Microsoft je potrošio preko 70 milijardi dolara - što to znači za gamere?

Foto: Press

VIJEST da Microsoft kupuje Activision i Blizzard za 68.7 milijardi dolara vrlo je vjerojatno jedan od najvećih događaja u povijesti industrije videoigara i ovog se puta zaista ne radi o pretjerivanju jer ako se kupnja dovrši, radit će se o poslovnom potezu koji će na više razina promijeniti ne samo poziciju Microsoftova gaming odjela, već i način na koji kompletna industrija funkcionira.

Microsoftov Xbox pod vodstvom Phila Spencera već neko vrijeme radi uistinu impresivne poteze, a rezultati su očita potvrda jer Xbox se od gubitnika u utrci s PlayStationom, u samo jednoj generaciji prometnuo u trendsetera gaming industrije.

Game Pass je upravo postao još bolji

Razlog primarno leži u njihovom Game Pass servisu koji pretplatnicima omogućuje da igraju velik broj starih i novih igara u opsežnom katalogu koji se periodično mijenja i popunjava novim naslovima. Svakako pomaže i to da je Series X objektivno izvrsna konzola, ali oduvijek je poznato da uspjeh konzola osiguravaju isključivo igre koje na njima možete zaigrati. A to je ono što je Spencer prepoznao i stavio u prvi plan. 

Onima koji nisu upoznati, koncept Game Passa najlakše je opisati kao "Netflix, ali za videoigre". I savršeno funkcionira. Broj od trenutnih 25 milijuna pretplatnika samo će rasti, a potezi poput ovog taj će rast osigurati.

Nakon što su kupili Bethesdu, pod zajedničkim će se krovom Microsofta uskoro naći i igre iz bogatog kataloga Activisiona i Blizzarda, a to podrazumijeva uspješne franšize kao što su Call of Duty, Overwatch, StarCraft i Warcraft.

Vijest je bombastična, ali kad će prvi rezultati?

No, stvari su ipak malo kompliciranije od napisa o velikoj kupnji. Naime, Activision se našao usred velike krize nakon mjeseci optužbi za seksualno uznemiravanje i diskriminaciju koji su kompaniju pretvorili u toksično radno okruženje za žene. Iako su neki gameri rekli da više ne namjeravaju kupovati njihove igre ako trenutni izvršni direktor Bobby Kotick ne odstupi, činjenica je da je stvarnost drukčija od tviteraških busanja u prsa, a Call of Duty je i dalje ekstremno uspješna franšiza čiji brojni naslovi su uvijek pri samom vrhu najprodavanijih.

U isto vrijeme, Blizzard je u problemima jer njihove najuspješnije franšize već dugo nisu ono što su nekoć bile. Microsoft očekuje da se sve potrebne radnje za tranziciju završe do kraja 2023., što znači da trebamo pričekati još 18 mjeseci prije nego se sve završi i bilo što konkretno dogodi.

Osim što će Microsoft prvo trebati dokazati Federalnoj trgovinskoj komisiji da ova kupnja nije antikonkurentna, morat će se pobrinuti i za probleme unutar same kompanije. Bobby Kotick će vjerojatno biti prisutan samo tijekom tranzicije nakon čega će ga zamijeniti Spencer. Njegovo micanje očit je prvi potez koji će najaviti zdravije radno okruženje. I dok će se teret prošlosti zadržati još neko vrijeme, izvjesno je da će gameri zaboraviti da se bilo što dogodilo čim izađe nova igra pa to i nije pretjerano velik problem.

Što sve ovo znači za igrače?

Međutim, ono što većinu zanima je kako će se to odraziti na industriju u budućnosti i zašto je ovo dobra ili loša stvar.

Microsoft nije otkrio svoje planove vezane za franšize koje će se uskoro naći u njihovom vlasništvu, ali nema sumnje da sve igre neće tretirati isto i da će u konačnici neke od njih postati ekskluzivne.

Sony će, odluči li Microsoft neke od bitnijih naslova učiniti ekskluzivama ili barem vremenski ograničenim ekskluzivama, izgubiti neke bitne naslove. Primjerice, tu je Crash Bandicoot koji je svojevremeno bio Sonyjev odgovor na Super Marija, a Call of Duty: Vanguard, unatoč lošim kritikama, bio je druga najskidanija igra za PS5 u 2021. Valja dodati i da se u prvih deset našao i CoD: Black Ops Cold War.

