Kako smo urbanu glazbu pretvorili u pornografiju

JUČER se nakon relativno kratkog televizijskog "poluživota" ugasila jedina punokrvna glazbena emisija koja se bavila urbanom glazbom. Gašenje "VIP Music Cluba" u domaćim je medijima prošlo prilično nezapaženo iako je u stvarnosti riječ o, uvjetno rečeno, velikom događaju jer ponovno smo dokazali da za urbanu glazbu na ovim prostorima jednostavno nema mjesta.

HRT-ov "Ritam tjedna", unatoč upitnoj kvaliteti, pogođen je i "fantastičnim" subotnjim terminom (malo poslije 23 sata) jer svi znaju da je subota navečer vrijeme kada se ljubitelji glazbe skupljaju pred televizorima. "Garaža" je ispočetka bila sasvim legitiman TV projekt koji se s vremenom pretvorio u besciljno svaštarenje i emisiju koja je izgubila doticaj s onime što se na sceni uistinu događa. Iako je, ruku na srce, riječ o posljednjem trzaju onoga što nazivamo emisijom u urbanoj glazbi. O RTL/CMC suradnji "RTL Ritam zona" ne isplati se previše ni pričati jer je čorba koju oni nazivaju emisijom lišena bilo čeg iole relevantnog.

Reality show je reality show, a glazbena emisija ono je što će novonastalim zvijezdama jednim dijelom pomoći u promociji materijala

Nesretno stanje onoga što nazivamo "televizijski tretman domaće urbane glazbe" službeno je započeo prestankom emitiranja popularnog "Hit Depoa" koji je spletom okolnosti postao posljednji značajni doprinos širenju onoga što s više ili manje ironije svrstavamo u ladicu takozvanog urbanog zvuka. Razloge za nemogućnost ostvarivanja održive emisije ovog tipa možemo tražiti na različitim mjestima. Netko će reći da nema smisla forsirati nešto što je svima dostupno zahvaljujući muzički orijentiranim kanalima i YouTubeu, ali nepotrebno je isticati da televizija na neki način mora zadovoljiti i taj vid zabave jer smatrati da ste glad za modernim ili svježim zvukom zadovoljili kojekakvim glazbenim natjecanjima pogrešno je, riječ je o kruškama i jabukama. Reality show je reality show, a glazbena emisija ono je što će novonastalim zvijezdama jednim dijelom pomoći u promociji materijala.

No, tko je vidio promovirati se na televiziji.

Razloge ne treba tražiti ni u polaganoj propasti glazbene industrije jer interes za glazbom nije nestao. Nestao je interes za kupnjom originala jer navike slušatelja drastično su se promijenile, a glazbena industrija nije pronašla zadovoljavajuće mehanizme profitabilnog korištenja interneta i borbe protiv piratizacije.

Teško je starog i klasičnim zabludama zadojenog psa naučiti novim trikovima

Očekivani argument je svakako i onaj da u konačnici opstaju samo gledani, ali tu se javlja onaj kleti problem termina. Strpati emisiju u termin inače namijenjen mekoj pornografiji jedan je od načina da prepolovite gledateljstvo, a kada svemu pridodate loš ili nepostojeći PR, možete biti sigurni da će gledanost biti poražavajuća jer mnogi od nas imaju naviku ne gledati emisije čijeg postojanja nisu svjesni. Drugim riječima, domaće televizije urbanu glazbu tretiraju poput pornografije, ekstremnog nasilja ili Vidovitog Milana. Nešto što nije za svačije oči i nešto što ćemo gurati u sulude termine sve dok u potpunosti ne zatremo i posljednji tračak nade u primetime koji nije samo niz jednoličnih realityja, dokumentaraca o Titu i Škorine vizije onoga što on smatra "gradskom spikom".

Razloge možemo tražiti na raznim mjestima, ali ostaje činjenica da domaće televizije ne prepoznaju vrijednost ovakvih emisija, niti su posebno zainteresirane da na ovom polju nešto promijene. Njihovo viđenje programa za mlađu populaciju kombinacija je dozlaboga ofucanih realityja koji već sezonama ne pokazuju trunku inovacije i neprekidan niz celebrity/showbiz magazina koje razlikujemo jedino po razini žutila. U takvoj situaciji ne iznenađuje posebno uvriježeni stav da je domaća glazbena scena gomila šunda jer drugo, sudeći prema onome što vidimo u mainstream medijima, i ne postoji. 

Bilo bi pogrešno tvrditi da interes za ovim tipom emisija ne postoji i da gledanost ne bi bila veća kada bi donekle uskladili termine i promidžbu, ali ta priča odlazi u vjetar jer teško je starog i klasičnim zabludama zadojenog psa naučiti novim trikovima.

> Ostale komentare autora možete pročitati ovdje

Pročitajte više