Crkvenac, Lučin i Jurčić: Nismo primali mito!

DAIMLER je priznao da je podmitio hrvatske dužnosnike sa 4,7 milijuna eura. Potpisnici ugovora su poznati, ali kome je otišao novac, ne zna se. Daimler je dužnosnike hrvatske Vlade podmićivao od 2002. do 2008. godine, a od kraja 2003. na vlasti je HDZ.

Direktor tvrtke IM Metal iz Ozlja Krešimir Košec prije dvije je godine izjavio kako nije bilo nikakve korupcije u natječaju kojim je ta tvrtka dobila posao s Daimlerom te da su ugovor u listopadu 2003. godine potpisali tadašnji ministri Šime Lučin, Mato Crkvenac i Ljubo Jurčić.

Jutros je, gostujući u emisiji Hrvatskog radija Poligraf, Ljubo Jurčić sam rekao kako je istina da je on jedan od potpisnika ugovora.

"Mislim da bi istraga trebala biti što brža i detaljnija da se smanje spekulacije, pogotovo za nas trojicu koji smo u vrlo neugodnoj situaciji zato što smo potpisali ugovore za koje se tvrdi da su koruptivni. Za mene je to najneugodnija situacija u životu. Moja uloga bila je potpisati ugovor o suradnji s Daimlerom, i to tek na kraju, kad su drugi dogovori već bili sklopljeni. U mom interesu je da se priča što prije raščisti i vidi je li netko uzeo mito", rekao je Jurčić.

Crkvenac: Nitko mi nije nudio, niti se usudio nuditi mito

Crkvenac je u razgovoru za Index žestoko negirao bilo kakvu insinuaciju da je sudjelovao u podmićivanju na bilo kakav način: "Nikad mi nitko nije nudio mito, niti se usudio nuditi ga, niti je bilo potrebe za to. Štoviše, nisam ni čuo za nekakav mito dok ugovor nije bio potpisan. Drago mi je da su u američkom procesu konačno imenovana imena i svote i nadam se da će kvalificirani istražitelji utvrđivanjem tijekova novca utvrditi gdje je sporni mito završio".

Sabor je donio odluku o nabavi vozila, nakon čega se krenulo u nabavu, ispričao je Crkvenac. "Ministarstvo financija je imalo obvezu osigurati novac, a bilo nam je važno da se ne radi o velikom iznosu i da ga se ne isplaćuje odjednom. Povrh svega bilo nam je važno da se taj veliki posao uredi tako da u njemu sudjeluju i domaći izvođači", rekao je.

"Nakon odluke o nabavi vozila proveden je prvi natječaj, čije su parametre sastavili stručnjaci na polju borbe s vatrom. Na taj se natječaj javila hrvatska Tehnomehanika i Daimler Chrysler s partnerima. Tehnomehanika nije mogla ući u obzir za natječaj, jer nije zadovoljavala uvjete. Druga ponuda je odbijena jer je bila preskupa, a tek smo kasnije saznali da smo uvjete natječaja postavili a da nismo vodili računa o najnovijim tehnološkim dostignućima", ispričao je Crkvenac.

Lučin: Razočaran sam polovičnim svjedočenjem u SAD-u

Na drugi natječaj su došle vrlo konkurentne ponude, a prijavio se i velik broj domaćih izvođača. Vlada je uredila aranžman, koji su Crkvenac, Jurčić i Lučin potpisali. "To je naprosto sve, a ocjenjujem jako dobrim da su u SAD-u okončani razgovori, dok je sad na istražiteljima da prate trag novca", rekao je bivši ministar financija. Dodao je kako ne zna, niti može spekulirati o tome tko je mogao dobiti mito.

"Ne, ne mogu špekulirati o tome tko je mogao dobiti mito, a ne pada mi ni na pamet", rekao je za Index Šime Lučin. "Očekivao sam više od jučerašnjeg svjedočenja u SAD-u. Žalostan sam i tužan što je došlo do polovične izjave, u kojoj su dužnosnici Daimlera rekli da su dali mito, ali nisu rekli kome. Ako je itko zainteresiran za raščišćavanje ovog slučaja, to smo moji kolege i ja, i ostaje nam samo polagati nade da će DOR i druge institucije praćenjem traga novca doći do odgovornih za cijeli slučaj", dodao je.

Vatrogasna vozila kao MORH-ovi kamioni

HDZ-ov zastupnik Frano Matušić istaknuo je kako je ugovor s Daimlerom sklopljen na zatvorenoj sjednici Vlade nakon što je poništen puno jeftiniji natječaj. "To je identično aferi kamioni, s tom razlikom što je ugovor za kamione potpisao ministar obrane, a u slučaju vatrogasnih vozila hrvatska Vlada. Nesumnjivo je da je bilo mita, pitanje je kome je od SDP-ovih dužnosnika taj novac otišao".

SDP-ovac Željko Jovanović rekao je pak da je "besmisleno uspoređivati crvene kamione i vojne kamione, zato što ni u jednom trenutku nitko u SDP-u nije pokušao zataškati".

"Prva je izjava predsjednika naše stranke bila da treba detaljno istražiti cijeli slučaj. Ukoliko se pokaže da je netko iz SDP-a bio upleten, odmah će biti izbačen iz stranke", rekao je Jovanović, što je izazvalo dugu prepirku u kojoj su se spominjale riječke Tržnice, MOL, Ina, Polančec, Sanader i drugi.

Daimler hrvatskim dužnosnicima dao 4,7 milijuna eura mita: Hoće li se otkriti lopovi?

Dvije podružnice Daimlera pred sudom u SAD-u su priznale krivnju za davanje mita te će morati isplatiti 185 milijuna dolara.

Tvrtka se jučer našla pred saveznim sudom u Washingtonu zbog podmićivanja vlada u 22 zemlje. Vlade su podmićivali da bi dobili unosne poslove. U ovu aferu je uključena i hrvatska koalicijska Vlada, jer je netko od dužnosnika 2003. godine dobio mito kako bi se kupilo 210 vatrogasnih vozila vrijednih 85 milijuna eura. Jedna od tvrtki Daimlera, EFT, u tužbi se tereti da je preko hrvatske tvrtke IM Metal isplatila 3,02 milijuna eura mita hrvatskim dužnosnicima kako bi se osiguralo dobivanje posla s vatrogasnim kamionima. Još 1,6 milijuna eura isplaćeno je preko američkih tvrtki Biotop i MRC iz Delawarea i Wyominga.

U Daimleru mito nazivali "korisnim isplatama"

Daimler je optužen u SAD-u jer je prekršio Zakon o stranoj korupcijskoj praksi. Tvrtka je po cijelom svijetu imala oko 200 "offshore" računa te je utvrđeno kako su ostvarili više od 50 milijuna dolara neoporezive dobiti u SAD-u, u onim slučajevima kada je isplata mita išla preko američkih tvrtki. Sudskom nagodbom su se dogovorili da priznaju krivnju i isplate 185 milijuna dolara štete.

Saslušanje u Washingtonu se održalo se pred iskusnim stručnjakom za antikorupcijske postupke, sucem Richardom Leonom. U samom Daimleru, mito su nazivali "korisnim isplatama", a novac se isplaćivao s "računa treće strane". Nije poznato od kada je Daimler plaćao mito, ali propisi o plaćanjima s takvih računa postoje još iz 1977. godine.

Pročitajte više