Vitez tame: Skriveni hvalospjev u čast predsjednika Georgea W. Busha

JEDAN OD problema koji se ponekad zna pojaviti kod filmova jest da ih se shvaća previše ozbiljno. S time su se suočili Jürgen Faith i Keith Uhlich, filmski kritičari koji su zbog objavljivanja onoga što stvarno misle o "Vitezu tame" postali metom ne samo prijetnji smrću od strane tisuća fanova, nego i kampanje sa ciljem objavljivanja što je moguće više osobnih podataka o dotičnoj dvojici i članovima njihovih obitelji – i to najvjerojatnije sa ciljem da se "pravednim osvetnicima" olakša njihov krvavi posao. Film koji izaziva takve emocije mora uistinu biti nešto posebno, ali je li doista riječ o neupitnom remek-djelu sedme umjetnosti, odnosno vrhuncu za kojim su težili svi filmaši od vremena braće Lumiere?

Dio odgovora na to pitanje se krije u dvije riječi. Heath Ledger. Da nije bilo australskog glumca, "Vitez tame" bi bio tek drugi po redu film u renoviranoj franšizi o jednom strip-junaku, odnosno sredstvo kojim braća Christopher i Joseph Nolan odrađuju posao i skupljaju novac kako bi radili ono što im je bliže srcu i daleko bolje leži - art-filmove kao što je "Prestiž".  Međutim, australski glumac je umro nekoliko mjeseci prije premijere te tako stvorio kult zahvaljujući kojemu je teško izbjeći stavljanje fraza kao što su "Vitez tame" i "Oscar" u istom članku, odnosno riskirati da se svaka loša riječ o tom filmu shvati kao neoprostivo blaćenje uspomene na velikog umjetnika.

S druge strane, bez obzira kakav je učinak Ledgerova smrt imala na recepciju filma, braću Nolan i "Warner Bros" se ne može optužiti za nedosljednost i manipulacije. Naime, lik Jokera je već bio najavljen u prvom filmu "Batman: Početak", kada je naznačeno da će on biti glavni protivnik Bruceu Wayne alias Batmanu (Bale) odnosno njegovom glavnom pomagaču iz redova vlasti, policijskom poručniku Jimu Gordonu (Oldman). Otada je u univerzumu nove Batmanove franšize prošlo dosta vremena i Wayne/Batman je uvjeren kako je na putu da od kriminalnog gnojiva očisti Augijeve štale zvane Gotham City, odnosno da su sile zla dovoljno oslabile da se može povući iz svog vigilantskog posla, odnosno borbu protiv kriminala prepustiti redovnim vlastima.

Čisto zlo

Wayneu je u tom smislu glavna nada Harvey Dent (Eckhart), mladi, telegenični, ali uspješni i nepotkupljivi državni odvjetnik; Wayne je financirao njegovu izbornu kampanju bez obzira na to što Dent ima ljubavnu vezu s Wayneovom starom ljubavi Rachel Dawes (Gyllenhaal). Međutim, ni mafijaši ne stoje skrštenih ruku, a njihovo glavno oružje je Joker (Ledger), kriminalac čije deformirano i grotesknom šminkom prekriveno lice krije briljantni um, ali i nedostatak bilo kakvih skrupula ili morala. Joker započinje kampanju terora kojoj je cilj razotkriti i uništiti Batmana, a trijumvirat Batman-Gordon-Dent se suočavaju s neopisivom zloćom koja će staviti iskušenje ne samo njihove sposobnosti, nego i ljudskost.

Nakon ogledanih dva i pol sata "Viteza tame", tvrdnja da je Ledgerova smrt pridonijela uspjehu filma i dalje stoji, ali ne i usporedbe s osrednjim "Divom" Georgea Stevensa kojeg je prije pola stoljeća smrt Jamesa Deana pretvorila u instant-klasik. Ledgerova posljednja uloga je uistinu bila velika. Njegov Joker je bez problema pomeo pod s Jackom Nicholsonom i njegovom verzijom istog lika iz 1989. godine. Ovaj put nije riječ o grotesknom liku koji izgleda kao da dolazi iz stripa i kojeg rese pamtljivi "onelineri", nego o prilično uvjerljivom prikazu nepatvorenog zla – zla iza kojeg ne stoje nikakvi racionalni motivi, zla kojemu se ne može prijetiti niti s njim pregovarati, zla koje izaziva užas upravo svojom iracionalnošću.

Ovakav Joker je savršeno pristao uz Nolanovu verziju Batmana koja se od svih ostalih razlikuje upravo ozbiljnošću, odnosno odsustvom bilo kakvog humora. U filmu "Batman: Početak" je, u nastojanju da se film što je moguće više razlikuje od Burtonove vizije, prikazan s maksimalnim realizmom, odnosno nastojalo se gledatelje uvjeriti da milijarder koji noću maskiran ganja kriminalce uistinu može pripadati stvarnom svijetu. U ovom filmu se dosljedno išlo na to da se pokaže kako u našem svijetu ima mjesta i za Jokere.

