod jednog posjeta uredu u kojem me službenica ostavila da čekam ispred vrata dok je ona unutra razmjenjivala kuharske recepte na telefon, da bi bilo odlično kada bi postojala aplikacija poput Facebooka u kojoj bih ja mogla u tom trenutku pronaći tu službenicu te ostaviti komentar i ocjenu njezinog rada. Mislim da ona tada ne bi tako ležerno žlabrala za vrijeme njezinog radnog vremena i mog vremena koje klijent skupo plaća", kaže Viktorija i dodaje da joj ideja nije dala mira dok je nije potpuno realizirala uz pomoć programera. Bilo je, kaže, puno prepreka koje je prešla jer nije željela odustajati.

Pitali smo Viktoriju kako su na njezinu ideju reagirali državni službenici koje poznaje.

"Čitav niz vrijednih i odgovornih ljudi koji rade u upravi mi je čestitao i pohvalio ideju. One druge ne želim komentirati. Vi ste novinar, čitatelji svaki dan komentiraju vaš rad i ocjenjuju ga i još ste plaćeni privatnim novcem. Zašto bi službenici koje plaćamo javnim novcem bili u boljoj poziciji od vas? Jeste li vi odustali od svog posla zato što se nađe neki neutemeljeni komentar, jesu li novine prestale izlaziti zbog toga ili portali objavljivati, jesu li se restorani prestali oglašavati na TripAdvisoru ili Bookingu? Nisu", kaže odlučno Viktorija.

Knežević kaže da je moguće da će napraviti i aplikaciju za ocjenjivanje državnih službenika, a krajnji cilj projekta je da svi građani mogu ocijeniti i komentirati svakog dužnosnika, službenika, namještenika i zaposlenika koji je plaćen javnim novcem.

Ministar uprave Kuščević rekao je da mu se stranica ne sviđa jer se ruga državnim službenicima pa smo zatražili komentar na njegovu izjavu od gospođe Knežević, koja kaže da vjeruje da se ministru stranica ne sviđa i da je to samo znak da je na pravom putu.

"Najbolji odgovor na tu izjavu je dala Ivana Ninčević Lesandrić, parafrazirat ću je: Tko bi se rugao sa službenikom koji savjesno i čestito radi svoj posao koji nije dobio preko veze, tko bi se rugao sa službenikom koji vam pomogne u onome što je njegova zakonska dužnost kad mu se obratite u gradskoj upravi? Ministar očigledno ne zna za postojeće propise koji omogućavaju i štoviše nameću dužnost čelnicima tijela državne uprave da osiguraju anonimno podnošenje prijava. Ali takav sustav koji postoji nije od nikakve koristi. Probajte poslati tu vrstu pritužbe, ako je anonimna, na nju nemaju dužnost odgovoriti pa će vjerojatno završiti u košu, a ako je potpisana, za 30 dana koliko iznosi zakonski rok, dobit ćete odgovor da su je ispitali i utvrdili da su oni radili sve po zakonu. Tako je to svaki put.

Državni službenici joj, kaže, neprestano zadaju glavobolju i troše vrijeme.

"Nedavno sam trebala nešto dogovoriti, jedan sastanak sa službenicom u dubrovačkom Centru za socijalnu skrb. Zvala sam danima na telefone koji su dostupni na njihovoj web stranici, međutim, nitko se nije odazivao. Nakon par dana sam napisala mail s upitom što se to događa s njihovim telefonom i naznačila da je taj mail pritužba na rad ravnateljici Centra zbog nemogućnosti da stupim u kontakt barem telefonski s odgovarajućom osobom. Mislila sam u sebi pa neću valjda morati ići osobno tamo, utrošiti sat vremena kroz promet da bih dogovorila sastanak koji će biti zakazan nekoliko tjedana poslije. Sve to moj klijent mora platiti i nije mi svejedno. Na taj mail s pritužbom na rad mi je vrlo brzo stigao odgovor koji su čak označili kao high priority. Na pritužbu nije odgovorila ravnateljica, kao što je njezina zakonska dužnost, nego osoba koja se potpisala kao Tajništvo. Ukratko, u odgovoru je navela da je radno vrijeme sa strankama od 8 do 11 i da u tom vremenu mogu nazvati i dogovoriti sastanak, a da brojevi telefona koji su na webu nisu ispravni za primanje poziva osim dva broja. A i ta dva broja samo u ovom vremenu. Jedan dan u tjednu je moguće i popodne od čini mi se 13 do 15 ostvariti pozive", priča nam Viktorija i dodaje da joj se mail koji je dobila nimalo nije svidio.

"Mail je imao dosta ljutitu intonaciju, kao tko sam ja da ih pitam što se ne javljaju. Odgovorila sam da je baš divno što samo tri sata dnevno rade sa strankama, da bi im mnogi privatnici i drugi radnici pozavidjeli na tom luksuzu. Što da rade ljudi koji rade u to vrijeme, da uzmu dan godišnjeg odmora da bi na Centru nešto obavili, kako im nije palo na pamet da barem jedan dan u tjednu organiziraju dežurstvo koje bi bilo dostupno za takve ljude.

Navela sam i da su mogli barem snimiti poruku na sekretarici da se ne javljaju na telefone, nego samo u vrijeme primanja stranaka i da su barem mogli ažurirati web stranicu s brojevima i objaviti to radno vrijeme na taj način. Naravno da nitko nije odgovorio na taj mail. Strašno je da ravnateljica koja bi trebala organizirati posao, koji se sastoji od vođenja računa o najranjivijim skupinama, nema ni minimum osjetljivosti da jednu osobu rasporedi koja bi se javljala na telefon cijelo radno vrijeme i davala ljudima najosnovnije informacije, obavljala osnovne stvari tipa naručivanja korisnika i sl. To je strašno! Nego jadni ljudi od kojih su mnogi teško bolesni, neki i duševno bolesni, moraju nagađati kada 'gospoda' uopće rade", dodaje.

U Centru za socijalnu skrb, naglašava, rade i iznimni ljudi, kao i u ostatku birokracije, a stranica će i njima dobro poslužiti.

"Da se razumijemo, u Centru za socijalnu skrb u Dubrovniku radi čitav niz iznimnih ljudi, ljudi koji tako dobro rade da ne možete vjerovati da za tako mali novac netko toliko savjesno i predano obavlja svoj posao. Ali ima ljudi, kao što je ravnateljica tog Centra, koji su potpuno neosjetljivi na korisnike kao da tamo netko dolazi iz zadovoljstva da bi njima dosađivao, a tamo dolaze ljudi kojima je ljuta nevolja. Ima sijaset primjera, mogla bih vam pričati danima", zaključuje Viktorija.

Pročitajte više