Holden Torana TT36 – automobil koji je zapalio Australiju

HOLDEN je opet iznenadio svijet. Nakon predivnog Monara, u Sydneyu je zasjala još jedna zvijezda. Tri i pol milijuna dolara vrijedan koncept nosi ime legende, a po svemu sudeći će se u najkraćem roku naći u serijskoj proizvodnji.
Holden je australska marka u vlasništvu koncerna General Motors, a godinama je bila nepravedno zapostavljena.

Početkom ovog tisućljeća tvrtka se budi iz sna prouzrokovanog licencnom proizvodnjom Opelovih modela i lansira nekoliko interesantnih studija. Posljednja u nizu je Torana TT36 kojom je izvučeno još jedno legendarno ime iz naftalina i otklonjena svaka sumnja u stručnost australskih dizajnera.

Ružičasti koncept pokreće 3.6-litarski Alloytec benzinski V6 motor koji u pokusnoj izvedbi uz twin-tubo tehnologiju razvija 280/381 kW/KS maksimalne snage. Motor je razvijen u novoj tvornici motora u Port Melbourneu, a riječ je o najmodernijem pogonskom sustavu koji je ikad stigao "From Down Under".

Snaga se prenosi na stražnje kotače putem 6-stupanjskog ručnog mjenjača. O mogućnostima agregata najbolje govori krivulja raspodjele okretnog momenta: 90 % od maksimalnih 480 Nm je dostupno već pri 1.600 o/min, što je odličan rezultat.

Za sigurno zaustavljanje brine se kočnički sustav opremljen diskovima promjera 365 mm i neizostavnom elektronskom logistikom (ABS, EBD..). Koncept je postavljen na atraktivne alu naplatke s deset krakova, koji u promjeru broje čak 20 inča.

Iako nije namijenjen serijskoj proizvodnji, najnoviji Holdenov koncept će itekako utjecati na daljnji razvoj tvrtke. Projekt prvotno nazvan XP54 karakterizira atraktivan dizajn potenciran upotrebom nametljive boje.

Usporedimo li koncept s legendarnim automobilom iz 1977. godine (Torana SS A9X), razlike su više nego očite. Napredak tehnologije je najvidljiviji u odabiru motora. Prije četvrt stoljeća je glavnu riječ imao volumen, pa je u ovom slučaju korišten V8 monstrum od 5.0 litara obujma i "svega" 223 KS maksimalne snage. Današnji twin-turbo šestak je upravljan putem 6-stupanjskog ručnog mjenjača, dok je A9X posjedovao tada standardne četiri brzine.

Automobili se razlikuju i u pogledu vrata, Torana TT36 ih ima četiri, a prethodnik tek dva. Jedino područje gdje je prethodnik u vodstvu je naklada. Kako se radi o konceptu, proizveden je samo jedan primjerak, dok je u razdoblju od 1967. do 1980. godine Torana proizvedena u skoro 400.000 primjeraka.

Prije pet godina je Holden lansirao Coupe Concept, koji je ubrzo krenuo u serijsku proizvodnju pod imenom Monaro. Ukoliko i ovaj put bude sreće i razumijevanja šefova u GM.u, Holden bi reinkarniranu Toranu mogao početi proizvoditi već kroz godinu dvije. 

Miljenko Nikolić

Pročitajte više