Ovo rade milijuni gledatelja diljem svijeta: Znate li što je hate watching?

Foto: Profimedia

NETFLIX bilježi desetke milijuna sati koje su gledatelji proveli na platformama gledajući serije i filmove koje mrze i kritiziraju. Posljednji primjer svakako je dokumentarna serija Harry i Meghan, koja je u vrhu gledanosti Netflixa, dok je istovremeno internet prepun hejterskih komentara i kritika na račun onog što su princ i njegova supruga snimili.

Netflix bilježi 81.55 milijuna sati gledanja Harryja i Meghan ovog tjedna, dok je serija na IMDb-u zabilježila ocjenu 3.6 na uzorku od 10 tisuća korisnika. Ni kritičari nisu milosrdniji prema kraljevskoj dokumentarnoj seriji, dok im neki nisu dali ni priliku jer ih jednostavno ne podnose.

Kako nešto tako loše ocijenjeno može postati tako popularno?

Zbog hate watchinga.

 

Uživanje u ismijavanju i kritiziranju

Oksfordski rječnik "hate watching" ​​službeno definira kao "aktivnost gledanja radi užitka koji proizlazi iz ismijavanja ili kritiziranja".

Hate watching je pravi, stalni trend. Na primjer, Emily u Parizu stalno se ismijava na društvenim mrežama, ali jedna je od Netflixovih najgledanijih serija (preko 58 milijuna kućanstava počelo je gledati seriju u prvih 28 dana na platformi za streaming). Ispada da mnogi od nas vole mrziti, a s porastom društvenih medija, to se očituje i kod ljudi koje pratimo.

Ne možete odvojiti pogled od influencera koji vas iritira? To je još jedna vrsta hejta i zove se "hate following."

“Uvijek su postojali mediji za ovaj distancirani oblik mržnje ili mržnje izdaleka”, rekao je JR Ilagan, klinički psiholog iz Manile, za Vice.

"Mržnja na koju ovdje mislimo usmjerena je prema javnom sadržaju, javnim osobama i tako dalje", dodaje.

Ponekad se, kaže Ilagan, to može odnositi i na prijatelje koji su nam prilično dosadni na internetu. Gledanje ovih ljudi moglo bi učiniti više od pukog kolutanja očima. Mogli bi vas natjerati da se rugate, osjećate neugodnost iz druge ruke ili da uzviknete: "Što on misli tko je?" Pa ipak, nastavljate gledati što rade.

 

Zašto to radimo?

"Mržnja, ljubav i užitak snažne su emocionalne reakcije. A ponekad, kada doživljavamo snažne emocionalne reakcije u nedostatku stvarne prijetnje, naš mozak luči neurotransmitere", objasnio je Ilagan.

Ti su neurotransmiteri obično serotonin, dopamin i oksitocin, poznati hormoni sreće koji potiču pozitivne osjećaje. To bi objasnilo zašto se zbog mržnje fiziološki osjećamo dobro. Na primjer, Netflix je izvijestio o porastu popularnosti reality TV emisija u nekoliko zemalja kada su izolacije zbog pandemije bile na vrhuncu 2020., dok su mnogi ljudi tražili stvari koje bi im mogle pružiti utjehu.

Druge studije otkrivaju da su ljudi sretniji kada mogu osjećati emocije, čak i ako su te emocije neugodne.

Ponekad su nam ti ljudi, zapravo, utjeha da ima i gorih od nas

Na psihološkoj razini, Ilagan je rekao da nas hate watching ili hate following mogu potaknuti da se uspoređujemo s onim što ili koga gledamo, što može učiniti da se osjećamo bolje ili gore. To možemo učiniti s likovima u emisijama ili filmovima, ali društveni mediji postali su primarna platforma za to jer su ljudi po prirodi voajeri.

Urođeno nam je da zabadamo nos u tuđe živote i zapravo procjenjujemo jedni druge. Postoje dva načina na koje se uspoređujemo, dodaje Ilagan. u prvom slučaju se uspoređujemo s ljudima kojima je naizgled bolje. To bi moglo potaknuti ljubomoru, koja bi mogla potaknuti mržnju kao zaštitni odgovor. 

S druge strane, ponekad se uspoređujemo s ljudima kojima je naizgled gore ili čiji postovi mogu potaknuti onu neugodnost ili jezu koju svi poznajemo i volimo. To je kao da gledate nesreću vlaka - bolno je za gledati, ali se zbog toga osjećate bolje.

Mržnja povezuje

Koliko često nakon gledanja užasne serije odete na internet pročitati tvitove? Ili čitate i pišete na forumu posvećenom toj emisiji. Ili možda pozovete svoje prijatelje da zajedno gledaju seriju?

"Mislim, zabavno je mrziti ljude zajedno. Imate zajedničkog neprijatelja", rekao je Ilagan.

Ogovaranje je, govori Ilagan, također iskustvo povezivanja – ono koje je ključno za razvoj zajednica. Antropolozi i povjesničari otkrili su da je trač "dio ljepila koje drži društvo zajedno".

No, niste grozna osoba ako obožavate gledati serije koje su vam užasne i pratite što radi influencer koji vas iritira. 

Mržnja postaje nezdrava kada vas pretvori u osobu punu mržnje, kada primjerice počnete izbacivati ​​komentare pune mržnje kada je to potpuno neopravdano. Ako je to slučaj, možda pauza na društvenim mrežama nije loša ideja.

No, biti hejter i nije katastrofa. Ponekad je jednostavno dosadno i želimo nešto osjetiti.

Pročitajte više