Car and Driver: Rimac je svjestan svojih limita

Foto: Željko Lukunić/Pixsell

OTPRILIKE 2005. godine intervjuirao sam izvršnog direktora Spykera Victora Mullera i pitao ga zašto je osnovao automobilsku tvrtku. On je odgovorio: "Zašto se pas liže? Zato što može."

Zatim je obećao da ću uskoro voziti Spyker, što se pokazalo jednako čvrstim obećanjem kao i ono koje je dao nekoliko godina kasnije o spašavanju Saaba, za Car and Driver piše Ezra Dyer.

Poanta je u tome da mi se čini da za osnivanje automobilske tvrtke morate biti ultrasamouvjereni manijak. Ovo spominjem iz dva razloga. Prvo, godinama sam čekao priliku da upotrijebim taj citat Victora Mullera, i drugo, nedavno se pokazalo da sam bio u krivu. Mate Rimac nije manijak, ni egomanijak, ni običan manijak, iako bi imao pravo to biti.

S 35 godina on ne samo da ima Bugatti - on posjeduje Bugatti. Točka. I ponekad zvuči zadivljen time kao i svi drugi.

"Da sam kao 20-godišnjak mogao vidjeti jedan dan u mom današnjem životu, bio bih zapanjen, ali i pomislio da bi se dogodile neke druge stvari", kaže Rimac. Naime, mislio je da će njegov glavni posao biti stvaranje automobila, uz možda nešto tehničkog savjetovanja sa strane. Ipak, pokazalo se suprotno. Klinac koji je jednom zamijenio motor BMW-a kako bi napravio električno vozilo koje prži gume sada radi tu zakulisnu magiju za OEM-ove. Zauzet je stvaranjem Rimac Nevere, koja je postavila novi rekord kod električnih automobila od 415 km/h na njemačkoj testnoj stazi Papenburg. Htio bih staviti jedan od njegovih motora SMP_900 u stari Bronco - razvija 612 KS, ima okretni moment od 900 Nm i teži 48 kg. To je prilično pristojna specifična snaga u usporedbi s 351 Windsorom.

Kada je prije otprilike tri godine šef strategije Volkswagena predložio da Rimac preuzme Bugatti, nije se javljao tri tjedna. "Mislio sam da sam ga krivo čuo ili je došlo do zastoja u matrici pa nisam odgovorio", kaže Rimac. Ali to nije bio zastoj u matrici, a sada Mate Rimac radi na prvom automobilu Bugatti Rimca - koji će biti hibrid, a ne električno vozilo.

"Znam kako napraviti vrlo uzbudljiv električni pogonski sklop i vrlo uzbudljiv pogonski sklop s unutarnjim izgaranjem", govori Rimac. Razmislite o atmosferskom motoru i ukupno 2000 KS. Vrlo različito od Nevere. I to namjerno.

Rimac je vegetarijanac koji je bolno svjestan ekoloških gluposti čovječanstva i nastoji svoje poslovanje učiniti što održivijim - reciklirajući kišnicu u svom novom tvorničkom kampusu u Svetoj Nedelji u Hrvatskoj. Čak planira tamo uzgajati hranu kako bi prehranio 1900 zaposlenih u kompaniji. Nema ograde oko imanja, tako da djeca iz susjedstva mogu gledati kroz prozore i vidjeti kako se izrađuju automobili. Polja i šuma okružuju tvornicu - ali polja i šuma opremljeni su utičnicama i Wi-Fi-jem u slučaju da zaposlenici žele raditi vani. Okolna cesta uključuje zavoje trkaće staze. Odluke su, kaže on, bile utemeljene na pitanju: "Kako čovjek ovdje može imati svoj najbolji dan ikad?" Sada ću napraviti kratku pauzu dok vi guglate "preseljenje u Hrvatsku".

Ali Rimčeve idealističke sklonosti koegzistiraju s hladnim realizmom, što je moguće zato što je on racionalan, a svijet je kompliciran. On zna da sam ne može promijeniti putanju čovječanstva. I da postoje kontradikcije svojstvene, recimo, posjedovanju Porschea Carrera GT i proizvodnji Bugattija na plin, te istodobne zabrinutosti zbog utjecaja konzumerizma na planet. "Ne znam koji je odgovor. Prava promjena bi bila posjedovati dva para hlača, ali mislim da se nećemo vratiti na to", kaže Rimac.

Stoga će nastaviti graditi cool automobile, ali ima i neke ideje za pohranu energije i robotaksije te pretvaranje svog novog kampusa u još veći. "Ovdje se dolazi rješavanjem problema svaki dan. To je milijun koraka koje morate napraviti. Još uvijek nemamo osjećaj da smo uspjeli", rekao je Rimac.

To je ispravan stav. Čak i ako je u krivu.

Pročitajte više