Stiže još jedan blockbuster, a iza njega se krije priča o izrabljivanju radnika

Foto: Press

DUGOOČEKIVANA igra Cyberpunk 2077, koja je nedavno i službeno dovršena, vrlo vjerojatno će biti još jedan veliki hit za tvorce legendarnog Witchera, poljski studio CD Projekt Red. Međutim, baš kao što je to slučaj s mnogim velikim razvojnim timovima, i ovog puta se nad sve nadvio "crni oblak cruncha".

Bloomberg je još krajem prošlog mjeseca pisao o tome kako će kompanija malo podignuti radnu temperaturu i u tjednima prije izlaska učiniti obaveznim šestodnevni radni tjedan kako bi sve na vrijeme dovršili do predviđenog datuma u studenom.

Nikad ne reci "nikad"

"Crunch" se, ako niste upoznati s terminom, odnosi na forsiranje prekovremenih sati u industriji videoigara, a radi se o praksi koja iz godine u godinu nailazi na sve više kritika jer prečesto se radi o neizdrživom tempu koji ostavlja trag na zaposlenicima jer ponekad traje tjednima, ponekad mjesecima, a u ekstremnim situacijama i godinama.

Vijest je pomalo iznenadila upoznate s ovom situacijom jer Marcin Iwinski iz CD Projekt Reda još je prošle godine za Kotaku izjavio da će kompanija izbjegavati obavezni prekovremeni rad te da su posvećeni tome da svojim zaposlenicima dopuste rad bez prekovremenih sati.

Ipak, iz mailova koji su procurili vrlo je jasno da je prekovremeni rad postao obaveza, ali i da neki od zaposlenika već više od godinu dana rade noćima i vikendima.

Za svoje su se zaposlenike pobrinuli

Iz kompanije nisu poricali ovu praksu već su rekli da je cijela kompanija u "overdriveu" jer svi aktivno rade na rješavanju bugova i grešaka, ali i da će svi prekovremeni sati biti plaćeni što, podsjećamo, nije slučaj u svim kompanijama.

"Preuzimam svu krivnju za odluku. Znam da je ovo suprotno od onoga što sam rekao o crunchu, a suprotno je i onome u što već dugo vjerujem - da crunch nikada ne bi trebao biti rješenje. No iscrpili smo sve ostale opcije da se izvučemo iz ove situacije", napisao je šef studija Adam Badowski.

Poljaci su ovog puta i nadišli očekivanja pa su istaknuli da će kao bonus podijeliti 10% godišnje zarade zaposlenicima kojih je u ovom trenutku više od 1100.

Ispoljavanje vrlina i ostale prazne priče

S druge strane, ovoj priči treba pristupiti iskreno i oprezno jer u napadima na kompanije vrlo se često miješaju kruške i jabuke (masovna otpuštanja nakon završetka igre nisu kazna ni rezultat nebrige već uobičajena praksa u kompanijama koje zapošljavaju velik broj zaposlenika različitih profila kako bi radili na određenom naslovu), a upravo su mediji ti koji će u isto vrijeme naricati nad sudbinama zaposlenika i iste te zaposlenike blatiti u lošim recenzijama jednom kada igra ne zadovolji (pre)visoke standarde koji su u ovoj industriji odavno postavljeni.

Isto tako, CD Projekt RED jedan je od onih studija koji su među glavnim "krivcima" što se postavljanja visokih standarda tiče jer radi se o remek-djelima u kojima ništa nije prepušteno slučaju i rezultat su brutalno napornog rada velikog broja ljudi. Sve to zahtijeva puno prekovremenih sati, rada vikendom i mjesece i mjesece "crunchanja". Naravno, ništa od toga ne znači da to opravdava situacije u kojima se radnicima prekovremeni sati ne isplaćuju, ali isto tako, nema mjesta prozivkama ako se prava zaposlenika poštuju.

Oglasili su se i neki dioničari koji su se javno ogradili od postupaka kompanije što je ekvivalent virtue signaling statusa, tek antipatično preseravanje bezveznjaka od čega nitko nema koristi, a najmanje ljudi za koje se tobože zalažu.

Budimo realni, crunch je neugodan nusproizvod perfekcionizma tvoraca, ali i nusproizvod gotovo nerealnih očekivanja igrača i kritičara i koliko god to pokušavali uljepšati, to se neće promijeniti preko noći.

Njihova prethodna igra The Witcher 3 prodana je u više od 50 milijuna primjeraka i dan-danas donosi ogromne zarade i nastavit će to činiti na sljedećoj generaciji konzola. Identična priča je sa Cyberpunkom 2077 u koji je do sada uloženo više od 120 milijuna dolara i godine i godine mukotrpnog rada.

Hoće li ovo bilo što promijeniti što se odnosa prema dugotrajnom prekovremenom radu tiče? Vrlo vjerojatno ne. Ono što mediji i ljudi unutar industrije mogu učiniti je ukazati na nepravdu i pobrinuti se da pošten rad bude pošteno plaćen. Sve ostalo su prazne priče.

Pročitajte više