Znalci su objasnili: Zašto je Senna najznačaniji pilot svih vremena

Foto: Guliver Image/ Getty Images

PRIJE dvadeset godina najveći vozač u povijesti Formule 1 poginuo je u 34. godini zabivši se pri brzini od preko 300 km/h u zid u zavoju Tamburello na stazi Enzo i Dino Ferrari u Imoli. Iako je poginuo mlad, živio je ipak dovoljno dugo da postane jedan od najvećih sportaša u povijesti.

Odradio je 161 utrku, upisao 41. pobjedu i uzeo tri naslova prvaka. Bio je sjajan pilot, velike karzime. Rođeni pobjednik, s posebnim trikom: "Nisam želio pobijediti u utrci, nego u životu".

Senna je sportu puno ostavio. Nakon njegova smrti drastično se promijenio pristup i organizacija F1 utrka, ali zadužio je sport i fenomenalnim, inspirirajućim pobjedama. BBC je okupio tim stručnjaka koji su odabrali pet najznačajnih Brazilčevih utrka. Evo kako je svijet upoznao i zapamtio Sennu.

NAJZNAČANIJI SPORTSKI TRENUCI 

1. The 1984 Monaco Grand Prix, Monte Carlo - David Coulthard

BBC-jev stručni suradnik i bivši proslavljeni pilot Formule 1 David Coulthard se prisjetio slavne utrke Velike nagrade Monaka 1984. u kojoj je veliki Brazilac prvi put pokazao svijetu tko je i što je:
 
"Bilo je užasno mokro jer je kiša padala cijeli dan i neki bolidi su se sudarili. Uvjeti za vožnju koji su tada vladali bili su užasno teški i baš tada je Senna pokazao volju, predanost i smirenost po kojoj je postao slavan. On u toj utrci nije pobijedio, jer je utrka zaustavljena baš u trenucima kad je Senna hvatao lidera Alaina Prosta, no to nije bilo ni bitno. Bitno je bilo to da se sa Sennom mala momčad kao što je Toleman mogla boriti sa velikim zvjerkama, a tog dana je to svima poslao jasno. Da je Senna vozač koji radi razliku."

  
2. The 1988 Japanese Grand Prix, Suzuka - Allan McNish
 
Bivši Toyotin vozač Allan McNish kaže bira Veliku Nagradu Japana i kaže:
 
"Za mene, ta utrka je bila nešto posebno jer je tada pokazao što za vozača znači fokusiranje i apsolutna koncentracija. Senna je uoči utrke bio totalno fokusiran i jedva je čekao da utrka krene jer je želio pobijediti po svaku cijenu. Vlažna i masna staza sigurno mu je išla u prilog jer je bio majstor za takve situacije. Ne mogu se sjetiti što se dogodilo kad je pao na 14 mjesto, no već do kraja drugog kruga je prestigao šest ili sedam bolida i već je bio četvrti nakon četvrtog kruga. Ta nemilosrdnost je bila njegov trademark. Suzuka je nezgodna staza i mnogi kad tamo pogriješe do kraja utrke se više ne vrate. Senna nije bio takav vozač. I to mu je donijelo titulu. Majstorski stil kod pretjecanja, neviđen talent za vožnju po mokroj i masnoj stazi i predanost i fokusiranje na utrku - to je bio Ayrton Senna."

 
3. The 1991 Brazilian Grand Prix, Interlagos - Lee McKenzie
 
Novinar Lee McKenzie smatra da je najuzbudljivija bila prva Sennina pobjeda u Brazilu:
 
"Senna je strašno volio Brazil i isticao je ljubav prema svojoj domovini kad god je mogao. Pobjeda u Brazilu, na kultnom Interlagosu za njega je predstavljala puno puno više od obične Grand Prix pobjede. Ipak, do nje je morao čekati sve do 1991. No, kad se i to dogodilo, e to je bila priča.
 
Senna je vodio veći dio utrke, ali pri kraju utrke počele su muke sa  mjenjačem i Williamsov vozač Riccardo Patrese počeo ga je pritiskati. Dva kruga do kraja i s laganom kišom koja pada, Sennin McLaren se zaglavio u šestoj brzini. Nevjerojatan peh. Ipak, nadljudskim naporima Senna je tu utrku odvozio do kraja i pobijedio, ali je po ulasku u cilj bio toliko iscrpljen i s ramenima koja su se zgrčila da nije mogao izaći iz bolida. Kad je napokon stigao do pobjedničkog postolja jedva je stajao na njemu, a čista agonija je bilo pokušavanje podizanja pobjedničkog trofeja. Ipak, vrijedilo je. Jer u Brazilu je pobijedio najdraži sin Brazila."

 
4. The 1985 Portuguese Grand Prix, Estoril - Tom Clarkson
 
BBC-jev stručnjak Tom Clarkson je odabrao pobjedu u Portugalu, prvu pobjedu u karijeri:
 
"Gotovo je nemoguće pronaći empatičniju pobjedu od one kad je Senna u svojoj tek drugoj utrci za Lotus uzeo svoju prvu pobjedu.
 
Slavni James Hunt je za tu utrku rekao: "Ovo je bila utrka u kojoj smo svjedočili dolasku Ayrtona Senne, talenta kakav se rijetko viđa"

 
5. The 1993 European Grand Prix, Donington - Andrew Benson
 
Novinar Andrew Benson bira jedan sjajan kišan i hladan dan:
 
"Bio je to jedan užasan dan za stajati vani i gledati utrku. Bilo je hladno, manje od deset stupnjeva i padala je kiša. I uoči te utrke postojala je neka određena napetost, ali nitko nije mogao znati što će se dogoditi. Čim je utrka krenula, čim se začuo zvuk motora i škripa guma na stazi, mjehur dramatičnosti je postajao sve veći i veći.
 
Mi ga još nismo mogli vidjeti, ali smo već na početku, dok je bio četvrti i peti na prvom zavoju mogli biti svjesni da će s ovom utrkom Senna napisati novo poglavlje povijesti Formule 1.

ŠTO SE PROMIJENILO NAKON SENNINE SMRTI:

1. Šasija mora ostati kompaktna pri frontalnom i bočnom sudaru (Crash test). Danas je kompletna konstrukcija od višeslojnog karbona, a frontalni udarac se testira do brzina 400 km/h
2. Povišene su bočne stranice kokpita tako da je pozicija vozača dublja u kokpitu te je zaštićenija kaciga vozača
3. The Head And Neck Support (HANS) štiti vozača od trzajne ozljede glave
4. Automatski sistem za gašenje požara, može ga aktivirati i vozač ako je potrebno
5. Kaciga vozača se izrađuje od karbona i polyetilena. Znači danas teži 1,25 kg te ne opterećuje dodatno vozača u brzim zavojima gdje su G sile od 3-6. Izdržljiva je na direktne udarce pri brzini do 350 km/h
6. Spona volana je spuštena tako da nije vise u visini vrata vozača. 

Pročitajte više