Skrivene bušističke poruke


I upravo u tome leži potencijalno najsubverzivniji element "Viteza tame", odnosno potencijalni izvor kontroverze koja je zakopana s lavinom hvalospjeva pokojnom Ledgeru. Njegov Joker će se, htjeli to tvorci filma ili ne, uspoređivati sa stvarnim ekvivalentima; a od tih ekvivalenata je najbliži Osama bin Laden. Iz toga proizlazi da je ekvivalent Batmana nitko drugi do trenutni stanar Bijele kuće.

Između lika kojeg tumači Bale i Georgea W. Busha postoje brojne sličnosti – obojicu je definirala trauma vezana uz odnos s ocem; obojica su odrasla u bogatstvu i uživaju javni status neodgovornih i u intelektualnom smislu  ne baš "najtežih" plejboja; obojica se u borbi protiv zla koriste upitnim metodama, a javnost ih ne shvaća, odnosno smatra dijelom problema, a ne rješenja. Wayne u "Vitezu tame" čak Jokerovu strahovladu nastoji spriječiti masovnim špijuniranjem građana Gothama, odnosno orvelijanskim zadiranjem u privatnost prema kojima mjere samog Busha izgledaju kao bezazlena dječja igra.

Teza o "Vitezu tame" kao prikrivenom hvalospjevu Bushu, koju je eksplicitno promovirao Andrew Klavan u Wall Street Journalu, će bez svake sumnje biti shvaćena kao hereza, odnosno biti dočekana na nož. Teško je zamisliti da bi Hollywood, koji od samog početka nije mogao "organski" trpjeti "Dubyju" i koji se svojim salonskim ljevičarstvom tako uporno nastoji predstaviti kao "druga Amerika", dozvolio da se bušistička propaganda prošverca u najgledaniji film godine.

Pa, ipak, to se dogodilo, iako će bušistički sadržaj biti dobro skriven zahvaljujući scenama u kojima Nolan nastoji pokazati kako se pridržava kanona holivudske "političke korektnosti". To se možda najbolje vidi u završnici, kada podzaplet s trajektima ubacuje moralnu dilemu od koje je svojevremeno Kinji Fukasaku u "Battle Royale" napravio kult-klasik, a koja u "Vitezu tame", s obzirom na predvidljiv rezultat, predstavlja ništa drugo do gubljenje vremena.

Dobar, ali sputan film

"Vitez tame" je, s druge strane, najefektniji u trenucima kada se krše nepisana pravila te tako gledatelje tjera da otklone svoju nevjericu. Likovi koji bi u prosječnom holivudskom filmu preživjeli ovdje ginu, a neočekivanost takve sudbine – vjerojatnije u stvarnom svijetu - je utoliko veća što ih je njihov položaj u strip-kanonu trebao učiniti sigurnim.

Nolan takvo skretanje od utabanih staza koristi kako bi filmu omogućio nekoliko doista zanimljivih obrta zapleta, ali i završnicu koja bi uistinu bila efektna, da nije razvučena. Veliki obračun na kraju je zbog toga daleko ispod onoga što je obećavala akcija na početku.

Nolan je u akcijskim scenama koristio sve što mu je suvremeni Hollywood mogao dati na raspolaganje, ali se svejedno može primijetiti kako je "Vitez tame" sputan film. To se prije svega odnosi na potrebu da se epski sadržaj dostojan sage nalik na mini-serije 1970-ih i 1980-ih utrpa u dva i pol sata, pa su zato samo ovlaš dotaknute neke ideje iz Millerovog kultnog stripa "Dark Knight Returns" koji se često navodi kao glavna inspiracija za "Viteza tame". 

Još više je Nolana sputala potreba da se prilagodi američkom filmskom ljetu, odnosno da svoj film provuče kroz cenzorski rejting PG-13. "Vitez tame" je mogao biti još mračniji i ozbiljniji, odnosno realističniji i efektniji da su scene rušenja bolnica i Jokerovog sadizma praćene s barem kojom kapljicom krvi ili psovkama.

Usprkos tih nedostataka i usprkos toga što – za razliku od dojma koji odaju fanovi - nije film koji će izliječiti rak i nahraniti gladne u Africi "Vitez tame" se isplati pogledati. Riječ je o više nego zanimljivoj strip-ekranizaciji koja je u mnogo čemu bolja od svog prethodnika u franšizi – dostignuće s kojim se malo tko u Hollywoodu mogao pohvaliti. Mnogi već sada tvrde da je "Vitez tame" za "Batman" isto ono što je "Imperija uzvraća udarac" bila za "Ratove zvijezda". Treba se nadati da su u krivu, jer ni Nolanu ni njegovoj publici ne bi trebao ekvivalent "Povratka Jedija", a da o "Fantomskoj prijetnji" i ne govorimo. 

uloge: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman
režija: Christopher Nolan
proizvodnja: Warner Bros, SAD, 2008.
trajanje: 152 '

OCJENA: 7/10

Dragan Antulov

Pročitajte više