Volvo XC90 – sada i s V8 motorom

VOLVO će koncem mjeseca u Parizu predstaviti novi motor za model XC90 i time učvrstiti svoju poziciju u SUV premium segmentu.
Novi V8 motor označava prekretnicu u povijesti Volvo Cars-a. To je prvi motor V8 koncepcije koji je proizvela tvrtka od svojeg osnutka 1927. godine, a model XC90 je prvi model koji je dobio čast da bude pokretan tim motorom.


Nova koncepcija motora nije dovela novosti u njegovom pozicioniranju. V8 motor je poprečno postavljen, kao i kod ostalih motora u modelima Volva.  Time je stvoren dodatni prostor za konstruiranje zona deformacije pri sudaru, pa je vozilo ostalo kompaktno izvana uz istodobno zadovoljavanje sigurnosnih standarda.

Kompaktne dimenzije motora su dobivene odabirom koncepcije kod koje je između dva reda cilindara razmak od 60 stupnjeva, a ne uobičajenih 90 stupnjeva. Neravnoteža tipična za ovakvu strukturu je spriječena pomoću kontra-osovine za uravnoteženje. Nadalje, ostali elementi kao što je npr. alternator, smješteni su direktno na motor tako da nema neiskorištenog prostora. Starter motora je iz istog razloga smješten iznad prijenosne kutije. Upotrebom inteligentnih rješenja pri konstrukciji motora stručnjaci Volva su razvili motor minimalnih mjera. V8 je sa 754 mm duljine i 635 mm širine trenutno najkompaktniji motor ove zapremine  na tržištu.

Prvi benzinski V8 motor koji zadovoljava EU 5/ULEV II

Tajna uspjeha leži u ugradnji četiri katalizatora, od kojih su dva povezana (Close Coupled Catalyst) i pričvršćena na ispušnu cijev. Druga dva postavljena su ispod poda vozila. Također, postignuta je veća brzina okretaja u neutralnom položaju (oko 1250 o/min), te poboljšano paljenje za brže zagrijavanje motora i katalizatora pri hladnom startu.

Rezultat je izuzetno niska emisija plinova prije aktiviranja katalizatora, dakle pri prvih dvadesetak sekundi rada motora.


Motor ima i kontinuirano promjenjivo vrijeme otvaranja ventila na usisnoj i ispušnoj strani (CVVT). Sustav prilagođava vrijeme otvaranja ventila kako bi odgovaralo trenutačnim okretajima i opterećenjima motora. Stoga je bolja iskoristivost motora, smanjena je potrošnja goriva, manja je emisija štetnih plinova, a performanse su povećane.

Čaroban  V8 zvuk

Novi motor razvija 315 KS uz čak 440 Nm dostupnih pri 3.900 o/min. Tjeranje u visoke okretaje nije potrebno, vozač već pri 2.000 o/min ima na raspolaganju 370 Nm.

Za povećanje okretnog momenta pri malom broju okretaja,  V8 ima ventil u usisnoj grani koji se zatvara u režimu nižem od 3.200 o/min. U tom položaju zrak koji prolazi između dva reda cilindara je zaustavljen, što omogućuje veći broj okretaja.

Ubrzanje do 100 km/h se postiže za 7.0 sekundi, a potrošnja goriva je 13.0 litara/100 km. Najveća brzina je ograničena na 210 km/h (190 km/h u SAD-u).

Zvuk motora je važan detalj za kupce automobila s V8 motorom, a Volvo Cars je na to naročito obratio pozornost prilikom razvoja novog motora. U potrazi za karakterističnom tutnjavom V8 motora, odlučujući je bio položaj usisnih grana.

Novi 6-stupanjski mjenjač
 
Snaga V8 motora prolazi kroz potpuno novi 6-stupanjski automatski prijenos s mogućnosti ručne izmjene (Geartronic) napravljen kako bi podnio veliku snagu. Ovaj dio također je posebno kompaktnih dimenzija kako se ne bi utjecalo na cjelokupnu vanjsku strukturu automobila.
Kako bi se omogućila najbolja ravnoteža između mogućnosti vožnje, performansi i potrošnje goriva, motor i mjenjač tretiraju se kao jedno. To je omogućio novi Volvov software, nazvan CVC (Complete Vehicle Control). CVC je dio integriranog software-a koji se koristi u kontrolnom modulu motora i kontrolnom modulu prijenosa.

AWD s funkcijom Instant Traction – novost u svijetu

Treći novitet u novom V8 je elektronski pogon na sva četiri kotača AWD, koji sada ima i funkciju Instant Traction. Nova tehnologija, prva na svijetu, poboljšava mogućnosti bržeg kretanja i bolji kontakt na skliskoj podlozi. Sustav se proizvodi u švedskoj kompaniji Haldex.

"Nepovratni ventil omogućio je uporabu softwarea koji kontrolira osnovni okretni moment programiran u AWD sustavu. Kada krećete, 80 Nm je već u sustavu jer nepovratni ventil sprječava potpuno isušivanje hidrauličnih tekućina. To smanjuje uobičajenu vrtnju kotača za oko jednu sedminu okreta koju sustav inače dopušta prije prebacivanja snage na stražnje kotače," objasnio je Jörgen Svensson.

AWD sustav je također poboljšan kako bi se mogao nositi sa snagom V8 motora. Maksimalna kratkotrajna snaga na stražnjim kotačima povećana je za 50% u odnosu na sadašnji XC90.
Poseban vanjski dizajn motora V8

Volvo je više nego ponosan na novi motor. Na novom XC90 V8, oznaka V8 je postavljena na rešetki hladnjaka i na vratima prtljažnika kako bi ukazala na snagu koja se nalazi ispod poklopca motora. Postoje i drugi dizajnerski detalji koji čine  XC90 V8 različitim od ostalih, a to su novi 18-inčni naplatci, bočni ukrasi i ručice na vratima u boji karoserije, grafitno-siva rešetka hladnjaka, kromirani umetci na ulazima za zrak u odbojniku i duple ispušne cijevi

Volvov odjel za dizajn mislio je i na izgled samog motora.  "Željeli smo jasno dati do znanja da je to V8, i to moderan i tehnički napredan V8. Zbog toga nismo sakrili motor ispod velikih poklopaca, već smo naglasili V-konfiguraciju i osam usisnih cijevi," rekao je Anders Myrberg, voditelj odjela za dizajn motora u Volvo Cars-u.   Na usisnoj grani je u reljefu jasno vidljiv Volvov  simbol koji je postavljen na pozadinu od poliranog aluminija i upotpunjen elegantnom V8 oznakom.

Vrijeme dolaska V8 izvedbe u Hrvatsku je nepoznato, baš kao i moguća cijena. Više informacija bit će dostupno nakon rujanske svjetske premijere u Parizu.

Miljenko Nikolić

Pročitajte više