 

Dakle, bit će ovo ogroman udarac za Sony ako u jednom potezu izgube nekoliko najpopularnijih naslova, a Xbox postane jedina platforma na kojoj će ih fanovi moći zaigrati. A Spencerove priče o "bratstvu i jedinstvu" i stvaranju svijeta u kojem svi igraju sve, neovisno o platformi, kratko će trajati jednom kad igrači masovno pohrle na Game Pass.

Microsoft nije bacio skoro 80 milijardi dolara (uključujući i kupnju Bethesde) da igre učini dostupnim na svim platformama. S nekima će to biti slučaj, ali one bitne zasigurno će biti dostupne samo vlasnicima Microsoftovih konzola i pretplatnicima njihovih servisa.

Naravno, budući da je sve ovo biznis, procijenit će i situacije u kojima će biti neisplativo ograničavati proizvod jer ako, primjerice, prodaja Call of Duty naslova drastično padne zbog činjenice da je dostupna samo na Xboxu i PC-ju, budite sigurni da će se ubrzo pojaviti i na PlayStationu.

S druge strane, imamo primjer Bethesde. Već sad znamo da će Starfield biti ekskluziva za Xbox, a to će vjerojatno biti slučaj i s The Elder Scrolls VI koji će biti dostupan na Xboxu i PC-ju. Ako je to referenca, budućnost ne djeluje sjajno za Sony koji bi mogao postati platforma za PS ekskluzive, a za mnoge vlasnike obiju konzola to već i jest.

Metaverzum

Što se metaverzuma tiče, Microsoft također ima planove pomoći u izgradnji i to su i najavili.

U slučaju da vam je ta priča promakla, metaverzum je koncept budućnosti u kojoj je fizički svijet proširen virtualnim prostorima koje omogućuje virtualna, proširena i miješana stvarnost. Isto tako, mnogi smatraju da će metaverzum s vremenom zamijeniti internet.

Koliko je to bitno za gamere, teško je procijeniti. U ovoj fazi više ih zanima što stiže na Game Pass ili hoće li Blizzard napokon oživjeti StarCraft. Nitko ne kaže da se metaverzum neće ostvariti, ali od te smo priče udaljeni godinama, ako ne i desetljećima.

Ista priča pod drugim krovom ili novi početak?

I premda mnogi tvrde da su ove megalomanske kupnje odlična stvar za igrače, trebamo biti realistični. Da, uspjeh Game Passa natjerao je Sony da stvori vlastitu inačicu koja će funkcionirati vrlo slično. I to je odlična stvar. Ako zbog ničeg drugog, onda zbog dostupnosti mnogih starih naslova koji bi u obnovljenom ruhu mogli dobiti novi život ili čak oživjeti uspavane franšize.

Međutim, veliki AAA razvojni timovi pod jednim krovom nisu nužno dobra stvar. S jedne strane, Microsoft može dati potpunu slobodu razvojnim timovima i potaknuti njihovu kreativnost ili im omogućiti da ožive zaboravljene/zanemarene franšize ili čak žanrove igara.

S druge strane, može nastaviti politiku Activisiona koji je svu kreativnu snagu upregnuo kako bi svake godine izbacivali novi nastavak Call of Dutyja koji je u ovoj fazi uspješna, ali zamorna konfekcija.

Ono što je Xboxu potrebno su novi ekskluzivni naslovi i katalog starijih igara koje će biti dostupne na Game Passu koji će tako postati još bolji i primamljiviji novim pretplatnicima. Sony ove godine ima nekoliko jakih ekskluziva (Horizon, Gran Turismo i God of War), ako zaživi projekt Spartacus (verzija Game Passa) to će biti još jedno veliko osvježenje, a vrlo je lako moguće da se do kraja godine pojavi i PSVR 2 koji će PS pretvoriti u centralno mjesto za VR gaming.

Trenutno su u odličnom razdoblju, a odigraju li sve kako treba, Xbox bi vrlo lako mogao smanjiti razliku u broju prodanih konzola ili čak preuzeti vodstvo. U isto vrijeme, ovo je i velik rizik jer Microsoft će naslijediti i kaos koji Activision ostavlja iza sebe i ako ne uspiju to riješiti na vrijeme, to bi moglo naštetiti njihovoj reputaciji.

Pročitajte više